روبات‌ها جای ۶۰ هزار کارمند را گرفتند!

0

فاکسکان یک شرکت تایوانی و بزرگ‌ترین تولید‌کننده قطعات الکترونیکی و رایانه‌ای در سطح جهان است. این شرکت که یکی از تولید‌کننده‌های اصلی قطعات آیفون است، به‌تازگی ۶۰هزار کارمند خود را با روبات جایگزین کرده است. کریستین دی‌لوپر که از نویسندگان خبره در زمینه تکنولوژی است، از جزئیات این رویداد تازه گفته است.

بر اساس گزارشی از روزنامه صبح جنوب چین، نیروی کار در کمپانی فاکسکان اخیرا از ۱۱۰هزار کارمند به ۵۰هزار نفر کاهش یافته است؛ چرا‌که روبات‌ها توانستند کارهای مشابه این کارمندان را انجام دهند.

فاکسکان نخستین شریک تولید محصولات اپل است. پس از اقدامات اخیر این شرکت مبنی بر جایگزین‌کردن روبات‌ها به جای کارمندان، در دیگر شرکت‌های مشابه در کشور چین(مثل شرکت‌های واقع در شهر کانشان) ترس رخ دادن اقدامی مشابه کاملا محسوس است؛ اتفاقی که بی‌شک تاثیرات چشمگیری بر جمعیت این منطقه که عمدتا از کارگران مهاجر تشکیل شده است، خواهد داشت. در واقع بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۶۰۰ کارخانه در این منطقه، اهدافی جهت مکانیزه‌ترکردن فرآیندهای تولید خود دارند.

پر‌واضح است که این اقدام فاکسکان برای صرفه‌جویی و افزایش سود و درآمد بیشتر بوده است. در شروع و در زمان نخستین خرید، قیمت این روبات‌ها بسیار زیاد است، اما با گذشت زمان قیمت تمام‌شده این ماشین‌ها از استخدام، آموزش و به‌کارگیری انسان‌ها با‌صرفه‌تر خواهد بود. از این موضوع که‌ چه محصولاتی در شرکت‌های منطقه کانشان چین تولید می‌شود، اطلاعات دقیقی در دست نیست‌؛ با این وجود بر اساس گزارش روزنامه فوق، کمپانی‌های واقع در این منطقه در سال گذشته ۵۱ میلیون لپ‌تاپ و ۲۰ میلیون تلفن همراه هوشمند تولید کرده‌اند. این آمار پتانسیل هرچه بیشتر مکانیزه‌شدن کارخانجات این منطقه را به خوبی نشان می‌دهد.

در حال حاضر شاهد هرچه بیشتر مکانیزه‌شدن خط تولید محصولات کمپانی فاکسکان هستیم. این پیشرفت، تنها برای صرفه‌جویی در مخارج این شرکت نیست؛ بلکه دستیابی به انتظارات شرکت اپل از دیگر اهداف شرکت فاکسکان از این تغییر بزرگ است چرا‌که این شرکت زمانی مجبور بود که ‌هنگام انتشار مدل‌های جدید آیفون هرساله کارمندانی تازه را برای مدت محدودی استخدام ‌کند؛ کاری که با وجود روبات‌ها رفع و رجوع شده است.

فاکسکان در گذشته سرفصل‌های فرهنگ سازمانی و شرایط کاری کارمندان در شرکت خود را مشخص کرده بود. این شرایط مورد انتقاد شدید کمپانی اپل قرار گرفت. چیزی که باعث شد تا در سال ۲۰۱۲‌، اپل به بررسی شرایط کار در کارخانه‌های فاکسکان بپردازد و این شرکت را ملزم به تغییر این شرایط بکند. البته که همه شرکت‌ها مثل اپل مخالف استفاده همه‌جانبه از روبات‌ها نیستند.

فاکسکان اخیرا با رو‌نمایی از روبات تازه خود به نام «لیام»– روباتی که با خرد و ریز‌کردن قطعات غیر‌قابل استفاده سایر روبات‌ها‌، این قطعات را آماده بازیافت می‌کند- علاقه خود را به مکانیزه‌تر‌شدن نشان داده است. در این رابطه «رنسی»، مدیر عامل اسبق مک‌دونالد، اخیرا در یکی از صحبت‌های خود گفت که شرکت‌ها  برای کاهش هزینه‌های حقوقی افراد به سوی روبات‌ها آغوش باز کرده‌اند.  

رنسی همچنین در مصاحبه‌ای با مجله فاکس بیزنس گفت‌: «خرید یک بازوی روباتیک ۳۵هزار‌ دلاری بسیار با‌صرفه‌تر از استخدام کارمندانی است که از راندمان مناسبی برخوردار نیستند؛ افرادی که برای آماده‌کردن سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده ساعتی ۱۵ دلار هزینه دارند!»  به‌نظر می‌رسد موج روباتیک کردن خطوط تولید در شرکت‌های بزرگ به راه افتاده است و اتحادیه‌های کارگری اگرچه  از این موضوع نگران هستند، اما کاری از دستشان برنمی‌آید؛ ‌روبات‌هایی که به گفته آنها بزرگ‌ترین نفعشان برای صاحبان سرمایه این است که چیزی از اعتصاب نمی‌دانند!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.