سئو چیست؟ شاخص های مهم سئو در کسب و کار شما

2

آیا می دانید سئو چیست؟ به کلیه فعالیت هایی که داخل و بیرون از وب سایت جهت بهینه سازی موتورهای جستجو برای قرار گرفتن در رنکیگ های بالا انجام می شود گفته می شود. بهینه سازی موتور جستجو یا سئو به دو دسته سئو داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود.

شما چه صاحب یک کسب و کار باشید، چه دیجیتال مارکتر باشید و یا حتی اگر تنها یک علاقه‌مند به دنیای تجارت آنلاین باشید احتمالا در مورد سئو و تاثیر آن در رونق کسب و کارها اطلاعاتی دارید و یا حداقل با مکانیزم آن آشنا هستید.

یک متخصص سئو بیشتر به لایه‌های عمیق سئو و بهینه‌سازی کارکرد سایت با استفاده از الگوریتم‌های گوگل می‌پردازد. سئو در حال حاضر یک دانش است و موتورهای جستجو یکی از پرکاربردترین ابزارها در دنیای آنلاین می‌باشند. اما تا حالا به این فکر کرده‌اید که موتورهای جستجو چگونه روی تبدیل و بهبود کسب و کارها تاثیر می‌گذارند؟ اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین باشید بسیار مهم است که هر بار این تاثیرات سئو را روی میزان درآمد و بهره‌وری سایت خود بررسی کنید.

راه‌های ساده‌ای برای اندازه‌گیری تاثیر سئو روی عملکرد کسب و کارها وجود دارند. در این مقاله ما به شما مهم‌ترین معیارها و شاخص‌های سئو سایت برای ارزیابی کسب و کارتان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای اینکه با این مقاله بهتر و راحت‌تر بتوانید این کار را انجام دهید حتما باید به گوگل آنالیتیکس و کنسول گوگل دسترسی داشته باشید. گوگل آنالیتیکس مهم‌ترین ابزار در رصد سایت می‌باشد که هم سئوکارها و هم صاحبان کسب و کارها باید با آن کار کنند و با گزارشات مهم آن آشنا باشند.

ترافیک ارگانیک

ساده‌ترین راه برای اینکه چک کنید تلاش‌های سئو سایت شما تا چه مثمرثمر بوده است بررسی ترافیک ارگانیک سایت است. یعنی ترافیکی که شما به صورت روزانه دریافت می‌کنید. همانطور که می‌دانید بیش از ۶۰ درصد ترافیک سایت‌ها در حال حاضر توسط موتورهای جستجو تامین می‌شود و آنالیز این ترافیک به صورت روزانه و هفتگی و مقایسه‌ی آن با روزها و هفته‌های دیگر یک نمای کلی از فعالیت سایت در اختیار شما قرار می‌دهد.

دنیای امروز دنیای داده‌هاست. شما بدون داده‌ها عملا هیچ کاری نمی‌توانید انجام بدهید. داده‌هایی که از ترافیک کلی سایت به دست می‌آورید به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را تغییر دهید، بهینه‌سازی کنید و یا روش کلی خود را عوض کنید.

در گوگل آنالیتیکس مسیر زیر را دنبال کنید:

Acquisition -> All Traffic -> Channels

حالا شما می‌توانید تمام ترافیک دریافتی در دوره‌ی زمانی انتخابی خود را مشاهده کنید و ببینید در طول این مدت بیشتر از چه جاهایی ترافیک دریافت کرده‌اید.

داده‌های ترافیک صفحات خاص شما

همه‌ی ترافیکی که شما دریافت می‌کنید مربوط به صفحه‌ی اصلی یا هوم‌پیج شما نیست. بعضی از افراد ممکن است به وبلاگ شما سر زده باشند و یا لندینگ پیج‌های مختلف شما را بازدید کرده‌ باشند. بسته به نیاز کاربران و نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها ترافیک دریافتی شما در قسمت‌ها و صفحات مختلف سایت متغیر است.

برای اینکه بتوانید میزان ترافیک هر کدام از صفحات فرود خود را مشاهده کنید. Landing Page را فعال کنید تا صفحات مختلف خود و میزان ترافیک دریافتی هر کدام را مشاهده کنید. URL های صفحات مختلف شما در این قسمت نمایش داده می‌شوند و تمام داده‌ها مانند تعداد کاربران، کاربران جدید، تعداد جلسات، زمان حضور افراد روی صفحه، نرخ پرش و کلمات کلیدی … را می‌توانید به تفکیک صفحات مشاهده کنید.

داده‌های مکانی ترافیک

در همین قسمت می‌توانید قسمت Location را فعال کنید تا میزان ترافیک دریافتی خود را در شهرها و کشورهای مختلف جهان ببینید. این کار برای سئو محلی شما بسیار مهم است. یعنی اگر یک کسب و کار محلی هستید (به طور مثال یک رستوران) بسیار اهمیت دارد که بدانید ترافیک دریافتی شما عموما از چه شهرها و چه مناطقی می‌باشد.
نکته: در ایران این گزینه با ایراداتی مواجه است چرا که اکثر افراد از فیلترشکن استفاده می‌کنند در نتیجه مکان آن‌ها همان مکانی تعیین می‌شود که سرورهای فیلترشکن در آن واقع شده‌اند. اما به طور کلی می‌توانید یک نمای کلی از میزان ترافیک خود در مناطق مختلف کشور به دست بیاورید.
در اینجا شما می‌توانید نرخ ترافیک خود بسته به زبان، قاره و مواردی از این دست را هم مشاهده کنید کافیست گزینه‌ی مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید.

درآمد، تبدیل و اهداف

شما سایت طراحی می‌کنید که از طریق آن مشتری جذب کنید. یعنی هدف اکثر کسب و کارهای آنلاین همین است. ممکن است بخواهید ایمیل افراد را جمع کنید، فایل دانلودی قرار دهید، محصولات خود را به فروش برسانید و یا خدمات خود را ارائه کنید. از این رو شما مخاطبان خود را تبدیل به مشتری می‌کنید. این دقیقا همان مفهومی است که به آن Conversion می‌گویند.

بخش مهمی از موفقیت در سئو به این برمی‌گردد که کسب و کار شما چه میزان در جذب مشتری و در نهایت درآمدزایی و رسیدن به اهدافی که برای آن در نظر گرفته‌اید موفق عمل کرده است.
شما در بخش Ecommerce گوگل آنالیتیکس می‌توانید به این داده‌ها دسترسی داشته باشید و میزان فروش خود را از فرایند سئو ببینید.

اگر هدف کلی شما فروش نیست و می‌خواهید محتوای دانلودی قرار دهید و یا ایمیل جمع کنید باید اهداف خاص خود را تعیین کنید و آن‌ها را آنالیز کنید. شما باید در بخش Goals ابتدا یک هدف برای خود تعیین کنید و تنظیمات مربوط به آن انجام دهید. به طور مثال ثبت‌نام در خبرنامه را تعیین کنید تا این اهداف را در بازه‌های زمانی مشخص آنالیز کنید.

اگر کاربران بتوانند سایت شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند و محصولی از شما خرید کنند به این معناست که تلاش‌های سئو و بازاریابی شما در مسیر درستی قرار گرفته است و شما توانسته‌اید مخاطبان واقعی خود را جذب کنید. به هر حال اگر در حال حاضر ترافیک مناسبی دریافت می‌کنید اما هیچ نتیجه‌ای از آن نمی‌گیرید به این معناست که فعالیت‌های شما با اینکه می‌تواند کاربران را جذب کند اما به دلیل ایراداتی که در سایت دارید قادر به تبدیل مخاطب به مشتری نیستید و باید این ایرادات را برطرف کنید.

می‌بینید؟ داده‌ها می‌توانند به این شکل فعالیت‌های بازاریابی شما را سروسامان دهند و به شما در ایجاد یک استراتژی قدرتمند کمک کنند. فعالیت‌های سئو باید در جهت جذب مخاطبین مرتبط با کسب و کار شما باشد. به طور مثال اگر شما رتبه‌ی خوبی در کلیدواژه «خرید گوشی دست دوم» دارید اما هیچ فروشی ندارید به این معناست که نتوانسته‌اید بهینه‌سازی‌های لازم را برای جذب مخاطب انجام دهید.

رتبه‌ی میانگین جستجو

رنکینگ یا رتبه‌ی سایت المان مهمی است. شما از طریق صفحه‌ی اصلی گوگل آنالیتیکس یا در بخش Performance کنسول گوگل می‌توانید به داده‌های مهمی در مورد رتبه‌ی میانگین خود در موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل دست پیدا کنید.

می‌توانید ببینید که به طور کلی در موتورهای جستجو چه وضعیتی دارد و کلیدواژه‌ها و صفحات شما چه کارایی دارند. رصد کردن این شاخص به شما کمک می‌کند راحت‌تر در مورد فعالیت‌های سئو و تولید محتوای خود نظر بدهید. اگر یک تیم سئو در مجموعه‌ی خود دارید یکی از مهم‌ترین مواردی که در آنالیز سئو سایت باید حتما در برنامه قرار بگیرد بهینه‌سازی موقعیت میانگین در موتورهای جستجو می‌باشد.

CTR یا نرخ کلیک

نرخ کلیک چیست؟ نرخ کلیک درصد کلیک کاربران روی لینک‌های شما در موتورهای جستجو نسبت به میزان دیده شدن لینک است. یعنی کاربرانی که صفحه‌ی شما را در موتورهای جستجو مشاهده می‌کنند روی آن کلیک می‌کنند یا نه.

این مورد بیشتر به عنوان صفحه و متادسکریپشن که جزو قسمت‌های مهم در سئو هستند بستگی دارند. اعتبار کسب و کار شما هم یکی از عوامل مهم در این زمینه‌ می‌باشد. اگر نرخ کلیک شما پایین باشد به این معناست که کاربران چندان تمایلی به کلیک کردن روی لینک سایت شما ندارند و باید بهینه‌سازی شود. می‌توانید نرخ کلیک هر کدام از صفحات خودتان را هم چک کنید. یعنی در کنسول گوگل قابلیت چک کردن صفحات با توجه به تعداد کلیک‌ها و تعداد ایمپرشن‌ها وجود دارد و شما می‌توانید صفحاتی که از این نظر دارای ایراد هستند را شناسایی و بهینه‌سازی کنید.

جمع بندی

به عنوان صاحب یک کسب و کار یا یک دیجیتال مارکتر باید بدانید چه شاخص‌ها و معیارهایی برای کسب و کار شما حیاتی هستند و باید آن‌ها را رصد کنید تا از عملکرد سایت خود هم از نظر تلاش‌های سئو و هم طراحی و محتوای سایت اطمینان حاصل کنید و در صورت وجود ایرادات و مشکلات آن را بهینه‌سازی کنید جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شرکت seokar.com در ارتباط باشید.

2 دیدگاه
  1. trucks-car می‌گوید

    مطلب خوبی بود

    موفق باشید

  2. آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌گوید

    ممنون از مطالب

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.