دستگاه چسبی جدیدی که می‌تواند مشکلات قلبی را بررسی کند

0

دستگاهی بسیار نازک با قابلیت کششی که به پوست شما می‌چسبد، می‌تواند ضربان قلب شما را اندازه‌گیری کند. محققانی که این دستگاه را طراحی کرده‌اند، می‌گویند بیمارانی که ضربان قلب آن‌ها باید به طور مداوم اندازه‌گیری شود، ازجمله افراد مبتلا به مشکلات قلبی مانند آریتمی یا افرادی که خطر حمله قلبی در آن‌ها زیاد است، می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

به‌علاوه، این دستگاه می‌تواند برای افرادی که احتمال بیماری قلبی-عروقی در آن‌ها زیاد است مفید باشد، زیرا می‌تواند سرعت بازگشت قلب به حالت استراحت را بعد از ورزش اندازه‌گیری کند و این یکی از شاخص‌های مهم سلامت قلب و عروق است.

به گزارش شنبه مگ: محققان قصد دارند این دستگاه را به بازار عرضه کنند، اما طبق تخمین آن‌ها چندین سال طول می‌کشد تا این دستگاه در اختیار مردم قرار بگیرد. با این حال، در آینده نزدیک می‌توان از فناوری این دستگاه در اصلاح یا بهبود دستگاه‌های کنترل سلامت موجود استفاده کرد.

در چند سال گذشته، محققان ساعت و مچ‌بندهایی تولید کردند که می‌توانند ضربان قلب انسان را اندازه‌گیری کنند، اما این دستگاه‌ها معمولا سفت هستند و دست را اذیت می‌کنند. به‌علاوه، به اندازه کافی به پوست بدن نزدیک نیستند و درنتیجه تشخیص دقیق ضربان قلب امکان‌پذیر نخواهد بود. در مقابل، این دستگاه جدید بسیار نازک و قابل‌کشش است، و بنابراین بیشتر از سایر دستگاه‌ها می‌تواند به پوست نزدیک شود. درنتیجه امکان تشخیص دقیق‌تر ضربان قلب مهیا خواهد شد.

به‌علاوه این دستگاه جدید می‌تواند داده‌های مربوط به ضربان قلب را در طول آزمایش‌های ورزشی ذخیره کند. در یک آزمایش، فرد روی تردمیل یا دوچرخه ورزش می‌کند و در طول این مدت ضربان قلب او اندازه‌گیری می‌شود.

محققان برای ساخت این دستگاه از غشای سیلیکونی دارای قابلیت کششی استفاده کرده‌اند که از ذرات نانو فشرده تشکیل شده و ظرفیت دستگاه را برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت داده‌ها ارتقا می‌دهد. این دستگاه دارای حسگرهای الکتروکاردیوگرام (ECG) و تقویت‌کننده‌هایی است که کاملا به پوست می‌چسبد و ضربان قلب فرد را کنترل می‌کند.

برای چسباندن دستگاه روی پوست کاربر، ابتدا دستگاه به یک ‌تکه ماده شفاف و کششی تبدیل می‌شود، سپس روی پوست قرار می‌گیرد. به دلیل جنس این دستگاه، به‌راحتی می‌توان آن را چندین روز روی پوست فرد قرار داد. اما اگر محققان ضخامت این ماده را تغییر دهند، این امکان وجود دارد که از دستگاه چندین‌بار استفاده شود و حدود یک هفته روی پوست بماند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.