تپ‌سی،اسنپ،تومن و دوست خوبمون تاکسیرانی

هفته داغ برای استارتاپ‌ها

0

وقتی تپ سی برای اسنپ دست گل می فرسته

هفته گذشته میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپ سی در توییترش اعلام کرد اسنپ طی اقدامی برای تمام مدیران ستادی و اجرایی و متخصصان ارشد شرکتش پیشنهاد همکاری فرستاده است.
کارکنان تپ‌سی هم هدف از این اقدام را تخریب دانسته و با ارسال دسته گل و یک نامه برای مدیریت شرکت اسنپ، به این دعوت به همکاری جواب منفی دادند.

میلاد منشی‌پور، با انتشار تصویر این نامه در توییتر خود ضمن اعتراض به این عمل اسنپ اعلام کرد این اقدامات از این پس بی‌پاسخ نمی‌ماند!

اسنپ تکذیب می‌کنه، ما از این کارا نمی‌کنیم!

روابط عمومی اسنپ پس از گذشت ۲ روز به توییت مدیرعامل تپ‌سی واکنش نشان داد و گفت: اسنپ برای هیچ یک از کارکنان تپ‌سی دعوتنامه‌ای نفرستاده است.
اسنپ همواره تلاش می‌کند در فضای اکوسیستم استارتاپی به دور از حاشیه فعالیت کند و باور داریم نباید به هرج‌و‌مرج در فضایی که تمامی استارتاپ‌ها در آن ذی‌نفع هستند، دامن زد.

از آنجایی که منافع‌مان را مشترک می‌دانیم و با توجه به دغدغه‌های مشترکمان در بحث قانونگذاری، ترجیح می‌دادیم در این مورد سکوت کنیم؛ اما اخلاق رسانه‌ای ما را موظف می‌‌کند که به سؤال شما پاسخ دهیم.

رعایت مسائل صنفی برای ما در سامانه هوشمند حمل‌ونقل اسنپ (تاکسی آنلاین) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل تاکنون از کارمندان هیچ‌یک از شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین دعوت به همکاری نکرده‌ایم.

در نتیجه دعوت از نیروی کار یکی از تاکسی‌های آنلاین را به‌طور قطع تکذیب می‌کنیم و تاکنون حتی یک نفر از کارمندان سابق سایر تاکسی‌های آنلاین در اسنپ استخدام نشده‌اند. پایبندی به این مسئله تا حدی برای ما جدی است که وقتی کارمندان این شرکت‌ها درخواست همکاری با اسنپ را برایمان ارسال می‌کنند، از پذیرش‌شان خودداری می‌کنیم.

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که مدیرعامل وکارکنان تپ‌سی براساس چه شواهدی این موضوع را مطرح کرده بودند.

همشهری و تاکسیرانی همه باهم برعلیه تاکسی‌های آنلاین!

بعد از صحبت‌های حسن روحانی رئیس جمهور در مورد اینکه استارتاپ خوب است و اینکه استارتاپ‌ها می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند، زیرمجموعه‌ها و رسانه شهرداری تهران می‌گویند اینطوری‌ها هم که رئیس جمهور می‌گوید نیست و استارتاپ‌ها خوب نیستند.

«مسافرکش‌های خانه به دوش» عنوان گزارشی بود که روزنامه همشهری از پاتوق رانندگان شهرستانی ماشین‌خواب در تهران منتشر کرد. این گزارش میدانی به پدیده ماشین‌‌خوابی در تهران می‌پردازد و با گپ و گفتی با این رانندگان می خواهد مهر تاییدی بر ادعای پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران بزند مبنی بر اینکه تاکسی‌های اینترنتی ایجادکننده معضل ماشین‌خوابی و مهاجرت به تهران هستند.

علیرضا قنادان، رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی پس از انتشار این گزارش با خوشحالی در توییتی پدیده ماشین‌خوابی را زنگ هشداری برای جامعه دانست و با هشتگ «روی دیگر سکه» نوشت با خیال اشتغال و کار‌آفرینی دانش‌بنیان نمی‌توان از کنار آن گذشت.

حسین ایمانی جاجرمی، جامعه‌شناس شهری در پایان گزارش از ماشین‌خوابی می‌گوید: «وقتی اوضاع اقتصادی کشور نابسامان است و تحریم‌ها نفس کشور را بند آورده، وقتی قیمت ارز، مواد خوراکی، مسکن و… روزانه بالا می‌رود، وقتی در این اوضاع سیل از یک سو و خشکسالی از سوی دیگر کشاورزی را در بسیاری از استان‌ها تحت شعاع خود قرار داده، زمانی که در استان‌های محروم هیچ صنعتی وجود ندارد و جوانان بیکار هستند، خب، معلوم است که جوانان برای اشتغال به سمت شهرهای بزرگی مثل تهران هجوم می‌آورند و به کارهای خدماتی همچون کارگری در رستوران‌ها، رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی و… روی می‌آورند.

درصد قابل توجهی از این افراد دارای مدارک تحصیلی بالا همچون لیسانس و فوق لیسانس هستند و از سر ناچاری و استیصال که به بالا رفتن سن و داشتن خانواده مستقل برمی‌گردد، به این مشاغل روی می‌آورند. از سوی دیگر شاهد هستیم که تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی هنوز دچار مشکلات متعددی است و همین نقطه ضعف باعث رونق حمل‌ونقل غیررسمی شده.

بنابراین می‌بینیم تقاضا زیادشده و افراد مهاجر برای عرضه وارد می‌شوند ولی درآمدشان آنقدر نیست که بتوانند خانه‌ای در تهران اجاره کنند. این می‌شود که شب‌ها در ماشینشان یا گوشه و کناری در فضاهای عمومی شهر می‌خوابند و با رعایت حداقل‌های غذایی، بقیه درآمد را برای خانواده‌شان می‌فرستند.

نباید با این افراد برخورد سلبی و حتی برعکس ترحم‌انگیز داشت، بلکه باید کمک کرد در دوره موقتی که آنها مجبور به‌کار هستند، شرایطی را فراهم آورد که آسیب‌های فردی و گروهی را پایین آورد. مثلا مراکز تاکسی‌های اینترنتی باید بخشی از سود کار خود را به تامین محلی برای خوابگاه این افراد اختصاص بدهند یا شهرداری مکانی را برای استقرار شبانه این افراد تعیین کند.»

میثم رجبی، از فعالان استارتاپی و مدیر توسعه و کسب‌و‌کار گروه حصین در پاسخ به توییت قنادان نوشت:‌ «مسئله واقعی است و توجه به آن لازم، اما ریشه مسئله بیکاری و فقر و ریشه مسئله اسنپ و تپ‌سی نیست. امیدوارم موقعیت شغلی آقای قنادان و شایعات سهامدار‌بودن ایشان در کارپینو عامل این توییت نبوده باشد. تلاش نهاد‌های سنتی مانند تاکسیرانی برای مهار نوآوری تلاشی بی نتیجه است.»

آش تومن شور شد

بحث حذف تومن در تاکسی‌ها توسط سازمان تاکسیرانی همچنان داغ است. آش آنقدر شور شده که ابراهیم سوادی‌نژاد، مدیر‌عامل فون‌پی که اپلیکیشنش در تاکسی‌ها ماندگار شده است هم صدایش درآمده و می‌گوید این ایجاد انحصار به سود یک رقیب خاص و تازه وارد است.

او در توضیح هم‌پذیرندگی گفت: «وجود بارکدهای متعدد در تاکسی‌ها و سامانه‌های پرداخت موبایلی گوناگون موجب آشفتگی بصری در تاکسی‌ها و سردرگمی رانندگان در جمع بندی حساب‌ها و تسویه‌حساب‌شان شده بود و هم‌پذیرندگی طرحی برای حل این مشکل بود که بنابر آن در هر تاکسی صرفا یک رمزینه نصب می‌شود و هر مسافر (کاربر) با هر رابط کاربری پرداخت اپلیکیشنی که در اختیار داشته باشد می‌تواند با اسکن کردن رمزینه موجود در تاکسی، کرایه خود را بدون نیاز به نصب رابط کاربری جدید پرداخت کند.»

سوادی نژاد می گوید: «از ابتدای مطرح‌شدن هم‌پذیرندگی با هدف تسهیل پرداخت موبایلی و کاهش مشکلات رانندگان زحمتکش تاکسی، تمام مساعی خود را در همراهی و موفق اجرا‌شدن این طرح به کار بستیم اما متأسفانه هم‌اینک شاهد آن هستیم که تعاملات غیر‌شفاف با تومن و یا کوتاهی سازمان تاکسیرانی موجب شده است که شرایط رقابتی بازار آسیب جدی ببیند و عملا هم‌پذیرندگی به ابزاری برای ایجاد انحصار به سود یکی از فعالان تازه وارد این عرصه تمام شود.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.