جواهر استارتاپ‌های آفریقا

0

یک بانک اطلاعاتی بزرگ را در نظر بگیرید که داده‌های مربوط به سلامت و ساختار بدنی شما را در اختیار دارد و از همه این اطلاعات برای ساختن الگوی ریاضی زیستی شما استفاده می‌کند! این کار با چه منظور و فایده‌ای انجام می‌شود؟

نتیجه ساخت این الگو آن است که از آن می‌توان برای شبیه‌سازی نسخه دیجیتال از شما و آنچه در درون‌تان می‌گذرد، استفاده کرد. وجود چنین سامانه‌هایی کمک می‌کند که سلامت شخصی افراد بهبود یافته و گزینه‌های مربوط به خواب، تغذیه، مصرف دارو، ورزش‌ و .‌.‌. با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

به این ترتیب پزشکان قادر خواهند بود در طول زمان درک بهتری از وضعیت سلامت افراد به دست آورده و برنامه‌های سلامتی آنان را مدیریت کنند. این امکانات اینک از تصور و فرضیه خارج شده و توسط یکی از کسب‌وکارهای‌نوپا و موفق آفریقایی عملی شده است.

شرکت LifeQ نمونه‌ای شاخص از کسب‌وکارهای نوپای آفریقایی است که تمرکز خود را به جای حل یک مسئله منطقه‌ای، روی ارائه راه‌حل‌هایی برای مسائل جهانی قرار داده. این بدان معناست که شرکت فضای بسیار بزرگی برای فعالیت و رشد در اختیار دارد. از سال ۲۰۱۲ همه در جست‌وجوی شنیدن اخباری از برنامه‌های شرکت HealthQ بودند که شرکت مادر این کسب‌وکار است.

این شرکت از همان ابتدا با ارائه طرح تالار منبع باز متابولیک موجب جلب توجه عمومی شده بود و کار خود را با ایجاد شرکت LifeQ تکمیل کرد. با ارائه طرح‌های شرکت راه‌حل‌هایی در اختیار افراد قرار می‌گیرد که کیفیت و شرایط زندگی خود را بهینه کرده و وضعیت بدنی را بهبود داده و زندگی هوشمندانه‌ای فراهم سازند.

شرکت همانند هر کسب‌وکار نوپای دیگر نگاهی روبه‌جلو دارد و با اعتماد به توانایی‌های خود، برنامه‌هایش را دنبال می‌کند. برنامه عمده شرکت تولید حسگرهایی است که در خارج از بدن انسان جزئیات اطلاعات وضعیت سلامت بدن را جمع‌آوری می‌کند.

این اطلاعات بدون صرف هزینه در خدمت بهبود سلامت فرد قرار می‌گیرد و کمک می‌کند برداشتن هر گام به منزله ارتقای سلامت باشد. سرمایه‌گذاری برای شروع کار شرکت از طریق خانواده ۵۰۰نفری سرمایه‌گذاران فرشته و افراد برجسته در فورچون انجام شد و در میان آنها نام افراد برجسته‌ای همچون معاون گروه مجری مرورگر اینترنت اکسپلورر، مدیر ارشد اجرایی داکین، معاون سابق نایکی و .‌.‌. به چشم می‌خورد.

شرکت LifeQ کار خود را به طور رسمی از بزرگ‌ترین رویداد فناوری دنیا یعنی CES و در سال ۲۰۱۵ شروع کرد. بنیانگذاران شرکت لارنس اولیویر، ریکان کنرادی، کورا هولم و فرانکو دوپریز هستند که در زمینه سامانه‌های رایانه‌ای زیستی تخصص دارند.

این حوزه تخصصی مربوط به استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای در شبیه‌سازی فرآیندهای پیچیده زیستی است. استفاده موثر از اطلاعاتی که حسگرهای زیستی جمع‌آوری می‌کنند، منجر به باز شدن راه برای فناوری‌های دیگری همچون داروهای جدید، کشف شیوه‌های جدید درمان بیماری‌ها و حتی درمان سرطان می‌شود.

شرکت برای پیشبرد اهداف خود ترکیبی از چند فناوری دیگر را به خدمت گرفته که عبارتند از: LifeQLens، LifeQCore و LifeQLink. اطلاعات لازم از فعالیت‌های افراد توسط حسگرهای LifeQLens که می‌تواند در لباس و وسایل جایگذاری شود، به دست می‌آید.

این اطلاعات توسط LifeQCore تبدیل به الگوهای ریاضی شده و ساخت نمونه شبیه‌سازی‌شده دیجیتال از افراد را ممکن می‌کند. از سوی دیگر، با استفاده از LifeQLink که یک زیرساخت منبع باز است، کاربران وابسته امکان تحلیل دقیق داده‌های جمع‌آوری شده را به دست می‌آورند.

بازار محصولات هوشمند پوشیدنی بسیار وسیع است و بخش‌های بزرگی از آن همچنان دست‌نخورده باقی مانده. آخرین گزارش‌های CCS نشان می‌دهد که ارزش این بازار در سال ۲۰۱۹ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد. شرکت LifeQ توانسته با حضور کوتاه خود اثر زیادی در این بازار برجا بگذارد.

گروهی متشکل از ۱۵ سرمایه‌گذار شاخص جمعا مبلغ ۳٫۹ میلیون دلار در این کسب‌و‌کار سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با یک گروه اجرایی ۱۲‌ نفره کار خود را ادامه می‌دهد. اهمیت شرکت بیش از همه ناشی از آن است که مبدأ ظهور آن یک کشور آفریقایی است و در حوزه‌ای شروع به کار کرده که بازاری بزرگ است و نیازهای فراوانی دارد. از طرفی راه‌حل‌های ارائه‌شده توسط این شرکت توانسته توجه عمومی نسبت به توانایی شرکت در تولید و ارائه فناوری‌های جدید را جلب کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.