اخبار استارتاپی

انتخابات اتحادیه، نقطه عطفی برای کسب‌وکارهای مجازی 

خطر انحلال اتحادیه، همه کسب‌وکارهای مجازی را تهدید می‌کند

انتخابات اتحادیه، نقطه عطفی برای کسب‌وکارهای مجازی 

 روز 30 مهرماه انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی برگزار می‌شود

نشست خبری «لزوم شرکت در انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی» روز 29 مهر ماه در حضور جمعی از خبرنگاران از جمله خبرنگار شنبه‌‌مگ برگزار شد. این نشست به میزبانی «دیوار» و با حضور اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار، پشوتن پورپزشک مدیرعامل پادرو، نیما قاضی رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، رضا الفت‌نسب بنیان‌گذار انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، کسری صادقی‌زاده مدیرعامل اسنپ‌باکس، ژوبین علاقبند مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه لیان و صادق محمدی مدیرعامل مدیانا برگزار شد.  

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی پیش‌تر با چالش‌های بسیاری مواجه بوده و برگزاری انتخابات آن در سال 1400 لغو شد. ائتلاف «تاد» با رویکرد پیشگیری از انحلال اتحادیه و با تاکید بر اهمیت آن برای کسب‌وکارهای مجازی تشکیل شد. 

اعضای ائتلاف تاد و حامیان آن در این نشست خبری، انحلال اتحادیه را در صورت به حد نصاب نرسیدن اعضای شرکت‌کننده، تهدید بزرگی معرفی کردند.  

ژوبین علاقبند در راستای تبیین اهمیت تشکیل اتحادیه گفت که این اتحادیه راهی است که از طریق آن بخش خصوصی صدای خود را به حاکمیت برساند. او تاکید کرد که برای کسب‌وکارهای جدید خلاهای قانونی بسیاری وجود دارند و اتحادیه به عنوان صدای این کسب‌وکارها می‌تواند در پر کردن این خلاها پرقدرت عمل کند. علاقبند همچنین بر این نکته تاکید کرد که اعضای اتحادیه باید افرادی آگاه و با تجربه باشند و به قول معروف سرد و گرم اکوسیستم استارتاپی را چشیده باشند. 

کسری صادقی‌زاده با رویکردی انتقادی درباره اقتصاد دولتی صحبت کرد و گفت که فضا برای کسب‌وکارهای بخش خصوصی به دلیل اقتصاد دولتی تنگ‌تر است. او به نقش اتحادیه در راستای بهبود فضای کسب‌وکارهای بخش خصوصی اشاره کرد و در انتها این پرسش را مطرح کرد: اگر ما به گذشته برگردیم و در شرایطی قرار بگیریم که اتحادیه نداشته باشیم؛ آیا صنف‌های سنتی می‌توانند جوابگوی مسائل ما باشند؟ صادقی‌زاده تاکید کرد که پاسخ به این سوال اهمیت بسیاری دارد و از این طریق ضرورت شکل‌گیری اتحادیه روشن‌تر می‌شود. 

رضا الفت‌نسب نیز با اشاره به مسیر شکل‌گیری اتحادیه و چالش‎های آن، انتخابات فردا را فرصتی معرفی کرد که از طریق آن اتحادیه بتواند سرپا بماند و در راستای رشد کسب‌وکارهای مجازی و تسهیل فرآیندهای قانونی و صنفی آن‌ها فعالیت کند. او به این مهم اشاره کرد که در صورت انحلال اتحادیه، بخش فروش با دو مسیر مواجه می‌شود. یا به اتحادیه فناوران برمی‌گردد و یا برای دریافت مجوز به اتحادیه‌های سنتی متوسل می‌شود. مثلا سرویس تاکسی اینترنتی در صورت انحلال اتحادیه باید به تاکسی‌رانی و شهرداری برگردد. 

نیما قاضی اشاره کرد که اتحادیه تنها یک تشکل صنفی نیست و به عنوان یک نهاد صنفی ماموریت‌هایی دارد. جلوگیری از برگزاری انتخابات و بسیاری دیگر از مشکلات اتحادیه به مثابه به سرانجام نرسیدن آن ماموریت‌ها و فرآیندهای مرتبط با آن است. قاضی نیز تاکید کرد که انحلال اتحادیه یک تهدید بزرگ است و افرادی باید در این اتحادیه به فعالیت بپردازند که آگاه و باتجربه باشند. او همچنین از حضور افرادی که برای سمت‌های اتحادیه مناسب نباشند اظهار نگرانی کرد. نیما قاضی در انتها از کسب‌‌وکارهای عضو اتحادیه درخواست کرد که در این انتخابات شرکت کنند و تعداد شرکت‌کننده‌ها به حد نصاب برسد. 

پشوتن پورپزشک درباره وظیفه رسانه‌های استارتاپی برای تاکید بر اهمیت شکل‌گیری اتحادیه با ترکیبی از افراد مناسب صحبت کرد. او به تعداد بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اشاره کرد که باید از طریق رسانه‌ها، اهمیت تشکیل اتحادیه را برای پیشبرد فرآیندهای قانونی آن‌ها درک کنند. پورپزشک تاکید کرد که در صورتی که اتحادیه به هر دلیلی منحل شود، قطعا بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. 

اشکان آرمندهی درباره تضعیف صنف خود در سال‌های اخیر، نبود اتحادیه را یکی از دلایل آن معرفی کرد. او وجود اتحادیه‌ای متحد و یکپارچه را برای مطالبه حقوق کسب‌وکارهای بزرگ‌ و کوچک، از  جمله عوامل رشد این اکوسیستم عنوان کرد. آرمندهی به تعلیق سال گذشته دیوار اشاره کرد که بدون هشدار و اطلاع قبلی اتفاق افتاد. او گفت پیش از آن، چنین مواردی اول در اتحادیه مطرح و پیگیری می‌شدند. نتیجه این تعلیق و موارد این چنینی شکست و ضربه به بسیاری از کسب‌وکارها است و اتحادیه می‌تواند این مشکل را تاحدودی پوشش دهد و آن را رفع کند.  

 مطابق این نشست خبری به نظر می‌رسد که مدیران کسب‌وکارهای بزرگ از جمله اعضای ائتلاف تاد و حامیان آن، بیش از هرچیز، دغدغه تبیین اهمیت شکل‌گیری اتحادیه را دارند. طبق صحبت‌های اعضای این ائتلاف، تشکیل اتحادیه برای کسب‌وکارهای مجازی اولویت بالایی دارد و فقط از طریق این تشکل صنفی است که بسیاری از مشکلات این اکوسیستم را می‌توان هدف قرار داد و رفع کرد. 

 

انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در دور اول به سرانجام نرسید

دور اول انتخابات اتحادیه به حد نصاب نرسید و به دور دوم موکول شد 

انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی روز جمعه 30 مهر ماه برگزار شد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن به دور دوم موکول شد. رضا الفت‌نسب بنیان‌گذار انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی درباره انتخابات اعلام کرد که حداقل باید 2300 نفر برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در انتخابات شرکت کنند. 

پیش از برگزاری انتخابات نیز این نگرانی وجود داشت که تعداد شرکت‌کنندگان در آن به حد نصاب نرسد. اما به گفته اعضای ائتلاف تاد و حامیان آن‌ها در نشست خبری روز یکشنبه 29 مهر ماه، نگرانی اصلی در این زمینه، انحلال اتحادیه است. 

اکنون همچنان این نگرانی وجود دارد که این اتحادیه پس از سه سال بلاتکلیفی و پشت‌سر گذاشتن چالش‌های متعدد در معرض انحلال باشد. مدیران عامل بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک نگران این مسئله هستند و تلاش آن‌ها این است که حساسیت و بغرنجی وضعیت را برای سایر کسب‌وکارهای عضو اتحادیه تبیین کنند. 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به این نگرانی و به حد نصاب نرسیدن انتخابات دامن می‌زند، برگزاری حضوری آن است. بسیاری از کسب‌وکارهای عضو اتحادیه از مراکز برگزاری انتخابات دور هستند و یا در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند و امکان حضور در این انتخابات را ندارند. تلاش فعالان اتحادیه این است که امکان برگزاری مجازی انتخابات نیز فراهم شود تا همه کسب‌وکارها در سراسر کشور امکان شرکت در آن را داشته باشند. 

رضا الفت‌نسب به این مهم اشاره می‌کند که کسب‌وکارهای مجازی باید این امکان را داشته باشند که انتخاباتشان نیز به صورت آنلاین برگزار شود. 

به نظر می‌رسد که با وجود مشکلات عدیده‌ای که حول اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وجود دارند، یک دوراهی ایجاد شده‌باشد. صنف کسب‌وکارهای مجازی می‌تواند به این اتحادیه در پرداختن به مشکلات قانونی آن‌ها و حمایت کردن از آن‌ها امیدوار باشد. اما در صورت به حد نصاب نرسیدن انتخابات در دور دوم، خطر انحلال اتحادیه وجود دارد و این منجر به زیان بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی می‌شود.

اعضای اتحادیه برای اطلاع از مکان و زمان دقیق برگزاری انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه کنند. 

https://tadunion.ir/speakers-ii/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.