با ما پوشاک ایرانی تولید می‌کنند

گفت‌وگو با تیم روچی، فروشگاه آنلاین پارچه، الگو و خرازی

0

گاهی یادمان می‌رود، هدف از تکنولوژی این بود که زندگی را برایمان آسان کند. این آسانی اما برای همه یک معنا ندارد و مخصوصا در حوزه‌های کاری و اصناف خاص، معنای ویژه‌ای دارد. صنعت پوشاک علی‌رغم اینکه همه آحاد جامعه به نوعی مصرف‌کننده تولیدات آن هستند، از صنایعی است که چندان نمود بیرونی در حوزه تولید ندارد.همه ما پوشاک خود را از مغازه‌ها می‌خریم، اما کمتر پیش می‌آید که به روند تولید لباسی که به تن داریم، فکر کنیم. در این میان، اما یک گروه از فعالان صنف پوشاک به فکر صنف خودشان بوده‌اند و با راه‌اندازی پلتفرمی به نام روچی، تلاش می‌کنند برای صنف خود، آسانی را به ارمغان بیاورند. با شکوه علیزاده و میثم باوفا و حامد محمدیان‌مهر درباره روچی گپ زده‌ایم.

  •  به عنوان اولین سوال، روچی چه معنایی دارد؟

روچی اسم روستایی در استان خراسان است. این نام را موسس شرکت ما انتخاب کرده و دلیل آن هم تعلق خاطری است که ایشان به این منطقه دارد. البته یک معنای دیگر هم دارد که اتفاقی با محصول ما هماهنگ شد! در زبان رومانیایی، روچی به معنای لباس است.

  •  روچی چطور ساخته شد؟

خب، ما یک تجارت B2B هستیم. داستان از اینجا شروع می‌شود که صنعت پارچه و لباس یک صنعت سنتی است. در این صنعت، اطلاعات و منابع زیادی به صورت مدون و قابل‌استفاده برای فعالان این حوزه وجود ندارد. در صنایع سنتی این عادت وجود دارد که افراد، دانش و تجربه خودشان را به افراد غریبه منتقل نمی‌کنند.

در نهایت شاید فوت‌وفن کار را به فرزندان خودشان یاد بدهند. در چنین فضایی، آقای محمدیان‌مهر به عنوان فردی که به صورت خانوادگی در صنعت نساجی حضور داشتند، با توجه به دغدغه شخصی خودشان شروع به وبلاگ‌نویسی در حوزه نساجی و پوشاک کردند. ایشان دانش برگرفته از تجربه‌ خود و خانواده‌اش در زمینه‌های مختلف صنایع نساجی و پوشاک را به صورت مقالات تخصصی مختلف در سایت روچی می‌نوشت.

در نهایت، این مقالات باعث شد افراد شاغل در این زمینه، شروع به تبادل اطلاعات و مشورت گرفتن کردند و زمینه‌ای برای ارتباط نزدیکی بین این افراد فراهم آمد.

پس از گذشت چندین سال، بر اساس درخواست‌های متعدد بازدیدکنندگان سایت و پس از کسب رتبه اول توسط روچی در استارتاپ ویکند مدوتک، شروع به ایجاد یک کسب‌و‌کار در قالب یک مارکت‌پلیس آنلاین حول این ایده کردیم. تجربه هر یک از ما در صنعت نساجی و پوشاک موجب شده که از نزدیک ناکارآمدی‌ها و شکاف‌های موجود در این صنعت را لمس کرده و مصرانه به دنبال ایجاد راهکاری برای حل معضلات متعدد این صنعت باشیم.

منظور از شکاف در صنایع نساجی و پوشاک، مسئله هدر رفتن زمان، هزینه‌ و نیروی کار است. ما تلاش کردیم از طریق ایجاد سامانه روچی، راه‌حلی برای پرکردن این شکاف‌ها بیابیم. ما می‌خواستیم اجزای این زنجیره به هم نزدیک‌تر بشوند و کاری کنیم که زمان و هزینه کمتری در فرایند تولید تلف شود.

ما در این بازار آنلاین، مارکتینگ محتوا محور داریم و تلاش می‌کنیم با ابزار تولیدمحتوا محصولات جدید و تکنولوژی‌های روز را به کاربران خود معرفی کنیم. مشتری‌ها و دنبال‌کننده‌های ما در سایت و شبکه‌های اجتماعی، بر مبنای همین معرفی و با توجه به اعتمادی که به ما دارند، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره موارد معرفی شده به ما مراجعه می‌کنند.

برای مثال، از ما می‌پرسند، آیا تولید این محصول معرفی‌شده در این بازه زمانی صرفه اقتصادی دارد؟ اگر دارد، کدام بازارها برای آن بهتر است؟ کدام فروشنده مواد اولیه را پیشنهاد می‌دهید؟ چه الگوهایی بهتر فروش می‌روند؟ کارشناسان ما هم آنها را برای تولید بهینه و به‌صرفه‌تر راهنمایی می‌کنند. پس از این مرحله که در عمل یک فرایند معرفی محصول و بازارسازی است، درخواست‌های مشتریان و در نتیجه فرایند فروش آغاز می‌شود.

این مشتری‌هایی که می‌گویم، بیشتر تولیدکننده‌های پوشاک در ابعاد متوسط هستند. در حقیقت ما در روچی به جای ساختن یک حداقل محصول قابل عرضه یا Minimum Viable Product) MVP) در ابتدا با استفاده از متدهای بازاریابی محتوا یک جامعه مخاطب حداقلی MVA ا(Minimum Viable
Audience)   برای خود به وجود آوردیم و سپس خدمات و محصولات خود را به این جامعه عرضه کردیم. پس از استقبال مشتریان از محصولات ارائه‌شده با استفاده از تکنیک‌های مختلف بازاریابی و هک رشد، این جامعه مخاطبان را بزرگ‌تر کردیم.

  • کار تا امروز چطور پیش رفته؟

ما در این یک سال و نیمی ‌که در بازار مشغول به کار هستیم، حدود هزار الگوی لباس فروخته‌ایم. همچنین شرایط بسیار خوبی در فروش انواع پارچه به صورت عمده و خرد داریم و با تامین‌کننده‌های بسیار خوبی هم کار می کنیم.

  •  یعنی شما پارچه خام را هم تامین می‌کنید؟

ببینید مشتریان ما، کارگاه‌های متوسط هستند و حجم خریدی که دارند کمتر از آن است که بتوانند مستقیم از کارخانه خرید کنند. برای همین هم، روچی فروشگاهی است که کارخانه‌ها از طریق آن قادر هستند که در احجام کمتر نیز فروش داشته باشند.

  •  پس جامعه هدف شما، جامعه تولیدکننده پوشاک است و نه مصرف‌کننده؟

نه به مصرف‌کننده نمی‌پردازیم، چون معتقدیم تولیدکننده است که نیاز به یک چرخه بهتر دارد. حوزه فروش به مصرف‌کننده به اندازه کافی در این سال‌ها پیشرفت داشته و بازیگران خوبی دارد. تمرکز ما روی تولیدکننده است.

روچی با این شعار شروع کرد: همراه کسب‌و‌کار پوشاک. ما می‌خواهیم در کنار تولید کننده‌های کوچک و متوسط حوزه پوشاک باشیم، زیرا می‌دانیم پتانسیل بالایی در این کارگاه‌ها هست که می‌تواند درصد بسیار بالایی از پوشاک مورد نیاز کشور را تامین کنند. می‌خواهیم کارگاه‌های تولیدی این واقعیت را حس کنند که در کنار آنها هستیم.

  •  روچی در چه پلتفرم‌هایی فعال است؟

ما وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل داریم، در شبکه‌های اجتماعی هم فعال هستیم. البته مشتریان ما در شبکه‌های اجتماعی خیلی ارتباط بهتری با ما برقرار می‌کنند.

  •  با توجه به اینکه مشتری شما عادت به این نوع سفارش دادن و رفتار تحت وب و آنلاین ندارد، برای ایجاد این اعتماد چه برنامه‌هایی دارید؟

اعتمادسازی در روچی از چند سال پیش با ارائه محتوای آموزشی رایگان برای فعالان حوزه نساجی و پوشاک شروع شده است و با ارائه محصولات با کیفیت و مشتری‌مداری تثبیت شده است. در روچی «همیشه اولویت با مشتری است» و این اولین و مهم‌ترین ارزش در بین ارزش‌های پنج‌گانه روچی است.

به همین دلیل همواره به دنبال جلب اعتماد مشتری از روش‌های مختلف از جمله ارائه خدمات اضافه بر تعهد خود هستیم. به عنوان مثال، مشاوره‌هایی که به مشتریان‌مان می‌دهیم و همکاری‌هایی که با آنها می‌کنیم باعث می‌شود برای ما تبلیغات دهان به دهان انجام بدهند. نوع کارهایی که به بازار ارائه می‌دهند، باعث می‌شود همکارهای آنها هم ما را بشناسند.

برای همین هم تیم کامل و خوبی داریم از مهندس‌های نساجی گرفته تا توسعه‌دهنده‌های حرفه‌ای تا بتوانیم بهترین بازخوردها را بگیریم. به همین دلیل خیلی تلاش کردیم تا صدای مشتری را به خوبی و از روش‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم بشنویم و از تجربه‌های آنها برای پیشبرد روچی استفاده کنیم. نمی‌خواهیم ذهنیت خودمان را بسازیم، می‌خواهیم چیزی که نیاز مخاطبان‌مان هست را بسازیم.

  •  این صنعت، یک صنعت با سرعت متوسط و حتی کند است. چقدر تلاش می‌کنید این سرعت را هم در بازار و هم در کار خودتان بالاتر ببرید؟

ما سعی می‌کنیم خودمان با متدولوژی اسکرام پیش برویم و خیلی چابک با کار برخورد کنیم. هرچند تغییراتی هم در آن داده‌ایم و به اصطلاح آن را برای خودمان customize کرده‌ایم که با نیازهای کاری‌مان بیشتر سازگار بشود. همین را هم سعی می‌کنیم در تعاملات با مشتری‌های خودمان رعایت کرده و جا بیندازیم.

از طرف دیگر نوآوری همیشه در روچی جایگاه ویژه‌ای داشته و هر روز در تلاشیم تا با ارائه راه‌حل‌های جدید، بهبودهای جزئی ولی مداوم در فرایندهای اجرایی و سرویس‌دهی به مشتریان خود داشته باشیم.

  •  چه تصوری از آینده روچی دارید؟

روچی با این شعار شروع کرد: همراه کسب‌و‌کار پوشاک. ما می‌خواهیم در کنار تولیدکننده‌های کوچک و متوسط حوزه پوشاک باشیم، زیرا می‌دانیم پتانسیل بالایی در این کارگاه‌ها هست که می‌تواند درصد بسیار بالایی از پوشاک مورد نیاز کشور را تامین کنند. می‌خواهیم کارگاه‌های تولیدی این واقعیت را حس کنند که در کنار آنها هستیم. می‌خواهیم این بازار بزرگی که بسیار پراکنده است را کمی ‌متمرکز کنیم و با این تمرکز، قدرت بیشتری برای فعالان این عرصه به وجود بیاوریم.

این کارآمدی و بالارفتن راندمان، اصلی‌‌ترین اتفاقی است که در روچی می‌افتد.  فضای نساجی و پوشاک پتانسیل بالایی دارد اما متاسفانه مدت‌ها بوده که از فضای نوآوری عقب بوده. ما می‌خواهیم با روچی این نوآوری را وارد فضای نساجی کنیم. ما تلاش داریم از داده‌هایی که در این مدت به دست آوردیم و در آینده کسب خواهیم کرد، برای ایجاد راهکارهای خلاقانه جدید و بیشتر استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.