به جاده‌های بین‌المللی فکر می‌کنیم

0

حوزه حمل‌و‌نقل بین‌جاده‌ای، بازار بزرگی دارد و اعداد درشتی در موردش گزارش می‌شود. این بازار هم از آن‌دست زمینه‌هایی است که کمتر مورد توجه استارتاپ‌ها قرار گرفته است. به همین دلیل در حال حاضر تنها دو سه استارتاپ به اصطلاح جدی، در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

«ترابرنت» یکی از این استارتاپ‌هاست که ایده‌اش از سال ۹۳ در ذهن بنیانگذارانش وجود داشته و چندین سال برای تحقیقات بازار زمان صرف کرده‌اند تا اینکه در سال ۹۶، به صورت جدی ترابرنت کارش را شروع کرده است.

ایده ترابرنت حاصل یک تجربه سخت و تلخ است؛ تجربه حمل بار از غرب تهران تا رودهن که بسیار اذیت‌کننده و با بی‌برنامگی پیش می‌رود. همین امر موجب می‌شود که بنیانگذاران ترابرنت، به جست‌وجو در اینترنت بپردازند و با نمونه‌های خارجی زیادی آشنا شوند که به صورت آنلاین و حرفه‌ای، بارها را حمل کرده و با قیمت و زمان مناسب، به دست مشتری می‌رسانند. بنابراین تصمیم می‌گیرند که در ایران هم حمل‌ونقل بهینه‌ای را به صورت آنلاین انجام بدهند. در این گزارش کوتاه به معرفی هم‌بنیانگذاران این استارتاپ و اهدافی که دارند، می‌پردازیم.

تجربه بازار سنتی؛ چراغ راه استارتاپی

کیوان جعفری، هم‌بنیانگذار و نایب رئیس هیات مدیره ترابرنت، در سال ۱۳۶۲ در اصفهان متولد شده و مهندسی صنایع خوانده است. از آن آدم‌های خوش‌حرف و تا حدود زیادی سرد و گرم چشیده است. تجاربی از کار در بازارهای سنتی دارد که البته نتیجه اغلب‌شان شکست بوده اما تجارب ارزشمندی برایش رقم زده‌اند.

کیوان می‌گوید سال‌ها مشاور شرکت‌ها در زمینه صنایع و مدیریت استراتژیک بوده و چندین شرکت کوچک و بزرگ هم تاکنون راه‌اندازی کرده است. چندین سال هم کارشناس مرکز رشد دانشگاه امیرکبیر بوده و الان نایب رئیس هیات مدیره ترابرنت و هم‌بنیانگذار این استارتاپ حوزه حمل‌و‌نقل است.

از سال‌۸۸ وارد صنعت دیجیتال و به ویژه حوزه موبایل شده و شرکت نارین ایده پاسارگاد (نارین گیمز) را راه‌اندازی کرده که ۳سال است یکی از محصولاتش در حوزه بازی، در کافه‌بازار رتبه خوبی کسب می‌کند. قبل از نارین ایده، چندین کسب‌وکار دیگر را هم راه‌اندازی کرده مانند تعاونی مسکن و… .

می‌گوید این تجارب از جنس تجربه شکست بودند ولی همگی درس‌هایی بود برای اینکه شیوه سرمایه‌گذاری و اداره کسب‌وکار را یاد بگیرم. به همین دلیل وقتی به حوزه استارتاپی آمدم، خطاهای کمتری مرتکب شدم و سرعت کارمان قابل توجه بوده است.

کیوان می‌گوید سرمایه اولیه‌ برای شروع کار نارین ایده، ۳۲ میلیون بوده و معتقد است که الان شرکتی با ارزش چندین میلیاردی دارند. برند نارین ایده (برنده عنوان برترین شرکت پارک فناوری پردیس در ۳سال متوالی)، نارین گیمز و ترابرنت از جمله‌ کارهای استارتاپی کیوان جعفری به‌شمار می‌روند که توانسته‌اند در مسیر رشد قرار بگیرند.

با تجربه ۳ استارتاپ

مدیرعامل و هم‌بنیانگذار ترابرنت، حامد کریمیان است؛ پسرکی ریزنقش با اهدافی بزرگ که مثل همه جوانان دیگر با هزار امید و آرزو شروع کرده و اهداف و آینده بزرگی را برای کسب‌وکارش در نظر دارد. حامد متولد سال‌۱۳۶۷ و اصالتا شیرازی است.

از سال ۱۳۸۵، در دانشگاه صنعتی شریف ابتدا در رشته برق و سپس در رشته MBA تحصیل کرده و از سال دوم دانشگاه وارد بازار کار شده و به صورت نیمه‌وقت و… کار کرده است. حامد از سال ۹۱ به گروه حصین آمده و با ورود به این گروه و با کمک هم‌بنیانگذارانش، بازار اندرویدی مایکت و فروشگاه کتاب الکترونیک طاقچه را راه‌اندازی کرده‌اند؛ شرکت‌هایی که در صنعت خود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. ترابرنت سومین تجربه او به‌عنوان پیش‌برنده یک کسب‌وکار است.

به خارج از ایران می‌رویم

هم‌بنیانگذاران ترابرنت می‌گویند که علاوه بر برنامه‌ریزی برای حضور موثر و پررنگ در بازار ایران، قصد دارند در جاده‌های خاورمیانه هم حضور داشته باشند. این کار را دور از ذهن نمی‌دانند و توانایی‌اش را در خودشان می‌بینند اما معتقدند که فعلا در ساختار قوانین و مقررات ایران به نوعی گیر افتاده‌اند. ساختاری که نه‌تنها پیش‌برنده نیست، بلکه بسیار کند و بازدارنده عمل می‌کند.

مزیت‌هایی که استارتاپ‌های حوزه حمل‌ونقل ایجاد می‌کنند

برای صاحبان کالا شفافیت امور مرتبط با جابه‌جایی کالا، حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت تامین را ایجاد می‌کنند. برای راننده/ناوگان،‌ بهبود کیفیت خدمات به‌دلیل مباحث امتیازدهی، مدیریت و رهگیری بارهای ارسال‌شده را به همراه دارد و برای رانندگان مزیت‌هایی چون یافتن بار بیشتر و سریع‌تر، افزایش درآمد، تردد‌نکردن به صورت یک‌سر خالی، کاهش زمان توقف در مقصد به‌دلیل امکانات ردیابی و هشدار به صاحب کالا،‌ کاهش اتلاف زمان برای مراجعه به پایانه‌ها و صف‌های طولانی جلو کارخانه‌ها یا معادن، امکان داشتن وقت بیشتر برای بودن در کنار خانواده، اسپانسر‌شدن بازارگاه‌ها برای تجهیزات و نیازمندی‌های رانندگان (اقتصاد مقیاس)، حذف واسطه‌های زائد، شفاف‌سازی مالی معاملات و اعتماد بیشتر را ایجاد می‌کند.

از دید ملی هم رشد استارتاپ‌های این حوزه، فوایدی چون بهبود بهره‌وری صنعت حمل‌و‌نقل،‌ ایجاد شرکت‌های بزرگ و فناورمحور، امکان تعامل بهتر با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی،‌ بهبود ایمنی و امنیت به‌دلیل شفاف‌سازی‌،‌ حذف واسطه‌های زائد که درآمد دارند اما مالیات نمی‌دهند را در پی دارد.

گفتگو شنبه با بنیانگذاران ترابرنت: صدای بلند ما را خواهید شنید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.