با جاست، راحت جای پارک پیدا می‌کنی!

جای پارک‌تان را دست‌به‌دست کنید و درآمد داشته باشید

0

اپلیکیشن «جاست» با این ایده راه‌اندازی شده است که یک نیاز و معضل عمومی جامعه را رفع کند؛ معضلی به نام پیدا‌کردن جای پارک که بسیاری از شهروندان در کلانشهرها با آن روبه‌رو بوده و زمان و انرژی زیادی را برای آن از دست می‌دهند. فیچر اصلی این استارتاپ، «دست‌به‌دست‌کردن» نام دارد؛ یعنی مردم بتوانند از طریق یک شبکه اجتماعی، جای پارک را بین خودشان دست‌به‌دست کنند. ضمن اینکه شهروندان تهرانی نیز می‌توانند از آفر ویژه جاست بهره‌مند شوند، به این صورت که در ازای ثبت‌نام در این اپلیکیشن، پارک حاشیه‌ای آنها در مناطقی از تهران رایگان شود. در ادامه گفت‌وگوی شنبه را با هم‌بنیانگذار استارتاپ جاست، مهدی هدایی، بخوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

من مهدی هدایی هستم، ۴۱ سال دارم و رشته تحصیلی‌ام موسیقی است که چندان با حوزه آی‌تی همخوانی ندارد. تخصص اصلی من موسیقی است، اما از آنجایی که الکترونیک‌موزیک کار می‌کردم و تا حدودی با کد زدن آشنا بودم، به کامپیوتر هم گرایش داشتم تا اینکه به پیشنهاد یکی از دوستان به فکر راه‌اندازی این استارتاپ افتادم.

شما چه سمتی در استارتاپ جاست دارید؟

من هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی جاست(این استارتاپ) هستم. ایده‌ای به ذهن یکی از دوستانم رسید، مبنی بر اینکه طرحی را به منظور کمک به مردم اجرا کنیم تا مردم دیگر دنبال جای پارک نگردند. اینطور بود که این استارتاپ شکل گرفت و الان نزدیک به دو سال و خرده‌ای است که روی آن کار می‌کنیم.

استارتاپ جاست دقیقا از چه تاریخی راه‌اندازی شد؟

از مهر ماه ۹۶ این کار استارت خورد. البته اسم این استارتاپ در آغاز جاپارکز (japarx)بود که از کلمه exchange می‌آمد، به این صورت که جاپارک را از فارسی و x را از زبان انگلیسی وام گرفتیم. جاپارکز در طول فرایندی که از سال‌۹۶ تا‌کنون داشته، مسیر پرحادثه‌ای را طی کرده است.

چطور شد که جاپارکز به جاست تغییر نام پیدا کرد؟

ما در تیر ماه۹۸ موفق به جذب سرمایه شدیم و هدف سرمایه‌گذارمان این بود که در فازهای بعدی، به جز فعالیت‌های تخصصی حوزه پارک و پارکینگ، فیچرهای دیگری نیز به این اپلیکیشن اضافه شود. من نظر آنها را کاملا منطقی دیدم و در نتیجه تصمیم گرفتیم اسمی ‌پیدا کنیم که شامل فرایندها و سرویس‌های دیگر نیز بشود. اگر اسم جاپارکز باقی می‌ماند، به این معنا بود که ما فقط به صورت تخصصی در حوزه جای پارک و پارکینگ کار می‌کنیم؛ در حالی که نمی‌دانیم در آینده قرار است چه اتفاق‌هایی بیفتد. ما امیدواریم که جاست گسترش پیدا کند و بتواند زیرشاخه‌های دیگری نیز برای خودش داشته باشد.

جاست در حال حاضر چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

انتهای آرزو و هدف ما این خواهد بود که یک شبکه اجتماعی از فضاهای پارک شهری درست کنیم؛ یعنی مثل اینستاگرام که شما عکس‌های‌تان را به اشتراک می‌گذارید، بتوانیم به مرور زمان و با کمک شهروندان این کار را انجام دهیم. به این صورت که وقتی جای پارکشان را خالی می‌کنند، آن را به اشتراک بگذارند. با این راهکار شما قبل از اینکه به مقصد بروید، می‌توانید از منزل‌تان سرچ کنید و ببینید جای پارک پیدا می‌شود یا نه یا پارکینگ‌های آن محدوده را ببینید و به این نتیجه برسید که اصلا ماشین ببرید یا نه، مثلا متوجه می‌شوید که در این منطقه جای پارک گیر نمی‌آید و در نتیجه اصلا ماشین نمی‌برید.

این هدف نهایی ما در حوزه پارکینگ است که چند زیرشاخه دارد. ما می‌توانیم جای پارک با اطمینان بالا، به شما بدهیم؛ یعنی یک نفر به عنوان پیشنهاد‌دهنده اطلاعات یک جای پارک را برای شما به اشتراک می‌گذارد. فرض کنید من یک جای پارک دارم و ۵‌ یا ۱۰ دقیقه دیگر آن را خالی می‌کنم (مثلا ساعت ۳ و ۱۰دقیقه )، کافی است وقتی در منزلم را قفل می‌کنم، اطلاع دهم که جای پارک را خالی می‌کنم، زمان و مکان رفتنم را کاملا در اپلیکیشن مشخص می‌کنم و در مقابل، به خاطر اطلاعاتی که در نرم‌افزار جاست قرار می‌دهم، یا مبلغی را به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنم یا حساب کاربری من شارژ می‌شود، این شارژ اکانت هم می‌تواند به صورت نقدی باشد، هم به صورت‌‌ جایزه‌های دیگری که بتوان از آن برداشت کرده و از منافع آن استفاده کرد.

در مقابل، نفر دیگری که به دنبال جای پارک می‌گردد، می‌گوید من ۳ و ۱۰دقیقه به آنجا می‌‌رسم، حالا با چند دقیقه کمتر یا بیشتر. جاست به او اطلاع می‌دهد که مثلا پراید سفید به شماره پلاک فلان، ساعت ۳ و ۱۰دقیقه می‌رود و شما فقط کافی است قبل از ۳ و ۱۰دقیقه خودت را به آنجا برسانی. در ازای در اختیار قرار گرفتن این اطلاعات، ما یک مبلغی از آن درخواست‌کننده می‌گیریم؛ مثلا فرض کنید ما ۳ هزار تومان به پیشنهاد‌کننده می‌دهیم و ۳۵۰۰ تومان از درخواست‌کننده دریافت می‌کنیم.

یعنی اگر بخواهم به صورت کلی و خودمانی بگویم شما می‌توانید با ۵۰۰ تومان جای پارک داشته باشید، البته این اعدادی که عرض می‌کنم کاملا متغیر هستند و به فراخور زمان و ترافیک تغییر می‌کنند. فرض کنید شما ۳۵۰۰ تومان پرداخت می‌کنید و ما به شما اطلاعات جای پارک‌های خالی را می‌دهیم، بعد از ترک محل پارک، می‌توانید دوباره این زنجیر را تکمیل کنید و با پیشنهاد‌دادن جای پارک، دوباره آن ۳هزار تومان به حساب‌تان برگردد. در اینجا ما فقط یک عدد جزئی را به عنوان کارمزد و حق‌الزحمه دریافت می‌کنیم.

جاست چه مزایای عمده‌ای در بهبود سیستم حمل‌ونقل شهری خواهد داشت؟

طبق نظریه کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر، به طور میانگین هر شهروند دارای خودرو در تهران، ۱۵‌دقیقه در روز را صرف پیدا‌کردن جای پارک می‌کند. طبق تحقیقی که در آمریکا شده است، اگر یک منطقه شهرداری را در نظر بگیریم و تعداد (مسافت طی‌شده‌) ماشین‌هایی را که مثلا در منطقه۷ در طول یک سال دنبال جای پارک می‌گردند، کنار هم بگذاریم، برابر با ۳۶ دور چرخیدن دور کره زمین است؛ یعنی ببینید چه سوخت، انرژی و زمانی هدر می‌رود و چقدر هوای شهرمان بی دلیل آلوده می‌شود؟

گفته شده است دولت ۲۷۰ هزار میلیارد تومان برای ترافیک و آلودگی هوا می‌دهد، حال اگر بتوانیم حتی یک درصد آن را هم کم کنیم، فکر می‌کنم موفقیت بزرگی است، ولی این طرح همانطور که گفتم یک شبکه اجتماعی سوشیال‌مدیا‌ست که نیاز به مشارکت مردم دارد.

چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

در نظر داشته باشید که ما همیشه پیشنهاد‌دهنده نخواهیم داشت، بنابراین ان‌شاءالله در فاز بعدی، سامانه‌ای را درست می‌کنیم که احتمال جای پارک را ارائه می‌دهد. ما به شهروندان می‌گوییم طبق اطلاعاتی که از طریق دیتا آنالیتیکس و دیتا‌ماینینگ به‌دست می‌آوریم، در این روز و ساعت در کوچه سیزدهم احتمال وقوع جای پارک ۷۰ درصد و در کوچه چهاردهم مثلا ساعت ۱۷ با ترافیکی که وجود دارد، ۸۰ درصد است.

فاز بعدی ما هم پارکینگ‌های عمومی و اختصاصی هستند، مثلا فرض کنید شما می‌خواهید به یک پاساژ خاص بروید، دوست دارید بدانید جای پارک وجود دارد یا اصلا می‌توانید ماشین ببرید یا نه، ما به شما می‌گوییم کدام نقطه پارکینگ در کدام طبقه جا دارد و از همین جا برای شما ‌رزرو‌ خواهیم کرد؛ یعنی با اضافه‌کردن این فیچر، شما می‌توانید از منزل یک نقطه خاص را رزرو کنید و با خیال راحت ماشین‌تان را آنجا پارک کنید. مثلا می‌خواهید به فرودگاه بروید، می‌توانید پارکینگ همکف کنار آسانسور را رزرو کنید. در واقع ما به دنبال یک راهکار فنی دقیق هستیم که شهروندان بتوانند بدون صرف هزینه و سرمایه‌گذاری زیاد، تنها با موبایل و دوربین موبایل‌شان این کار را انجام دهند.

فرمودید از طریق دوربین موبایل، به چه صورت است؟

یعنی با استفاده از AR بتوانیم نویگیشن به شما بدهیم.‌ به این صورت که بتوانید صفحه دوربین‌تان را روشن کنید و ما شما را در پارکینگ نویگیت کنیم، یعنی بگوییم به چپ یا راست بپیچ و … و بتوانیم با استفاده از جایروسکوپ و اکسسلیتورمیتر خود گوشی، از روی سرعت‌تان تشخیص دهیم که احتمال وقوع جای پارک چقدر است. الان در همه جای دنیا و در ایران نیز یک سری پارکینگ‌ها وجود دارند که اصطلاحا اپتیمایز هستند؛ یعنی سنسور دارند و با رنگ‌های قرمز و سبز کاملا مشخص است که پر هستند یا نه؛ ولی هزینه خیلی گزافی دارند، یعنی برای هر کدام چیزی حدود ۱۰۰دلار خرج می‌شود، در حالی که ما دنبال راهکاری هستیم که بتوانیم با موبایل و از طریق واقعیت افزوده این فرایند را انجام دهیم.

شما فرمودید سرمایه‌گذار داشتید، بیشتر در موردش صحبت کنید.

یک هلدینگ(کنسرسیوم) متشکل از بانک پارسیان، بانک پاسارگاد و شرکت توسن تشکیل شده است که روی این اپلیکیشن سرمایه‌گذاری کردند و همچنین قرارداد پارک حاشیه‌ای را در تهران و ۳شهر دیگر بردند، یعنی ان‌شاءالله همزمان با تهران، ۳ شهر شیراز، اصفهان و کاشان، به مرور زمان از پارکینگ هوشمند شهری بهره‌مند خواهند شد.

پس شما هنوز در حال هزینه‌کردن هستید و به سوددهی نرسیده‌اید؟

بله، ما راه درازی را در پیش داریم. اگر مردم همکاری کنند و جای پارک‌های‌شان را پیشنهاد دهند، شاید خیلی زود به درآمد و به امید خدا به سود برسیم، ولی درحال حاضر قطعا هزینه خواهیم کرد.

چه تعداد کاربر دارید؟

مجموعه ما در ابتدایی‌ترین روزهای راه افتادن یک نوزاد قرار دارد، الان حدود ۱۶ یا ۱۷ روز است که وارد مارکت شده‌ایم و حدود ۴ ‌‌تا ۵ هزار کاربر داریم. به صورت کامل شبکه بی‌تی‌ال‌مان در منطقه‌۲ فعال است و جوان‌های خوش‌برخوردی را در سطح منطقه فرستادیم که اپ جاست را پروموت می‌کنند و به مردم پیشنهاد می‌دهند که کافی است این اپ را دانلود کنند و از مزیت پارک رایگان در آن منطقه استفاده کنند. ان‌شاءالله به زودی تعداد قابل ملاحظه‌ای کاربر خواهیم داشت، ضمن اینکه ما در جاپارکز قدیم‌مان هم نزدیک به ۱۳‌ تا ۱۴ هزار کاربر داشتیم.

کاربران جاپارکز نیز از خدمات شما استفاده می‌کردند؟

بله، ما عملیات موفق داشتیم. در دانشگاه آزاد تهران مرکز در سوهانک، مدام پروموتر داشتیم. یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که به ما کمک خواهند کرد دانشجوها هستند، یعنی پذیرندگان آغازین
(Early Adopters) ما دانشجوها خواهند بود، زیرا ساعت کلاس دانشجوها مشخص است، مثلا ۸ تا ۱۰ کلاس دارد و اعلام می‌کند که ساعت ۱۰ کلاسش تمام شده و می‌رود و دانشجوی ۱۰تا ۱۲ بر مبنای پیشنهاد او می‌رود و جای پارک را می‌گیرد. ما در آنجا تعداد قابل توجهی عملیات موفق و دانلود داشتیم و به‌زودی کاربرهای عزیز جاپارکز را هم طبق فرایندی، بعد از اینکه دست‌به‌دست کامل شد، دعوت‌شان می‌کنیم که به جاست بپیوندند.

دست‌به‌دست دقیقا چیست؟

«دست‌به‌دست» که ۲هفته دیگر راه می‌افتد، فرایندی است که شامل ثبت جای پارک یا به قول شهرداری، خوداظهاری‌ می‌شود؛ یعنی شهروندان خوداظهاری کنند و خودشان بگویند که از چه زمانی تا چه زمانی در پارک هستند. ما اسم این فرایند را گذاشتیم ثبت جای پارک. ثبت جای پارک به مرور زمان تبدیل می‌شود به پیشنهاد جای پارک. این پیشنهاد به کاربران درخواست‌کننده جای پارک ارائه می‌شود و زنجیره عرضه و تقاضا تکمیل می‌شود.

چه مزایای دیگری در جاست وجود خواهد داشت که مردم را به سوی آن ترغیب کند؟

ما در همان زمان که شهروندان عزیز ماشین‌شان را پارک کردند نیز آنها را تنها نمی‌گذاریم و خدمات دیگری برای‌شان در نظر گرفته‌ایم، فقط کافی است به ما اعلام کنند کجا پارک کردند. خدمات ما شامل سرویس‌های خیلی سریع مثل پنچر‌گیری، رساندن بنزین در محل، تعویض روغن در‌جا، کارواش و … می‌شوند. اینها فیچرهایی است که به امید خدا و به مررو زمان اضافه خواهیم کرد.

الان نحوه قیمت‌گذاری شما مشخص شده است؟

مسئله قیمت‌گذاری، به فراخور زمان‌ کاملا متغیر خواهد بود؛ ولی هدف ما این است که یک قیمت منطقی ارائه دهیم. شما در نظر داشته باشید که در کل شهر تهران ۳۰۰ پارکینگ اختصاصی وجود دارد و بنابراین پیدا کردن جای پارک فرایند سختی است، چراکه این تعداد پارکینگ، نسبت به ۴٫۵میلیون خودرویی که در تهران وجود دارد، عدد بسیار کمی است. در نتیجه فضای پارک شهری خیلی محدود است. هدف ما این است که حتما سازوکاری را طراحی کنیم که در طولانی‌مدت، بابت اطلاعاتی که شهروندان در اختیار ما قرار می‌دهند، هیچ پولی از آنها نگیریم، مثل گوگل یا فیس‌بوک که با اطلاعات شهروندان می‌توانند درآمد کسب کنند و از طریق خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی (geofencing advertising- location based services) تبلیغات داشته باشند.

هدف غایی ما چنین چیزی خواهد بود، ولی در حال حاضر برای راه افتادن این چرخه، مجبوریم ساختاری ارائه دهیم که درخواست‌کننده، پول پرداخت کرده و پیشنهاددهنده هم پولی دریافت کند. هدف ما این است مبلغی ارائه کنیم که در این شرایط اقتصادی چندان به مردم فشار نیاید، ولی با توجه به تحریم‌ها و فشارهایی که به وجود آمده، هزینه‌های ما هم بیشتر شده است؛ به طوری که ما به ازای هر عملیات موفق بین پیشنهاد‌دهنده و در‌خواست‌کننده باید حدود ۱۱ پیامک ارسال کنیم که حدود ۲۰۰ تومان می‌شود‌ (پیامکی که به شهروندان می‌فرستیم، باید ۲۰۰ تومان هزینه کنیم) که در مجموع مبلغ بالایی می‌شود. ما باید به سمتی برویم که تعادل را برقرار کرده و در عین حال سود قابل‌قبولی را هم برای خودمان در نظر بگیریم.

در ایران شما اولین نمونه این کار هستید؟

نمی‌توانم بگویم در ایران اولین نمونه هستیم، افراد دیگری هم بودند که قبلا می‌خواستند این ایده را ‌جلو ببرند، ولی نتوانستند موفق شوند؛ ضمن اینکه الان هم هستند، ولی نتوانستند آن را به جایی برسانند که قابل بهره‌برداری باشد.

در مورد اندازه این بازار در ایران بگویید.

طبق حرفی که خود مسئولان محترم و وزیر راه‌وترابری قدیم گفته بودند، ۱۷ میلیون خودرو در ایران وجود دارد. اگر بخواهیم فضای پارک شهری را در تهران در نظر بگیریم، طبق گفته شهرداری و کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر، ۲۰۰ هزار فضای پارک شهری در خیابان‌ها و معابر اصلی وجود داشته و ۸۰۰ هزار فضای پارک در معابر کم‌عرض و کوچه‌پس‌کوچه‌ها وجود دارد؛ یعنی حول‌وحوش یک میلیون فضای پارک در تهران وجود دارد.

طبق آخرین آماری که من از بانک جهانی، در مورد آلودگی هوا و خودروها‌ دارم، در سال ۲۰۱۶ ۴٫۵میلیون خودرو در تهران وجود داشته و این در حالی است که یک میلیون فضای پارک وجود دارد؛ یعنی ۳٫۵میلیون خودروی دیگر یا باید در منازل و اداره‌های‌شان جای پارک داشته باشند یا در کوچه‌پس‌کوچه‌ها. پیش‌بینی ما نشان می‌دهد حول‌وحوش یک تا ۲میلیون خودرو فقط در تهران جای پارک ندارند. با یک معادله ساده می‌توان فهمید که اندازه این بازار در کشور حول و حوش ۸ تا ۱۰ میلیون ماشین باشد که به فضای پارک احتیاج دارند.

شما به فکر گسترش کارتان در خارج از تهران و حتی ایران هم هستید؟

هم در تهران و هم در خارج از ایران ما درتلاشیم در کشورهای همسایه نیز این راه‌حل را گسترش ‌دهیم و دوست داریم اولین استارتاپی باشیم که مرزهای ایران را در‌نوردیده باشیم و برای رسیدن به این خواسته تلاش می‌کنیم. همانطور که خدمت‌تان عرض کردم سرمایه‌گذار محترم ما در حال حاضر، ۳شهر دیگر ایران را هم پوشش می‌دهد، شیراز، اصفهان و کاشان که در این شهرها به امید خدا خدمات‌مان را به زودی ارائه می‌دهیم. ما تهران را به عنوان نمونه امتحان کرده و آزمون و خطا می‌کنیم.

مارکت‌سایز تهران خیلی متفاوت است، شما در نظر بگیرید شهرداری فقط برای منطقه‌۲، ۱۵هزار جای پارک در نظر گرفته است، ولی فکر می‌کنم کل شیراز ۶هزار تا داشته باشد. اگر ما بتوانیم در گوشه‌ای از تهران این آتش را روشن کنیم و فعل‌و‌انفعالی انجام شود، ان‌شاءالله به کل ایران سرایت خواهد کرد و همه ‌مردم عزیز ایران از گرمای این آتش لذت خواهند برد چون همه هم ‌و غم ما در تیم جاست، واقعا سوای شعار‌دادن، این بوده است که کاری بکنیم مردم خوشحال باشند و در این مشکلاتی که وجود دارد، حداقل کمتر دنبال جای پارک بگردند.

چه تعداد کارمند دارید؟

با دوستانی که به صورت پروموتر در خیابان فعالیت می‌کند، تقریبا ۴۵ نفر کارمند داریم.

با توجه به اینکه قصد دارید در آینده جاست را از حوزه پارک فراتر ببرید، چه برنامه‌هایی برای این کار در نظر دارید؟

ما دوست داریم هر چیزی را با چیز دیگری تهاتر کنیم، مثلا فرض بفرمایید من می‌روم سوار هواپیما می‌شوم، صندلی کنارم یک بچه است که سروصدا دارد و نمی‌توانم کل سفر را تحمل کنم، اپ ما به کمک می‌آید؛ به این صورت که کاربر دیگری می‌گوید به ازای این مبلغ، جای من بنشین. به طور کلی ما می‌خواهیم کاربران بتوانند هر چیزی را با هم عوض کنند، یعنی یک شبکه اجتماعی راه بیفتد که بتوانیم هر چیزی داریم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

اپلیکیشن جاست چیست؟

فیچرهای خاص جاست را بهتر بشناسیم

کاربران اپلیکیشن جاست می‌توانند از آفر(هدیه) ویژه این استارتاپ، مبنی بر پارک حاشیه‌ای رایگان در منطقه‌۲ تهران بهره‌مند شوند، ضمن اینکه با پیشنهاددادن جای پارک نیز مبلغی به عنوان پاداش مضاعف دریافت خواهند کرد. در ادامه گفت‌وگویی با مهدی هدایی مدیرعامل جاست داشتیم که بیشتر درباره این ویژگی‌ها صحبت کردند.

درباره استفاده از خدمات رایگان پارک حاشیه‌ای بیشتر توضیح دهید.

یکی از کارهایی که ما در حال حاضر در دست اجرا داریم، مربوط به قراردادی است که با کمک (واسطه) سرمایه‌گذارمان، با شهرداری داریم. البته فعلا در منطقه۲ اجرا می‌شود و بعدا مناطق دیگر نیز به امید خدا اضافه خواهند شد. در حال حاضر در منطقه۲ شهرداری تهران، طبق مصوبه هیأت دولت، طرحی به نام مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای اجرا می‌شود. قبلا به این صورت بود که از طریق پارکومتر فرایند پارک حاشیه‌ای انجام می‌شد که مشکلات خاص خودش را داشت، اما الان یک سری خودرو به صورت کاملا هوشمند، توسط سرمایه‌گذار ما در سطح منطقه۲ می‌چرخند و پلاک خودروهایی را که قبلا در مناطقی که توسط شهرداری به عنوان طرح پارک حاشیه‌ای مشخص شدند، برداشت می‌کنند و به شهروند اعلام می‌کنند، یعنی اگر شهروند به سامانه تهران‌من مراجعه کند، می‌بیند که پلاکش برای پارک حاشیه‌ای، فلان مقدار بدهکار است.

کاری که جاست در این زمینه انجام می‌دهد، این است که به شهروندان پیشنهاد می‌دهد در ازای دانلود و نصب نرم‌افزار جاست، جای پارک حاشیه‌ای‌ آنها در منطقه‌۲ رایگان می‌شود. ما این کار را به خاطر آگاهی از برندمان انجام می‌دهیم و برای اینکه مردم جاست را بشناسند، این آفر را در نظر گرفتیم که تا پایان زمستان به کاربرهای جاست یا به قول خودمان جاسترها ارائه می‌دهیم تا بتوانند به صورت رایگان در حاشیه منطقه‌۲ پارک کنند.

این فیچر فعلی در حال حاضر اینطور است که شما می‌توانید فقط جای پارک خودتان را ثبت کنید، یعنی بگویید من فلان جا پارک کردم و در فلان ساعت هم می‌روم، همین دو سؤال از شما پرسیده می‌شود و در مقابل اینکه چنین اطلاعاتی ارائه می‌دهید، جای پارک‌‌تان رایگان می‌شود. به‌زودی و کمتر از ۲هفته دیگر، وقتی که شهروندان مکان و زمان پارکشان را اعلام کردند، ما ۱۰دقیقه به پایان زمان، به آنها می‌گوییم که شهروند عزیز آیا مایل هستی این پیشنهاد(ثبت) جای پارک خود را در سبد پیشنهاد بگذارم؟

یعنی یک درآمد مضاعف هم می‌تواند داشته باشد، به این صورت که پول پارک را به صورت رایگان از جاست دریافت کرده و حالا می‌تواند از طریق پیشنهاد‌دادن جای پارک، یک درآمد مضاعف هم داشته باشد.

آفر مجانی پارک حاشیه‌ای تا پایان زمستان است؟

هدف ما این است که امتداد داشته باشد. تا آخر زمستان مجانی است، ولی به مرور زمان، شاید اگر عدد خیلی زیادی شود، تعداد ساعت آن را تا حدی محدود کنیم، مثلا بگوییم ۳ ساعت اول رایگان است. ما حتما برای پرداخت پارک حاشیه‌ای، آفر ویژه خواهیم داشت؛ یعنی این اپلیکیشن آمده است تا به صورت کامل به کمک شهروندان بشتابد تا این بار مضاعف برای سبد خانواده‌های شهری ایجاد نشود. در مقابل، راننده‌ای که جای پارک پیشنهادی را می‌گیرد و یا به عبارتی کاربر درخواست‌کننده جاست در ازای دریافت اطلاعات، باید پول بدهد(حساب کاربری خود را شارژ کند)، اما بعد می‌تواند با پیشنهاددادن جای پارکی که آن را ترک می‌کند، دوباره آن پول را به دست بیاورد.

فیچر دست‌به‌دست شامل چه خدماتی می‌شود؟

ما در گام بعدی، فیچر اصلی جاست را که دست‌به‌دست‌کردن جای پارک است، تعریف کردیم؛ یعنی جای پارک را بین خودمان دست‌به‌دست کنیم و شبکه اجتماعی فضای پارک را راه‌اندازی کنیم. پس هزینه پارک حاشیه‌ای کاملا رایگان است، حالا می‌خواهید یک درآمد اضافه هم داشته باشید؟ فقط دقیق به ما بگویید کی می‌روید و وقت‌شناس باشید و در ازای این خوش‌قولی مبلغی را دریافت می‌کنید. پس الان ما یک سبد پیشنهاد داریم، یعنی اگر ساختار پلتفرم را در نظر بگیرید، یک سری از افراد فضای پارکشان را به صورت اتوماتیک و آماده آنجا قرار دادند که کی می‌روند، حالا ما یک درخواست‌کننده نیاز داریم که فقط کافی است مثلا ۳۵۰۰ تومان به ما بدهد و در عوض ما می‌گوییم کدام ماشین‌ها، چه زمانی می‌روند.

اینکه در منطقه ۲ پارک کند، رایگان است، ولی برای اطلاعات دریافتی، باید هزینه‌ای را پرداخت کنند. به صورت کلی ما می‌خواهیم اطلاعات پارک فضای شهری را به اشتراک بگذاریم، به این صورت که خود شهروندان جای پارک را بین خودشان دست‌به‌دست کنند. در همین راستا ما قصد داریم به زودی کیوسک‌هایی را در منطقه‌۲ ایجاد کنیم که افراد بتوانند کیف پول‌شان را شارژ کرده و در کنارش جاست را هم نصب کنند. به امید خدا هدف ما این است کمتر از ۲هفته دیگر، یعنی تا دهم بهمن، دست‌به‌دست را اضافه کنیم؛ یعنی عملا این چرخه و زنجیره، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.