تجلیل از ایده‌های فناورانه و نوآورانه

در اختتامیه بیستمین جشنواره جوان خوارزمی صورت گرفت

0

مراسم تجلیل و تقدیر از برگزیدگان بیستمین جشنواره جوان خوارزمی با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و صاحبان صنایع در روز دوشنبه ۲۶ آذرماه همزمان با هفته پژوهش در محل سازمان‌ پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

فراخوان این دوره از جشنواره از فروردین‌ ماه امسال آغاز شده بود و طرح‌های ارسال‌شده به دبیرخانه براساس موضوع دسته‌بندی شده و از طریق سامانه هوشمند برای ارزیابی به ۱۶ گروه تخصصی ارسال شده بود. در جشنواره امسال، در بخش دانش‌پژوهان و فناوران ۶۷۵ طرح در سامانه ثبت شده بود که از این تعداد ۱۹ طرح از سوی گروه‌های تخصصی انتخاب شدند.

هیأت داوران جشنواره که وظیفه بررسی علمی، فنی، ارزشی و رتبه‌بندی طرح‌های اجرایی توسط گروه‌های تخصصی را برعهده داشتند،  تعداد ۱۲ طرح را به‌عنوان طرح‌های برگزیده نهایی بخش دانش‌پژوهان و فناوران انتخاب کردند. گفتنی است امسال بیش از ۸هزار طرح در بخش دانش‌آموزی توسط ۴ لایه هیات داوران ارزیابی شدند که ۳۱ طرح برتر معرفی شدند.

علاوه بر اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره، حمایت از طرح‌های آنها و رساندن به مرحله تجاری نیز از دیگر حمایت‌هایی است از سوی برگزارکنندگان صورت گرفته است.

سید فواد موسوی، یکی از برگزیدگان جشنواره است که با طرح «طراحی و ساخت حسگر اولتراسونیک با کاربرد در کنترل اولتراسونیک گاز‌» رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی گروه مکانیک را به خود اختصاص داده است. او درباره طرحش می‌گوید که با اینکه هنوز تجاری نشده، اما برخی استارتاپ‌ها برای جذب آن پیشقدم شده‌اند.

رضا منتظری، برگزیده دیگر جشنواره معتقد است که کار استارتاپ‌ها سخت است و باید برای پیشبرد کار خود با رقبا بجنگند و جشنواره خوارزمی به ماندن در عرصه رقابت کمک زیادی می‌کند.

بر اساس برآوردها تاکنون حدود ۵۲ درصد طرح‌های کاربردی این جشنواره به بازار راه پیدا کرده‌اند و برخی از طرح‌های برگزیده نیز جایگزین طرح‌های خارجی مشابه شده‌اند.

لازم به ذکر است که در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره جوان خوارزمی به ۱۲طرح برگزیده جشنواره جوان در بخش دانش‌پژوهان و فناوران و ۳۱ طرح برگزیده در بخش دانش‌آموزی جوایزی اهدا شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.