سبک زندگی استارتاپی: سم‌زدایی از محیط کار

0

گفتیم که بسیاری از افراد، درست مانند شما در یک شرایط مسموم کار می‌کنند؛ اما باید بگوییم که قرار نیست به این شرایط تن دهید و بی‌هیچ تلاشی، اجازه دهید که شما و زندگی‌تان را نابود کند. مدیریت چنین بحرانی آسان نیست‌ اما شاید بتوانید با عمل‌کردن به توصیه‌های زیر، خودتان را از این معرکه نجات دهید و وضعیت متعادل‌تری پیدا کنید.

  •  مراقب باشید ویروسی نشوید

رفتارهای سمی می‌توانند مانند ویروس در فضای کار شما منتشر شوند و دامان خودتان را هم بگیرند. اگر مراقب نباشید، خودتان خیلی زود به فردی سمی تبدیل می‌شوید و در مقابل همکاران کم‌سابقه یا زیردستانتان، چنین رفتارهایی را به نمایش می‌گذارید.

  •  به حال و هوایتان توجه کنید

استرس‌های شغلی سلامت روان شما را به خطر می‌اندازند. اگر این روزها بیشتر از قبل غم‌زده می‌شوید، مدام تپش قلب دارید، دلتان می‌خواهد گریه کنید یا اینکه به دردهای همیشگی که منشأ جسمی برایشان پیدا نشده دچار شده‌اید، هر چه زودتر با یک روانشناس ملاقات کنید. استرس‌های شغلی به‌راحتی روان شما را درگیر می‌کنند و سلامت‌تان را از شما می‌گیرند. پس این موضوع را جدی بگیرید.

  •  با همکارانتان درددل نکنید

رئیستان سختگیر و کج فهم است؟ این راز را در دلتان نگه دارید و با همکارانتان در موردش حرف نزنید. در شرایط مسمومی که گرفتارش شده‌اید، از این گوش به آن گوش چرخیدن درددل‌هایتان می‌تواند دردسر تازه‌ای را برای شما ایجاد کند.

  •  وارد جدل لفظی نشوید

جدل‌های لفظی، انرژی زیادی را از شما خواهند گرفت و علاوه بر آن، پیامدهایی را نیز به همراه خواهند آورد. قبل از اینکه بخواهید راهی را برای کنترل شرایطتان پیدا کنید، باید بپذیرید که با چه کسی طرف هستید. شما با یک مدیر یا همکار مسموم طرفید که آماده استفاده از هر فرصتی برای تخریب شما یا آزاردادنتان است. در چنین شرایطی، باید خط قرمزهایی که عبور از آن به بیشتر شدن آزارها منجر می‌شود را هوشمندانه شناسایی کنید و تا جایی که می‌توانید از آنها عبور نکنید. شناسایی این نقاط حساس، کاری است که خودتان باید انجام بدهید، اما ما می‌توانیم به شما اطمینان دهیم که جدل‌های لفظی و گفتن جملات حساسیت‌برانگیز، قطعا در فهرست خط قرمزها جا می‌گیرد.

  •  بیشتر از توانتان مسئولیت نپذیرید

تصور نکنید با کار بی‌وقفه می‌توانید اوضاع را بهتر کنید. اگر با مدیری مسموم کار می‌کنید، حتما می‌دانید که همیشه فرصت برای ایراد گرفتن‌ها و سرزنش‌کردن‌ها فراهم است. پس به جای اینکه بار مضاعف و ناعادلانه‌ای روی دوشتان بگذارید و با باج‌دادن به مدیر و همکارانتان و برعهده گرفتن وظایف آنها به دنبال بهتر‌کردن شرایطتان باشید، بر درست انجام دادن وظایف معین شده‌تان تمرکز کنید.

  •  کارها را دوباره کنترل کنید

وقتی همه چیز برای ایراد‌گرفتن از شما و سرزنش‌کردنتان فراهم است، قطعا اشتباهات کاری‌تان می‌تواند شما را به بحرانی جدی وارد کند. قبل از آنکه هر کاری را به مدیرتان تحویل دهید، یک بار از پشت میزتان بلند شوید، یک لیوان آب میل کنید و بعد از نشستن سر میزتان، دوباره کار را کنترل کنید.

  •  زندگی شخصی‌تان را فراموش نکنید

کار کردن در محیط مسموم، اضطراب‌زا و افسردگی‌آور است و این شما هستید که با حفظ تعادل زندگی‌تان نباید اجازه هجوم این بیماری‌ها را به روانتان بدهید. وقتی در شرایط سخت کاری قرار می‌گیرید و امکان خروج از شرایط را هم ندارید، به خودتان بگویید که کار همه زندگی‌تان نیست. 

به یاد بیاورید که هنوز علایقی را دارید که با رفتن به سمتشان آرامش بگیرید و خانواده یا دوستانی دارید که با حضورشان دلگرم شوید. سعی کنید از وقت‌های باقیمانده در ادامه روزهای کاری یا روزهای تعطیل، برای رسیدگی به این نقاط آرامش‌بخش زندگی استفاده کنید و با این کار قدرت تخریب فعالیت در شرایط سخت را کمتر کنید.

  •  سفرهای کوچک را کنار نگذارید

رئیس سمی شما برگه‌های مرخصی‌تان را امضا نمی‎کند و انتظار دارد که در تمام روزهای کاری ماه، پشت میزتان حاضر شوید؟ اشکالی ندارد. شما با وجود این مشکل هم برای سفر رفتن فرصت دارید. از معجزه سفر‌های یکروزه غافل نشوید و صبح روزهای تعطیل، به جای ماندن در تختخواب، سبد پیک‌نیک و یک حصیر بردارید و به دل جاده بزنید. مطمئن باشید چند ساعت طبیعت‌گردی در هوای دلنشین این روزها می‌تواند حالتان را بهتر کند.

  •  از وقت ناهارتان نگذرید

سخت مشغول کارید؟ اشکالی ندارد. اما نگذارید که کار زیاد فرصت‌های کوتاه اما موثر استراحت را از شما بگیرد. برای خوش‌کردن دل رئیستان به حذف وعده ناهار و نخوردن چای میانه‌روز رو نیاورید. مطمئن باشید با یک ربع یا نیم ساعت استراحت‌کردن در زمان ناهار، نه تنها خللی به کارهایتان وارد نمی‌شود، بلکه انرژی بیشتری برای کار کردن می‌گیرید.

  •  رگ‌خواب مدیرتان را پیدا کنید

مدیری بدقلق، زودرنج، پرتوقع و عبوس دارید؟ شما را درک می‌کنیم! اما نمی‌توانیم باور کنیم که این فرد هیچ رگ خوابی ندارد. شاید پیدا کردن این نقطه، آسان نباشد اما برای بهتر کردن شرایطتان باید هزار و یک راه را امتحان کنید و در نهایت، راهی که به کمتر شدن رفتارهای آزار‌دهنده مدیرتان منجر می‌شود را بیابید.

  •  به دنبال گزینه‌های بهتر باشید

شاید تا مدتی مجبور به سوختن و ساختن باشید، اما قطعا قرار نیست تا ابد همین رویه را ادامه دهید. از همین حالا که خسته، افسرده و دلزده هستید، به دنبال موقعیت‌های بهتر بگردید. در سایت‌های کاریابی عضو شوید، از اطرافیانتان کمک بگیرید و به همکاران قدیمی‌تان زنگ بزنید. اگر در هفته‌ها و ماه‌های اول، فرصت بهتری را برای تغییر شغل پیدا نکردید ناامید نشوید. ستاره بخت بالاخره یکی از همین روزها روی شانه شما خواهد نشست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.