اخبار استارتاپی

رینوفست؛ خلاقیتی از نوع مخترعان کوچک

همزمان با برگزاری رینوتکس 2023 و اولین جشنواره نوآوری و فناوری رینوفست تبریز از چهاردهم الی هفدهم آذر ماه، شور خلاقیت و فناوری و نوآوری در غرفه‌های جشنواره دانش آموزی موج می زند، دانشمندان کوچک با خلاقیت  پرشور در هر غرفه با دست سازه های خود مشغول هنرنمایی هستند.

به گزارش شنبه مگ، استقبال چشمگیر دانش‌آموزان از جشنواره فناوری و نوآوری رینوفست قابل توجه است، این جشنواره  برای اولین بار در سطح کشور در نمایشگاه بین‌المللی تبریز در سه محور رباتیک، هوش مصنوعی و هوافضا برگزار شده و دانش‌آموزان در چهار محور دستاوردها، مسابقات، نمایشگاه و سمینارهای آموزشی با هم به رقابت می‌پردازند.

دانشمندان کوچک دست سازه هایی از جمله ربات تمیزکار، ربات جنگجوی سبک و سنگین‌وزن، ربات آتش‌نشان، کابین آسانسور، کرکره برقی، دستگاه میوه خشک کن خورشیدی، جرثقیل آبی، دزدگیر لیزری، اسمارت لامپ، ماشین زباله جمع کن، طرح برج تسلا، دستگاه پایش و تنظیم کننده دمای بدن حیوانات، دستگاه هوشمندسازی ساختمان ربات نویسنده و نقاش را در معرض دید همگان قرار داده اند.

گروهی از دانش آموزان ربات‌های دست سازخود را روی میز غرفه‌ هایشان چیده اند همگی مشتاقانه نحوه ی ساختن و کاربرد اختراع خود را به بازدیدکنندگان توضیح می دهند.

پیام صمدزاده از مدرسه امام علی تبریز- سازنده ربات جنگجو، در حاشیه نمایشگاه رینوفست، در گفت‌وگو با شنبه مگ با بیان اینکه ربات جنگو را از گیربکس ساخته ام، می گوید: موتور این ربات از موتور برف پاک کن خودرو با اتصال به مدار ساخته شده و کاربرد آن جنگ با سایر ربات هاست.

او با بیان اینکه حدود دو میلیون تومان برای ساخت ربات جنگجو هزینه کرده ام، ادامه می دهد: تصمیم دارم با انتخاب رشته مهندسی ربات های پیشرفته بسازم.

امین عابدینی از مدرسه امام حسن عسگری ناحیه 2 تبریز- سازنده ی پهباد، نیز در گفت‌وگو با شنبه مگ، می گوید: ماجرای ساخت پهباد از اینجا شروع شد که در مورد پهباد تحقیقاتی انجام دادم و پی بردم که پهبادها در امداد و نجات، ضبط تصاویر هوایی و ارتش کاربرد دارند.

او با بیان اینکه پهباد ساخته شده تا ارتفاع 300 متری بالا می رود، ادامه می دهد: این پهباد قابلیت نصب دوربین، حمل بار تا 200 گرم را دارد، وسایل به کار رفته در این پهباد 4 موتور، 4 گیربکس  و پروانه ملخ و باتری است.

این دانش آموز با بیان اینکه ایده ی اولیه ساخت پهباد برای شرکت در مسابقه استارت خورد، می گوید: توانستم با انجام تحقیقات فراوان ایده ی خود را پرورش داده و به مرحله ی اجرایی برسانم.

محمد مهدی نژاد- سازنده ی ربات آتش نشان از مدرسه شهید بهشتی ناحیه 2 تبریز، می گوید: ربات من جهت اعلام آتش سوزی و خاموش کردن آتش ساخته شده است.

او با اشاره به انگیزه ی خود از ساختن این ربات، می گوید: پدرم برای تولدم دمنده ی هوا خریده بود ولی غیر از دمنده ی هوا، پمب و سایر وسایل مورد نیاز ربات را نداشتم تا اینکه ایده ی ساخت ربات آتش نشان به فکرم رسید و وسایل آن را آماده کردم.

طاها علیزاده- سازنده ربات آتش نشان تعقیب خط، می گوید: ربات من ربات آتش نشان تعقیب خط است که برای پیدا کردن محل آتش سوزی و خاموش کردن آن به کار گرفته می شود.

او ادامه می دهد: این ربات دارای سنسورهایی است که مادون قرمز را دریافت کرده و متوجه آتش در محل می شود با سنجش دقیق مکان و فاصله ی مناسب از آتش سوزی شروع به خاموش کردن آتش می کند.

پارسا پیرایش- سازنده ی پرینتر سه بعدی از مدرسه امیر المومنین ناحیه 1 تبریز، با بیان اینکه این طرح از پلاستیک های مخصوص در کامپیوتر طراحی شده است، می گوید: وقتی یک تاس را در نظر میگیریم متوجه می شویم که سه بعدی است ما در این دستگاه می توانیم ابزاری مانند تاس را به طور سه بعدی پرینت کنیم.

او ادامه می دهد: هزینه‌ی خرید پرینترسه بعدی خارجی زیاد است ولی حداکثر هزینه ی  مورد نیاز برای ساخت این پرینتر حتی در حالت صنعتی حدود 10 میلیون تومان است.

هلیا نجار جباری از مدرسه الزهرا- سازنده الیاف کربن با اشاره به ساخت الیاف کربن، می گوید: این الیاف از نوع دو جهته و تک جهته است، این پارچه در 4000 درجه حرارت مقاوم است و هیچ آسیبی نمی بیند.

او با بیان اینکه این الیاف 70 درصد از فولاد سبک تر و پنج برابر فولاد محکم تر است، ادامه می دهد: این الیاف در ساخت پهباد، لوازم ورزشی و صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

یگانه ایمانی- سازنده جاروبرقی با بیان اینکه جاروبرقی دستی ام با اتصال به برق کار می کند، می گوید: این جاور برقی دستی از طریق پروانه کار می کند و کاربرد آن جمع آوری زباله های ریز است.

او ادامه می دهد: این جاروبرقی مکانیسم ساده ای دارد و حدود 300 تومان برای ساخت آن هزینه کردم و در پاکسازی داخل خودرو نیز بیشتر به درد می خورد.

گفتنی است جشنواره دانش آموزی رینوفست همزمان با برگزاری رینوتکس 2023 برای اولین بار در سطح کشور در نمایشگاه بین‌المللی تبریز در سه محور رباتیک، هوش مصنوعی و هوافضا برگزار می‌شود و دانش‌آموزان در چهار محور دستاوردها، مسابقات، نمایشگاه و سمینارهای آموزشی با هم به رقابت می‌پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.