انرژی تبلیغات حدومرز ندارد!

0

ردبول به‌عنوان یکی مشهورترین و موفق‌ترین برندها در بین نوشابه‌های انرژی‌زای جهان محسوب می‌شود. این برند در سال ۱۹۸۱ راه‌اندازی شد و در طی چندین دهه توانست جایگاه بسیار قدرتمندی را در کنار دیگر نوشیدنی‌های مشهور جهان برای خود رقم بزند. انتخاب درست ابزارهای بازاریابی قدرتمند، القای حس جوانی و کاربرد روش‌های نوین بازاریابی از جمله عواملی هستند که در روند بازاریابی این برند مشهور جهانی به چشم می‌خورند.

  •  بازار را باید ساخت

هر برندی برای موفقیت خود نیاز به یک بازار مصرف دارد که به محصولات آن اعتماد داشته و آنها را خریداری کنند، در همین راستا موسس برند ردبول دیتریخ ماتشیتس معتقد است «اگر ما بازار را ایجاد نکنیم، آن وجود ندارد»؛ این جمله بدین معناست که تیم بازاریابی این برند در یافتن بازارهای مصرف خود و شاید بهتر بگوییم در ساختن بازار خود، تلاشی پیگیر و جدی دارد. اگرچه ردبول یک نوشابه انرژی‌زای شناخته شده برای اکثر مردم جهان به شمار می‌رود، اما این موفقیت و شهرت به راحتی به دست نیامده است، بلکه از طریق استراتژی‌های مؤثری پیگیری شده که در نهایت بازار این محصول را برای آن به‌وجود آورده‌اند. داشتن این دیدگاه که یک برند برای موفق شدن، باید بازار خاص خود را به‌وجود بیاورد، باعث ارائه راهکارها و روش‌هایی از سوی ردبول شده که در نهایت بازار خاصی را برای محصولات آن به‌وجود آورده است. در این راهکار، یعنی ساختن بازار، شناخت درست مخاطبان، تعیین دقیق محدوده بازار، شناسایی خصوصیات منحصربه‌فرد محصول برای معرفی به مصرف‌کنندگان و عواملی از این دست، از جمله نکات برجسته‌ای هستند که برند ردبول برای شکل‌ دادن به بازار مصرف خود به آنها توجه ویژه‌ای داشته است.

  •  محصول برای مصرف‌کننده یا مصرف‌کننده برای محصول

از جمله دیگر راهکارهای موفق و البته متفاوت برند ردبول، یافتن مصرف‌کنندگان است. این برند که بیشتر محصولات خود را توسط ورزشکاران بین‌المللی معرفی می‌کند، معتقد است نوشابه‌های خود را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان نمی‌آورد، بلکه مصرف‌کنندگان را برای محصولات خود به ارمغان می‌آورد؛ یعنی این برند به‌جای اینکه در پی معرفی محصول خود به مصرف‌کننده باشد، مصرف‌کننده را به محصول خود معرفی می‌کند! آوردن یک چهره مشهور ورزشی برای معرفی یک محصول، دقیقا به همین معناست، یعنی آنچه باعث اعتبار محصولات ردبول می‌شود، مصرف‌کنندگان آن هستند نه صرفا خود محصولات. استفاده بجا و کارآمد از دایره مخاطبان می‌تواند یک روش مهم و تأثیرگذار در بازاریابی یک محصول باشد، برند ردبول با انتخاب درست ورزشکاران به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان مهم نوشابه‌های خود، اعتبار و ارزشی دوباره به محصولات خود می‌دهد، چراکه نوشابه‌ انرژی‌زا هنگامی که در دستان یک ورزشکار مطرح قرار می‌گیرد، به صورت برجسته‌تر و بیشتری پرانرژی و نیروزا دیده می‌شود.

  •  ردبول بیش از طعم، یک تصور است

ردبول به‌عنوان یک نوشابه انرژی‌زا در کنار دیگر نوشابه‌های مشهور جهان مانند پپسی، کوکاکولا و… جایگاه قابل توجهی یافته و این در حالی است که مطمئنا طعم و مزه این نوشابه به طعم نوشابه‌های غیرانرژی‌زا که عموما مزه‌های متفاوت و خاصی دارند، نمی‌رسد. به همین دلیل نیز فروش ویژه و موفقیت این برند بیش از آنکه در گرو طعم و مزه آن باشد، به نوع خاص آن مربوط می‌شود. صفت انرژی‌زا بیشتر با تصور و خیالات مردم سروکار داشته و یک مسئله ذهنی است؛ به این معنا که مردم هنگام نوشیدن ردبول، بیش از آنکه به طعم و مزه آن فکر کنند، نیروی حاصل از آن را تصور کرده و به همین دلیل نیز آن را یک نوشیدنی خوشایند می‌دانند. از آنجایی که برقراری یک ارتباط موفق ذهنی با مخاطبان می‌تواند در ماندگاری و موفقیت یک برند تأثیری چشمگیر داشته باشد، ردبول نیز با تغییر ذهنیت مخاطبان و ترسیم یک تصور جدید، در روند مذکور موفق بوده است.

  •  انتخاب درست ابزار بازاریابی

یک برند موفق باید بتواند در روش‌های بازاریابی، ابزاری مناسب با محصولات خود را بیابد، هرقدر ابزار بازاریابی و روش‌های آن با نوع محصولات یک برند مطابقت بیشتری داشته باشد، آن برند نیز در انجام فعالیت تبلیغاتی خود موفق‌تر خواهد بود. در همین راستا باید گفت که برند ردبول به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا، ابزار تبلیغاتی خود را به درستی انتخاب کرده است.  جامعه ورزشی ارتباط و هماهنگی بیشتری با مفاهیم قدرت و انرژی دارند. به همین دلیل نیز شجاعت، قدرت، جوانی و سرزندگی مفاهیمی هستند که با نوشیدنی ردبول همراه شده و امروزه فرقی نمی‌کند که یک مصرف‌کننده در چه سنی این نوشیدنی را در دست بگیرد. چه یک نوجوان باشد و چه یک فرد سالمند، هنگام در دست داشتن ردبول، احساسی از جوانی و سرزندگی به او دست خواهد داد.  ترسیم چنین تصوری از یک محصول، در گرو انتخاب درست شیوه‌های بازاریابی است و همانگونه که پیش‌تر نیز ذکر شد، ردبول با انتخاب دقیق ورزشکاران به‌عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند تبلیغاتی خود، توانسته انرژی‌زا بودن برند خود را بیشتر و بهتر نشان دهد.

  •  سوار بر بال ردبول

از جمله شعارهای مهم تبلیغاتی برند ردبول که به نوعی در معرفی تمام محصولات این برند با آن همراه شده است، عبارت «ردبول به شما بال می‌دهد» است، این شعار دقیقا مطابق با نوع محصولات این برند که انرژی‌زا هستند، شکل گرفته است و حس قدرت و در نهایت پرواز را به مخاطبان خود القا می‌کند.  قدرت حاصل از نوشیدنی ردبول به اندازه‌ای است که هر فرد پس از نوشیدن آن توانایی، جرأت و قدرت پریدن را پیدا می‌کند. در همین راستا یکی از تیزرهای جدید تبلیغاتی ردبول که به منظور معرفی چند طعم جدید این برند ساخته شده‌ بودند نیز بر همین شعار تاکید داشته و عبارت «بالی برای تمام مزه‌ها» روی آن به تصویر درآمده است، به این معنا که قدرت پرواز در همه طعم‌های این نوشیدنی نهفته است.

  •  حضور گسترده در فضای مجازی

تبلیغات دیجیتال از جمله ابزارهای مهم بازاریابی هستند که امروز اکثر برندهای جهان خود را از آن بی‌نیاز نمی‌دانند، در این میان ردبول نیز به عنوان برندی که از همه قشرهای سنی مخاطب دارد، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را نیز به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی خود برگزیده است و بسیاری از پیام‌ها و خصوصا ویدئوها و تیزرهای تبلیغاتی خود را در صفحات مذکور نمایش می‌دهد. 

این برند با داشتن فالوئرهای زیاد، خود در فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام و … جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان مجازی پیدا کرده و خصوصا عکس‌ها و کلیپ‌های مربوط به «پرواز با ردبول» را به کرات در این صفحات به نمایش عمومی می‌گذارد. تعامل با مشتریان، پیگیری نظرات مخاطبان و یافتن مصرف‌کنندگان جدید از جمله مزایایی است که برند ردبول به‌طور خاص از حضور در صفحات مجازی و آنلاین خود به‌دست می‌آورد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.