سبک زندگی استارتاپی: محیط کارتان سمی است؟

0

اگر اغلب ویژگی‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را در محیط کاری خود می‌بینید، معنایش این است که در شرایطی مسموم کار می‌کنید:

  •  وارد شدن استرس مداوم بر کارکنان

 این استرس‌ها ممکن است رفاهی و مالی باشند، یا به حوزه‌های کاری ایشان مربوط شوند.

  •  پیاده‌شدن سیاست چماق و هویج در سازمان

 در این شرایط مدیر به‌ندرت بازخورد مثبتی نسبت به عملکرد نیروی کار ابراز می‌کند و در مقابل همواره به دنبال تذکر‌دادن اشتباهات و مشکلات کاری اوست.

  •  فضای بوروکراتیک

حاکم‌شدن بوروکراسی به شکلی اغراق‌شده در محیط کار، می‌تواند فضا را مسموم کند. مدیری که برای هر چیز قانون و آیین‌نامه‌ای را تعریف می‌کند و بر اساس آن بر فعالیت نیروهایش نظارت می‌کند، مدیری مسموم است.

  •  حاکم‌شدن ماشین حساب

سازماني که به جای ایجاد انگیزه در پرسنل، مدام در پی محاسبه سود و زیانی است که به واسطه فعالیت آنها نصیبش می‌شود، سازمانی مسموم است.

  •  مدیریت قلدرها

مدیرانی که با واکنش‌های کلامی یا غیرکلامی، به نیروی کارشان توهین کرده یا زور می‌گویند، نمی‌توانند محیط شغلی سالمی را بسازند. تضعیف روانی مداوم نیروی کار، تحقیر، اغوا، به حاشیه راندن، تهدیدکردن و ترساندن او، از اتفاقاتی هستند که در این شرکت‌ها همواره در جریانند.

  •  مدیریت فرافکن‌ها

 این مدیران هرگز گفته‌های خود را قبول نمی‌کنند و به‌خاطر اشتباهات خودشان، زیر‌دستان خود را سرزنش می‌کنند. دروغگویی و تکذیب انکار واقعیت‌ها، از راه‌های مدیریتی این افراد است.

  •  شیء‌سازی نیروی کار

وقتی مدیر با کارمندان مانند یک دستگاه برخورد می‌کند و بی‌توجه به شرایط حاکم، از آنها انتظار رسیدن به نتیجه کاملا مطلوب هست، نمی‌توان انتظار داشت که شرایط خوبی بر محیط کار حاکم باشد.

  •  بحران رهبری

پاسخ‌دادن به این سوال که رهبران سمی حاصل محیط کار سمی هستند یا برعکس، مثل پاسخ دادن به این سوال است که اول مرغ به وجود آمد یا تخم مرغ. 

با توجه به شیوع این موضوع در محیط‌های شغلی و تبدیل‌شدن آن به یک دغدغه بزرگ برای پژوهشگران، بررسی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است.

پژوهشگران معتقدند كه هر دوی این موارد بر هم تاثیر دارند اما می‌توان گفت که در محیط‌های شغلی سمی، بیشتر شاهد ظهور رهبران مسموم هستیم. به باور محققان و متخصصان، این مشکل در سرتاسر جهان وجود دارد و در هر نقطه از زمین، شرکت‌های متعددی حضور دارند که به دلیل مسموم‌بودن سازمان یا مسموم‌بودن مدیران آن، فضایی نامطلوب را برای نیروی کار ایجاد کرده‌اند. فضایی که در نهایت به مختل‌شدن سلامت جسم و روان نیرو کار تبدیل شده و ظهور مدیران مسموم را به چرخه‌ای پایان‌ناپذیر تبدیل می‌کند.

  •  مسموم شده‌اید؟

هر روز وارد‌شدن به یک محیط مسموم و کار کردن در آن، عوارض بی‌شماری را با خود به همراه می‌آورد. اگر به مشکلاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم دچار شدید، بفهمید که ماجرا از شرایط کاری شما آب می‌خورد، نه چیز دیگری.

نفرت از کار و دچار اضطراب‌شدن به محض ورود به محل کار. ابتلا به بیماری‌های روان‌تنی مانند مشکلات گوارشی یا سردردهای مزمن. ابتلا به اضطراب فراگیر به دلیل ترس همیشگی از واکنش‌های مدیران. کاهش اعتماد به‌نفس به دلیل شکست‌هراسی.

فرسودگی شغلی و عدم تمایل به پیشرفت.

انگیزه پایین برای انجام درست کارها و شانه خالی کردن از بار مسئولیت.

سرایت مشکلات کاری به روابط خانوادگی و اجتماعی که مشکلات خانوادگی و نزاع‌های خیابانی را به همراه می‌آورد.

هراس نسبت به از دست دادن شغل و به حاشیه راندن زندگی شخصی به‌خاطر حفظ کار.

بی‌توجهی به تفریح و استراحت که لازمه سالم ماندن روان است و همچنین بی‌‎توجهی به مسائل پزشکی و بهداشتی.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.