خلاص‌شدن از دردسر درگاه اینترنتی

0

اینجا قرار است هر هفته به یک محصول یا خدمت مرتبط با فین‌تک بپردازیم. این بار رفتیم سراغ باهمتا. مانند آن نویسنده‌ای که تا پایش را روی شن‌های نرم ساحل نگذاشته، نمی‌تواند از نرمی شن‌های ساحل بنویسد، ما هم باید همان کاری را انجام دهیم که همه «ریویونویس»های عالم انجام می‌دهند؛ تجربه. آنچه در ادامه می‌خوانید، نتیجه نزدیک به یک ماه استفاده از اپلیکیشن «باهمتا» است.

ما برای فروش کتاب «گسست بانک‌ها»ی بِرِت کینگ تصمیم گرفتیم این کتاب را به سیستم‌های توزیع مرسوم کتاب در ایران نسپاریم. مخاطب این کتاب هم احتمالا در کتابفروشی‌های انقلاب به دنبال این کتاب نمی‌رود. ما فقط در کانال تلگرامی راه پرداخت، این کتاب را معرفی کردیم و همان‌جا یک شماره تلفن اعلام کردیم. کسانی که با این شماره تلفن تماس می‌گرفتند فقط یک شماره موبایل، نام و آدرس خود را به ما می‌گفتند. حداکثر ظرف ۷۲ساعت کتاب را برای آنها ارسال کردیم. حالا پول را چطور بگیریم؟ این مسئله خیلی از کسب‌وکارهای کوچک امروز ایران است.

میلاد جهاندار، بنیانگذار باهمتا می‌گوید: برای گرفتن پول به‌صورت الکترونیکی در ایران فقط دو راه وجود دارد؛ «دستگاه کارتخوان و استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی.» دستگاه کارتخوان فیزیکی است و حتی اگر از دستگاه کارتخوان وایرلس و موبایلی هم استفاده کنیم، باز وجود فیزیک دستگاه لازم است. درگاه‌های پرداخت را هم که به هرکسی نمی‌دهند و نماد می‌خواهد و کمی کار را پیچیده می‌کند. باهمتا دقیقا همین‌جا وارد می‌شود. ما از خریداران کتاب تنها سه قلم اطلاعات گرفتیم؛ نشانی، نام و شماره تلفن همراه. برای استفاده از باهمتا فقط شماره تلفن همراه کافی است.

باهمتا دو بخش کلی دارد؛ دریافت، پرداخت. ما فقط با دریافت کار کردیم در بخش دریافت ساخت قبض را می‌زنیم. صندوقی که قبلا درست کرده‌ایم را انتخاب می‌کنیم و از بین مخاطب‌هایمان فرد موردنظر را انتخاب می‌کنیم. حتی اگر فرد موردنظر در مخاطب‌هایمان نباشد شماره تلفن همراه او و بعد قیمت کتاب را وارد می‌کنیم و یک شرح کوتاه و با زدن دکمه ساخت، یک پیامک برای فرد موردنظر ارسال می‌شود. در این پیامک یک لینک وجود دارد که فرد با کلیک روی آن به باهمتا و بلافاصله به درگاه پرداخت اینترنتی هدایت می‌شود؛ مانند دیگر پرداخت‌های اینترنتی فرد موردنظر با واردکردن اطلاعات کارتش پرداخت را انجام می‌دهد و تمام. یک پیامک از باهمتا برای ما می‌آید که پرداخت انجام‌شده و روز بعد که معمولا صبح تا قبل از ظهر است، تسویه انجام می‌شود. برای ما این زمان معمولا بین ۹ تا ۱۰ صبح بود.

۵۰۰ تومان کارمزد هر تراکنش هم از پرداخت‌کننده کسر می‌شود و ما چیزی برای کارمزد نمی‌دهیم. مدل درآمد باهمتا با شرکت پرداخت الکترونیک سامان همکاری راهبردی دارد و ارتباطات خوبی هم با فینوتک، بستر نوآوری باز شرکت ارتباط فردا دارد.

  •  مزایا

عدم نیاز به ارسال شماره کارت یا هر اطلاعات دیگر برای دریافت پول

قابلیت پیگیری وضعیت پرداخت

داشتن نسخه آی‌اوس و اندروید

داشتن نسخه تحت وب

سادگی

هویت بصری یکپارچه

  •  معایب

عدم تجمیع تراکنش‌ها و تسویه هر تراکنش به‌صورت جداجدا

عدم ارسال لینک پرداخت از طریق ایمیل

نداشتن نسخه ویندوز و نسخه دسکتاپ

  •  امتیاز

۴ از ۵

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.