سبک زندگی استارتاپی : چرا قرار جلسه‌هام یادم میره؟

0

بیهوده نشانه‌های ابتلا به آلزایمر را جست‌و‌جو نکنید. درست است که در مواردی این بیماری مهلک از ۴۰سالگی هم سراغ قربانیانش می‌رود، اما شمار کسانی که در اواخر جوانی و اوایل میانسالی به این اختلال دچار می‌شوند، چندان زیاد نیست. اگر این روزها حافظه‌تان خوب کار نمی‌کند، در اولین قدم مهر آلزایمری را روی پیشانی‌تان نچسبانید. محققان می‌گویند ضعیف‌شدن حافظه دلایل دیگری هم دارد که می‌توانید به‌راحتی آنها را از سر راه بردارید و توانتان در به‌یادآوردن اطلاعات را بالا ببرید.

  •  بعد از کلاس بخوابید

نگرانید اطلاعاتی که در کلاس‌های سازمانی آموخته‌اید را خیلی زود فراموش کنید؟ یا اینکه می‌ترسید مطالعات‌تان در مورد یک موضوع مهم ثمری نداشته باشد و خیلی زود همه چیز از ذهنتان پاک شود؟ محققان می‌گویند یکی از راه‌های آسان و تاثیرگذار ماندگار‌کردن اطلاعات در حافظه، این است که بعد از آموختن‌شان بخوابید.

از نظر آنها خوابیدن بعد از یادگیری، اطلاعات را در حافظه بلندمدت ماندگار می‌کند و احتمال فراموش‌شدنشان را کمتر می‌کند. احتمالا به همین دلیل است که پیش از این محققان گفته بودند که بعد از دعواهای زناشویی یا تجربیات تلخ زندگی، نباید به تختخوابتان پناه ببرید، تا مبادا آنچه که شما را رنجانده، به حافظه فعال و بلند‌مدت‌تان راه پیدا کند.

  •  اطلاعات را تجسم کنید

یکی دیگر از راه‌های به خاطر سپردن داده‌ها، این است که درکی تصویری و تجسمی از آنها به دست بیاورید یا اینکه به روشی ملموس آنها را در ذهنتان نظم دهید. به همین دلیل محققان می‌گویند اگر موضوعی که قصد یادگرفتنش را دارید با تصویر، نقاشی‌کشیدن، نمودار یا حتی شعر و موسیقی همراه کنید، احتمال فراموش‌شدنش پایین می‌آید. به عقیده آنها بهتر است برای سخت‌ترین و دوست‌نداشتنی‌ترین موضوعات، چند بیت شعر بسرایید یا یک اینفوگرافی درست کرده و آنها را به زبان تصویر روایت کنید، تا همیشه در ذهنتان ماندگار شوند.

  •  اطلاعات را سلاخی کنید

تکه‌تکه‌کردن اطلاعات، یکی از راه‌های ساده‌کردن یادآوری آنهاست. 

اگر می‌خواهید عددی طولانی را به ذهنتان بسپارید یا اینکه یک فرمول بلند را حفظ کنید، آن را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کنید و هر قطعه را در ذهنتان به موضوع به‌یاد‌ماندنی دیگری ربط دهید تا فراموش‌اش نکنید. علامت‌های اختصاری و مخفف‌ها، از جمله راه‌های کاربردی به یاد سپردن اطلاعات هستند.

  •  به بالشت پناه ببرید

تصور نکنید بی‌وقفه خواندن و تلاش‌کردن، حافظه شما را تقویت می‌کند. در بسیاری موارد، فراموشکاری‌ها حاصل خستگی ذهن و جسم هستند. پس برای اینکه فکرتان بهتر کار کند و حافظه‌تان راحت‌تر اطلاعات را بازیابی کند، به اندازه کافی بخوابید و به اندازه کافی استراحت کنید. باور کنید همیشه تلاش بی‌وقفه، کلید موفقیت نیست.

  •  استرس را مهار کنید

اگر بیش از اندازه از خودتان انتظار داشته باشید، به‌خاطر ترس از موفق‌نشدن، استرس زیادی را به خود وارد خواهید کرد. همین استرس‌ها، از عواملی هستند که با حافظه شما در‌می‌افتند و نمی‌گذارند که در بازیابی اطلاعات درست عمل کند. بالا بودن سطح اضطراب، ذهن شما را شلوغ و بی سر و سامان می‌کند و شما را به این اشتباه می‌اندازد که حافظه‌تان ضعیف شده است. از نظر محققان و روانشناسان، افسردگی هم می‌تواند شما را گیج و فراموشکار کند. پس با حساسیتی بیشتر نشان‌های دچار شدن به این اختلال‌ها را بررسی کنید و از نبودشان مطمئن شوید.

  •  از خودتان امتحان بگیرید

بعد از به خاطر سپردن اطلاعات، در طول روزهای مختلف، مدام از خودتان امتحان بگیرید و با مطرح کردن چند سوال ذهنی و پاسخ دادن به آنها، به خودتان آنچه که یادگرفته‌اید را یادآوری کنید. اینکه موضوع بحثی که در موردش مطالعه کرده‌اید چه بوده؟ نکات کلیدی‌اش چه بوده؟ چه سابقه تاریخی داشته؟ چه اهدافی را به دنبال داشته و چه نتیجه‌گیری کرده را از خود بپرسید تا آموخته‌هایتان را مرور کنید.

  •  بحث‌های مرتبط را پیگیری کنید

تنها به خواندن یک کتاب یا شرکت در یک کلاس اکتفا نکنید. برای اینکه مفاهیم را بهتر درک کنید و به یاد بیاورید، موضوع مورد نظر را از چند زاویه مرور کنید و اطلاعاتی را از جنبه‌های مختلف به دست بیاورید تا درک کلی و درستی را نسبت به موضوع در ذهنتان ایجاد کنند. خواندن مقالات مرتبط، شرکت در گروه‌های بحث و مطالعه چند کتاب که از منظر متفاوتی به موضوع پرداخته‌اند، می‌تواند به شما در پیداکردن دانشی جامع و قابل درک کمک کند.

  •  حافظه‌قوی‌کن‌ها را در یخچال بگذارید

آخرین پیشنهادی که برای تقویت حافظه با شما درمیان می‌گذاریم، کمک گرفتن از خوراکی‌های حافظه‌خوب‌کن است. یادتان نرود که رژیم غذایی‌تان می‌تواند کنترل جسم و روان شما را به دست بگیرد و روی توانایی‌های مغزی‌تان هم تاثیر بگذارد. پس برای اینکه غذاهایی که میل می‌کنید، حافظه‌تان را کند و تار نکنند، خوراکی‌هایی مثل کشمش، عسل، تخم مرغ، لبنیات، آب پرتقال، انجیر خشک یا تازه، موز، ماهی و گردو را بیشتر میل کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.