حافظه اتمی ته ندارد!

0

ساندر اوت، یک فیزیکدان از دانشگاه فناوری دلفت در هلند، می‌گوید: «شما فقط به یک تمبر پستی نیاز دارید تا تمام کتاب‌هایی را که تاکنون نوشته شده است، بنویسید.» در حقیقت، محققان برآورد می‌کنند که اگر آن‌ها یک مکعب با وسعت ۱۰۰ میکرون را ایجاد کنند (قطری به اندازه میانگین قطر موی انسان) که از صفحات حافظه اتمی تشکیل شده است و بین هر یک از آنها پنج نانومتر فاصله است، آن مکعب می‌تواند به آسانی محتوای تمام کتابخانه کنگره آمریکا را در خود جای دهد. اوت می‌گوید: «البته این برآوردها کمی احمقانه به نظر می‌رسد، اما از نظر من، به ما کمک می‌کند تا به این فکر کنیم که این دستگاه حافظه واقعا می‌تواند به‌طور باورنکردنی کوچک باشد.»

 اطلاعات بیش از حد

این دستگاه‌های حافظه اتمی جدید می‌توانند بیش از ۵۰۰ تریلیارد بیت داده‌ را در هر اینچ مربع (۶.۴۵ سانتی‌متر مربع) جای دهد؛ یعنی حدود ۵۰۰ برابر داده‌های بیشتر نسبت به بهترین هارددیسکی که در حال حاضر در بازار موجود است. دانشمندان با استفاده از یک میکروسکوپ تونل‌زنی که از یک سوزن بسیار نوک‌تیز برای اسکن سطوح استفاده می‌کند، توانسته‌اند دستگاه حافظه اتمی خود را تولید کنند. این میکروسکوپ تونل‌زنی نه‌تنها می‌تواند اتم‌ها را تشخیص دهد، بلکه آن‌ها را در اطراف قرار می‌دهد.

کامپیوترها داده‌ها را به‌صورت صفر و یک نشان می‌دهند (رقم‌های دودویی که به صورت بیت شناخته می‌شود) و با روشن و خاموش شدن ترانزیستورهای سوئیچ‌مانند و کوچک، می‌توان آن‌ها را تشخیص داد. این دستگاه حافظه اتمی جدید هر بیت را به عنوان دو مکان احتمالی روی یک سطح مسی نشان می‌دهد؛ طبق گفته محققان، یک اتم کلر می‌تواند بین این دو مکان جلو و عقب برود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.