ترندیکس؛ ابزار آنالیز تبلیغات رقبا

ترندیکس، اپلیکیشن رقبای شما را بررسی ‌‌کرده و زیر‌و‌بم فعالیت تبلیغاتی آنها را واکاوی می‌کند‌

0

هفته گذشته، ترندیکس با تمرکز روی داده‌محور‌بودن، اطلاعات زیادی از تبلیغات اپلیکیشن رهبران بازار را منتشر و یک سرویس جدید و مهیج را به بازار معرفی کرد. مقایسه تبلیغات دیوار و شیپور که در زیر آمده، از ترندیکس استخراج شده‌است. با مراجعه به سایت www.trendix.io می‌توانید به‌صورت رایگان در پنل ترندیکس ثبت‌نام کنید.

ترندیکس چه می‌کند؟

ترندیکس یک ابزار برای رصد‌کردن فعالیت تبلیغاتی تمام اپلیکیشن‌های فعال است. ترندیکس به شما کمک می‌کند همه فعالیت تبلیغاتی برندها را زیر نظر بگیرید و تاثیر فعالیت آنها روی نصب و حذف اپلیکیشن ایشان را تحلیل و بررسی کنید. با استفاده از این ابزار در واقع شما از تجربه همه برندهای صنعت استفاده می‌کنید، رقبای خود را به‌طور مداوم زیر نظر دارید و از دانش آنها استفاده می‌کنید.

ASO یا بهینه‌سازی اپلیکیشن برای استور، بازاریابی رایگان اپلیکیشن

گام اول در هر فعالیت بازاریابی، ارائه محصول و جذب کاربران است. در مورد اپلیکیشن مارکتینگ، هنگامی که اپلیکیشن شما آماده ارائه به مخاطبان شد، باید کار معرفی آن را آغاز کنید. جذب کاربر برای اپلیکیشن‌ها به دو شیوه رایگان و پولی انجام می‌شود. شیوه رایگان آن به (ASO (App Store Optimization یا بهینه‌سازی اپلیکیشن برای استورهای اپلیکیشن شناخته می‌شود.

به فرایند بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در اپ‌استور، افزایش قابلیت پیدا‌شدن و دیده‌شدن اپلیکیشن و کسب رتبه‌ بالاتر در نتایج جست‌وجوی مارکت‌های اپلیکیشن نظیر App Store برای iOS و Google Play یا کافه‌بازار برای اندروید، ASO گفته می‌شود. این فرایند، اپلیکیشن‌ها را بر اساس جست‌وجوی کلیدواژه‌ها رتبه‌بندی می‌کند.

چرا استفاده از ASO در بازاریابی اپلیکیشن ضروری است؟

استراتژی ASO برای دستیابی هر اپلیکیشنی به موفقیت‌ امری ضروری است؛ زیرا:

  • بیش از ۵ میلیون اپلیکیشن در مارکت‌های اپلیکیشن وجود دارند که از این تعداد، حدود ۱۵۰هزار اپلیکیشن ایرانی در کافه بازار ثبت شده‌اند. حتی اگر ارزشی که اپلیکیشن شما به کاربران ارائه می‌دهد منحصربه‌فرد و بی‌نقص باشد، اینکه کاربران شما را در این دریای اپلیکیشن بیابند، امری دشوار است. به منظور قرار‌گرفتن در بالای صفحه جست‌وجو، باید در این رقابت پیروز شوید و برای این کار نیازمند استفاده از استراتژی ASO هستید.
  • ۶۵ تا ۸۰‌درصد از اپلیکیشن‌ها از طریق روش‌های جست‌وجو پیدا می‌شوند؛ یعنی، با وجود راه‌های دیگری برای یافتن اپلیکیشن جدید نظیر رسانه‌ها، وب‌سایت‌ها، دوستان و‌… کاربران ترجیح می‌دهند اپلیکیشن مورد نظر خود را جست‌وجو کنند. بنابراین، باید کاری کنید که اپلیکیشن‌ها در نتایج جست‌وجو توسط کاربران پیدا شوند. همچنین، بیش از ۵۰درصد از دانلودهای اپلیکیشن‌ها حاصل از ۳ نتیجه اولی است که در صفحه اپ‌استور نمایش داده شده است.
  • استراتژی ASO باعث افزایش رتبه‌بندی، قابلیت دیده‌شدن، نرخ همگرایی، نرخ دانلود و‌… می‌شود.

کافه‌بازار دارای یک بخش توضیحات انگلیسی و یک بخش فارسی است که نوشتن توضیحات فارسی ضروری است. کافه بازار نیز مانند گوگل‌پلی دارای محدودیت ۴۰۰۰ کاراکتر برای توضیحات اپلیکیشن است. برخلاف اپ‌استور که می‌توان کلیدواژه برای آن تعیین کرد، در کافه‌بازار جایی برای نوشتن کلیدواژه وجود ندارد و الگوریتم پیدا‌شدن یک اپلیکیشن در کافه بازار بر اساس جست‌وجوی کاربران است. برخی از ناشران، از کلمات و عبارات پرتکرار که بیشتر در کافه‌بازار مورد جست‌وجو قرار می‌گیرند، به گونه‌ای هوشمندانه در متن توضیحات استفاده می‌کنند و از این طریق باعث بیشتر دیده‌شدن اپلیکیشن خود می‌شوند. به عنوان مثال، اپلیکیشن ترب در صفحه جست‌وجوی بازار، از کلماتی نظیر دیجی‌کالا، استادکار، آچاره، شیپور و … به صورت زیرکانه‌ای در متن توضیحات خود استفاده کرده است.

[bs-quote quote=”ترندیکس یک ابزار برای رصد‌کردن فعالیت تبلیغاتی تمام اپلیکیشن‌های فعال است. ترندیکس به شما کمک می‌کند همه فعالیت‌های تبلیغاتی برندها را زیر نظر بگیرید و تاثیر فعالیت آنها روی نصب و حذف اپلیکیشن ایشان را تحلیل و بررسی کنید” style=”style-8″ align=”left”][/bs-quote]

ترندیکس چگونه به استراتژی ASO کمک می‌کند؟

ترندیکس برای بهینه‌سازی اپلیکیشن برای استور، ابزارهای زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • سرچ کلیدواژه: مشاهده رتبه اپلیکیشن‌ها در کافه‌بازار روی کلمه‌های مختلف و در روزهای مختلف
  • تحقیق کلیدواژه: تخمین میزان ایمپرشن و ترافیک کلمه‌های مختلف
  • جاسوسی کلیدواژه: اپلیکیشن‌های مختلف هر کدام روی چه کلماتی رتبه مطلوب دارند؟، به عبارت دیگر هر اپلیکیشن از چه کلماتی نصب می‌گیرد؟
  • کلیدواژه‌های سرچ ادز: بیشترین سرچ ادز در کافه بازار روی چه کلماتی خریده‌شده‌است؟ روی هر کلمه کدام برندها تبلیغ خریده‌اند؟

این بخش به شما کمک می‌کند از تجربه کل بازار استفاده کنید و کلماتی که بیشترین تبلیغات روی آنها خریده شده است را ببینید و نتیجه‌ای که روی برندهای تبلیغ‌کننده گذاشته است را بررسی کنید.

  • کمپین‌های سرچ‌ادز کافه‌بازار: کدام برندها بیشترین سرچ‌ادز کافه بازار را خریده‌اند و نسبت به سایر برندها تمرکز بیشتری روی این نوع تبلیغات دارند.

بازاریابی پولی اپلیکیشن

همانطور که اشاره شد، ۲ استراتژی اصلی برای اپ‌مارکتینگ وجود دارد؛ رایگان و پولی. بازاریابی‌های رایگان نظیر ASO و حضور در رسانه‌های اجتماعی هستند که از طریق آنها می‌توانید با به اشتراک‌گذاری و ارائه محصولات و خدمات خود بدون پرداخت هزینه، با افراد مختلف در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. به فرایندهای پولی که اپلیکیشن‌ها برای جذب کاربر جدید، تعامل کاربر با اپلیکیشن و حفظ او انجام می‌دهند، بازاریابی پولی اپلیکیشن یا Paid App Marketing می‌گویند.

متداول‌ترین روش‌های بازاریابی پولی اپلیکیشن

روش‌های زیادی برای بازاریابی پولی اپلیکیشن وجود دارد که هر اپلیکیشنی بسته به نوع کسب‌وکار، هدف کسب‌وکار، میزان بودجه و محل حضور اغلب مخاطبان هدفش باید روش یا روش‌هایی را برای بازاریابی و تبلیغ اپلیکیشن خود انتخاب کند. روش‌های بازاریابی مختلف شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده از شبکه‌های تبلیغاتی (Ad-networks)
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • سرچ ادز کافه بازار
  • گوگل ادز
  • بازاریابی دوجانبه (Cross-Promotion Network)
  • تبلیغات آفلاین (بنرهای شهری، تبلیغات تلویزیونی، حضور در نمایشگاه‌ها و …)

 ترندیکس چگونه به استراتژی بازاریابی پولی اپلیکیشن کمک می‌کند؟

ترندیکس تبلیغات رقبای شما را آنالیز می‌کند و آمار زیر را در اختیار شما می‌گذارد:

  • تعداد نصب و حذف اپلیکیشن‌ها به تفکیک روز
  • معرفی شبکه‌های تبلیغاتی که اپلیکیشن‌ها از آنها استفاده می‌کنند.(تپسل، مدیااد و …)
  • سرچ ادز: تمام کلماتی که اپلیکیشن‌ها روی آنها سرچ‌ادز کافه‌بازار خریده‌اند با تخمین امتیاز ایمپرشن
  • تبلیغات همسان برندها در وب و امتیاز نسبی هر محتوای تبلیغاتی
  • معرفی اپلیکیشن‌هایی که بیشترین رشد و بیشترین افت را داشته‌اند.
  • معرفی برندهایی که بیشترین کمپین‌های تبلیغاتی را دارند.

با استفاده از این آمار می‌توانید فعالیت تبلیغاتی رقیب خود را ببینید و تاثیر آن را روی نصب و حذف اپلیکیشن وی رصد کنید. این فرایند به شما کمک می‌کند تا استراتژی تبلیغاتی خود را بهینه کنید و از تجربه رقیب بهره بگیرید. در زیر، نمونه تحلیل فعالیت تبلیغاتی دو رقیب دیرینه، دیوار و شیپور را می‌بینید. این داده‌ها مربوط به بهار ۹۸ است.

درصورتی‌که آماری مشابه و حتی کامل‌تر از این آمار، از رقبای خود احتیاج دارید، با مراجعه به سایت www.trendix.io به‌صورت رایگان در ترندیکس ثبت‌نام کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.