راهکارهاي تبليغاتي آقاي آديداس!

0

وقتي يک نام تجاري تبديل به برندي مشهور مي‌شود، قطعا راهي طولاني را پيموده است و استراتژي‌ها و راهکارهايي موثر را پيش روي خود داشته است. آديداس که امروزه برندي آشنا در پوشاک ورزشي است نيز براي تبديل شدن به اين نام ‌آشنا، راهکارهاي تبليغاتي مخصوصي داشته است که در کنار کيفيت اين محصولات، آن را در سطح جهان شناسانده است. تنها برند شدن کافي نيست، برند ماندن نيز هنر خاص خود را دارد که براي باقي ماندن در سطح تجارت جهاني لازم و بايسته است. بنابراين شرکت‌هاي معتبري ازجمله آديداس، همه‌ساله سعي در ارائه راهکارهاي تبليغاتي و بازاريابي جديد دارند تا بتوانند به‌عنوان يک برند آشنا در صنعت خود باقي بمانند.

 

 آديداس و بازي‌هاي المپيک (بازاريابي ورزشي)

آديداس برندي است که با ورزش عجين شده است و شنيدن آن ناخودآگاه انسان را به ياد تيم‌هاي ورزشي و پوشاک مخصوص آن‌ها مي‌اندازد. اين کمپاني بزرگ آلماني، محصولات متنوعي مانند کفش و لباس ورزشي، کيف، عينک و ساير کالاها و لوازم ورزشي را توليد مي‌کند و برندي شناخته‌شده در جهان ورزش محسوب مي‌شود. هر تبليغي به دنبال تاثير گذاشتن بر دايره زيادي از مخاطبان است و بنابراين، برند آديداس از همان آغاز تاسيس خود، اين نکته را درک کرده بود که بازي‌هاي المپيک موقعيت بسيار مناسبي براي آشنايي طيف زيادي از مخاطبان با محصولات اين شرکت است. در اين بازي‌ها عده زيادي از مردم جهان گرد هم مي‌آيند و بسياري ديگر نيز در منازل خود از طريق تلويزيون‌هاي خانگي اين بازي‌ها را دنبال مي‌کنند، لذا ديده شدن نام آديداس بر قامت ورزشکاران محبوب جهاني قطعا در درازمدت تاثير خود را بر مخاطبان خواهد گذاشت.

 

 اولين عرضه آديداس در المپيک

حضور برند آديداس در بازي‌هاي المپيک به سال‌ها پيش برمي‌گردد، يعني زماني که کفش آديداس در المپيک ۱۹۲۸ آمستردام عرضه شد. در سال‌هاي بعد نيز اين کمپاني در المپيک‌هاي مختلف حضور داشت و خصوصا محصولات خود را توسط قهرمانان بزرگ جهاني عرضه مي‌کرد. اين استراتژي هنوز هم به‌عنوان يک راهکار تبليغاتي از طرف کمپين‌هاي بازاريابي اين شرکت عرضه مي‌شود.

 

 آديداس: اسپانسر المپيک ۲۰۱۲ لندن

يکي ديگر از راهکارهاي تبليغاتي آديداس، اسپانسر شدن براي رويدادهاي ورزشي است. اين کمپاني با حمايت از بازي‌هاي ورزشي، توانسته است در بين مخاطبان جهاني ورزش نفوذ کند و يادآور تيم‌ها و يا قهرمانان محبوب آن‌ها باشد. براي مثال در المپيک ۲۰۱۲ لندن، يکي از حاميان مالي اين رويداد جهاني بوده و در ازاي اين حمايت، مارک آديداس را در کنار نام المپيک لندن قرار داده است. برنامه‌ريزي بلندمدت آديداس براي اين رويداد نيز قابل‌توجه است، تقريبا از ۲ سال و نيم قبل از شروع المپيک ۲۰۱۲ لندن، تيم بازاريابي اين کمپاني بر روي استراتژي‌هاي خود مطالعه داشته و بيش از ۵۵۰ ورزشکار را براي اين منظور انتخاب کرده بوده تا نام تجاري آديداس را به نحوي به نمايش بگذارند.

 

 تبليغات سنتي و مدرن در کنار يکديگر

آگهي‌هاي چاپ‌شده در مجلات و روزنامه‌ها، تابلوهاي تبليغاتي، رسانه‌هاي جمعي مانند تلويزيون ازجمله راهکارهاي سنتي‌تر آديداس براي تبليغات هستند. اين رسانه‌ها که مخاطب انبوه دارند، در نوع خود تاثيرگذار و به صورتي هدفمند قابل‌اجرا هستند، اگرچه تبليغ در چنين رسانه‌هايي هزينه‌هاي بالاتري دربردارد. به طور مثال در المپيک لندن بسياري از خيابان‌ها با پوسترهايV ورزشي پوشانده شده بود، آگهي‌هاي تلويزيوني نيز پوشاک آديداس را بر تن ورزشکاران مشهوري چون ديويد بکام نشان مي‌داد، همچنين در متروهاي لندن تصاوير ورزشکاران با اين برند به نمايش گذاشته شده بود. از طرفي اگرچه برند آديداس هنوز هم از اين شيوه‌هاي تبليغاتي سنتي سود مي‌برد، اما در کنار آن‌ها از روش‌هاي مدرن‌تر بازاريابي غافل نيست و ارزش رسانه‌هاي اجتماعي و شبکه‌هاي اينترنتي را کاملا دريافته است. مخاطب اين طيف از تبليغات آديداس، عموما جوانان و نوجواناني هستند که به صورت گسترده‌تري از اين شبکه‌ها استفاده مي‌کنند و کاربران اصلي آن‌ها محسوب مي‌شوند. دنياي ديجيتال فرصتي ايجاد کرده که اين برند بتواند بر روي خطوط آنلاين و با هزينه‌هاي کمتر مخاطبان بيشتري را در دسترس داشته باشد و بسياري از تبليغات خلاقانه خود را در اين فضاهاي مجازي ارائه دهد. مي‌توان گفت امروزه رسانه‌هاي اجتماعي بخش جدايي‌ناپذير کمپين تبليغاتي آديداس هستند که بازخورد جهاني گسترده‌اي دارند. براي مثال ويدئوهايي که در شبکه‌هايي مانند اينستاگرام، توييتر و… توسط اين کمپين ارائه مي‌شود، صدها ميليون ديدگاه را از کاربران دريافت مي‌کند که نشان‌دهنده بازديد طيف وسيعي از مخاطبان است.

 

 دوام و ظرافت در لوگوي آديداس

آرم آديداس سه خط موازي راه‌راه است که در کنار يکديگر کشيده شده‌اند و آن را سمبلي از کوه مي‌دانند که نشانه استقامت و پايداري و دوام است و از طرفي به اهداف و چالش‌هاي پيش روي ورزشکاران نيز اشاره مي‌کند. جالب است بدانيد اين لوگوي سه‌خطي براي اولين بار در سال ۱۹۶۷ بر روي کفش‌هاي اين کمپاني حک شد. اين لوگو که امروزه بر روي تمامي محصولات اين شرکت خودنمايي مي‌کند، در عين سادگي، قابل‌توجه است و مفاهيمي از پيچيدگي، ظرافت، دوام و قدرت را تداعي مي‌کند. شکل اين لوگو که سه خط موازي در کنار يکديگر است، نماد يک عملکرد ورزشي برجسته براي فائق آمدن بر چالش‌ها و رسيدن به اهداف است. رنگ سياه‌وسفيد اين لوگو نيز مفهومي الهام‌بخش به جوانان در فعاليت‌هاي ورزشي شناخته مي‌شود که باعث احياي روحيه جواني و شادابي در مخاطب مي‌شود. به طور کلي رنگ، شکل و فونت لوگوي آديداس در عين سادگي موجود در آن، نمادي از ايجاد انگيزه در بين جوانان است که روحيه مقاومت و قدرت را نيز در آن‌ها تقويت مي‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.