خداحافظی با کولر با پارچه‌های خنک‌کننده

0

نوعی پارچه جدید تولید شده ‌که می‌تواند افراد را در آب‌و‌هوای گرم خنک کند و نیاز به استفاده از دستگاه‌های تهویه هوای گران‌قیمت و پرمصرف را کاهش دهد.

تیمی از محققان یک پارچه ارزان‌قیمت و مبتنی بر پلاستیک تولید کرده‌اند که به بدن اجازه می‌دهد گرما را از یک راه جدید به بیرون ساطع کند. درست مانند اینکه تعریق یکی از روش‌های خنک‌شدن بدن است، این لباس جدید می‌تواند به کاهش حرارت بدن افراد کمک کند. سیستم گرمایش و سرمایش ۱۲.۳ درصد از کل انرژی مصرفی در آمریکا را به خود اختصاص داده است. تلاش برای کاهش مصرف انرژی روی تقویت عایق‌کاری ساختمان و ایجاد کنترل دمای «هوشمند» متمرکز است. با این حال، مهندسانی که در حوزه «مدیریت دمای شخصی» مطالعه می‌کنند، دریافته‌اند که گرما یا سرما دادن فقط به یک نفر، به جای انرژی مورد نیاز برای خنک‌کردن یک ساختمان، به شدت موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

یی چیو، یکی از محققان و استادیار مهندسی مواد در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «اگر شما بتوانید به جای ساختمانی که در آن کار یا زندگی می‌کنید، یک نفر را خنک کنید، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده‌اید.»

در مقایسه با پارچه‌های معمولی، مواد جدیدی که در این پارچه استفاده شده است شرایط را برای تبخیر عرق فراهم می‌کند. با این حال، یکی دیگر از مکانیسم‌های خنک‌کننده جدید آن است که به گرمای ساطع شده از بدن به صورت اشعه مادون قرمز اجازه می‌دهد از پارچه عبور کند.

شانهویی فان، استاد مهندسی برق در دانشگاه استنفورد که در حوزه فونوتیک تخصص دارد، می‌گوید: «وقتی ما در محل کار خود نشسته‌ایم، ۴۰ تا ۶۰ درصد از حرارت بدن ما به صورت اشعه مادون قرمز پراکنده می‌شود‌ اما تا‌کنون تحقیقات چشمگیری روی طراحی ویژگی‌های پرتوی گرمایی پارچه‌ها صورت نگرفته بود.» محققان از یک ماده پلاستیکی به نام پلی اتیلن نانومتخلخل (nanoPE) استفاده کردند که منافذ به هم متصل به قطر ۵۰ تا ۱.۰۰۰ نانومتر دارد و از آن در باتری‌ها به عنوان جداکننده استفاده می‌شود تا از قطعی برق جلوگیری شود. منافذ NanoPE به امواج مادون قرمز امکان می‌دهد تا منتشر شوند. در آزمایشات انجام شده، محققان دریافتند که nanoPE به ۹۶ درصد از اشعه مادون قرمز اجازه می‌دهد که عبور کند. در مقابل، پارچه نخی فقط به ۱.۵ درصد از اشعه مادون قرمز اجازه عبور می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.