در کار کارمندانتان دخالت نکنید!

8 راه سریع و آسان برای اعتمادسازی در محیط کار

0

توانایی شما در انگیزه‌دادن به کارمندانتان مجموعه‌ای کاملا مبتنی بر اعتماد می‌سازد. کارمندان شما باید باورتان داشته باشند و تصمیم‌هایی که می‌گیرید را بپذیرند، در این صورت آنها می‌توانند در کار خود بهترین باشند‌. با ساختن محیطی آرام و قابل اعتماد‌، شما به تعهد بیشتر کارمندانتان برای به اوج رساندن پتانسیل‌شان کمک خواهید کرد.

راه‌های ساده‌ای برای اعتمادسازی پیشنهاد می‌شود‌، روش‌هایی که شما خود به آنها فکر کرده‌اید و قصد انجام‌ دادنشان را داشته‌اید‌، اما شما می‌توانید دامنه‌ای از شیوه‌های جزئی‌تر را برای بهبود وفاداری کارمندان و اعتماد در محل کار پیدا کنید.

وفاداری کارمندان معتمد تا حدود زیادی تحت تاثیر مافوق خود و درک او از شرکت است‌، پس اگر بین حرفی که شما می‌زنید و عملی که انجام می‌دهید مغایرتی ایجاد شود، کارمند شما توانایی تصمیم‌گیری برای انجام بهترین کار را ندارد.

اهمیت اعتماد در محل کار از این‌رو‌ست که در بعضی مواقع، موفقیت یا شکست شما بستگی به روابط‌هایتان دارد. تمام روابط حرفه‌ای باید بر پایه ‌اعتماد بنا شوند. لازمه رسیدن به توافق یا قبول راه‌حل یک مشکل، اعتماد و رازداری است.

وقتی در محیط کار شما اعتماد وجود داشته باشد، میان کارمندان و اعضای تیم کاری‌تان اخلاقیات بهبود پیدا می‌کند. همچنین، با کاهش بحث و جدل در طول جلسات، زمان رسیدگی به ایده‌های نو را افزایش داده‌اید. در نتیجه، شما می‌توانید با تیم تولیدی قوی و موثر خود کار کنید.

برای اینکه کارمندان شما بهترین نوع کاری خود را انجام دهند، باید کاملا به شما اطمینان داشته باشند. با انجام ۸‌ شیوه ‌ساده و سریع شما قادر به اعتماد‌سازی و انگیزه‌دادن به تیمتان خواهید شد.

صادق باشید و از تیمتان حمایت کنید

کارمندان باید بدانند که شما همیشه و همه وقت با آنها صادق هستید‌. حتی اگر شنیدن حقیقت برایشان سخت باشد‌، باید از اینکه شما واقعیت‌ها را می‌گویید، مطلع شوند. در عین حال، شما باید نسبت به احساسات آنها حساس بوده و در صورت نیاز انتقادهای سازنده داشته باشید.

برای اینکه تیم قوی شما بهترین کار خود را انجام دهد، باید حمایت‌شدن را احساس کند. به هر حال اشتباهاتی رخ می‌دهد‌، ولی تیم شما برای به اشتراک گذاشتن آنها با شما نیازمند حس راحتی و اطمینان است. با راستگویی و حمایت‌، اعتماد را درمحل کار خود برقرار می‌کنید.

برای مشکلات راه‌حل‌های سازنده پیدا کنید

طبق آمار، ۳۲ درصد از وفاداری کارمندان بستگی به این دارد که چقدر به رئیس خود اعتماد دارند. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد اعتماد در محل کار، راه‌حل‌ها و برخورد رئیس در برابر مشکلات است. متاسفانه، پاسخگو‌نبودن مدیران یک مجموعه‌، مسئله‌ای است که اکثر کارمندان دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

اولین‌قدم در ایجاد حس اعتماد چگونگی کمک شما به کارمندانتان است‌. از آنها درباره مشکلاتشان و خرابکاری‌های اخیرشان بپرسید. برای داشتن واکنش‌های درست و ارائه ‌پیشنهادهای سازنده، پیش از هر چیزی باید از وجود مشکل مطلع شوید. زمانی که متوجه مشکل شدید‌، گارد نگیرید.

حالت تدافعی داشتن هیچ کمکی به حل نابسامانی‌های شرکت شما نمی‌کند. به جای گارد گرفتن، به مشکلات و انتقادات گوش کنید و از کارمندانتان بخواهید از انتظارات خود به شما بگویند. شاید گوش شنوا‌بودن‌، تنها خواسته ‌آنها باشد. پس قبل از انجام هر کاری برای حل موضوعات و مشکلات‌، فرصت گفت‌وگوی صادقانه با کارمندانتان را از دست ندهید.

از دخالت در کار کارمندانتان اجتناب کنید

به آخرین باری که مدیریت مجموعه‌ای در کار شما دخالت کرده و تصمیمات یا گردش کاری‌تان را زیر سوال برده بود، فکر کنید. احساس کردید که انگیزه و ابتکار عمل را از شما سلب کرده‌اند؟ یا این حس که آنها به شیوه ‌کاری‌تان اطمینان ندارند، مثل خوره به جان شما افتاد؟

هیچ کس از دخالت لذت نمی‌برد و مدیریت خرد معمولا ‌روی اعضای تیم کاری شما اثرات منفی می‌گذارد. با توجه به سخنانی که گفته شد‌، شاید اینطور به نظر برسد که کارمندان شما می‌توانند هر کاری که دوست دارند، انجام دهند، ولی اینطور نیست.

شما می‌توانید بدون اینکه آنها دخالت و زیر ذره‌بین‌رفتن را حس کنند، اعمالشان را نامحسوس کنترل کنید. یکی از مفیدترین راه‌ها برای این کار، استفاده از نرم‌افزارهایی است که عملکرد و پیشرفت تیم در راستای هدف‌های تعیین‌شده را به شکل تقویم کاری و تیمی نشان می‌دهد. این نرم‌افزارها علاوه بر اینکه در کار کارمندان دخالت نمی‌کند، به اشتراک‌گذاری پروژه‌ها و مدیریت دقیق کمک می‌کند.

طوری رفتار کنید که از کارمندانتان انتظار دارید

پیامبر(ص) فرمود: هرگونه دوست داری مردم با تو رفتار کنند، تو نیز با آنها همان‌گونه رفتار کن و هرچه را دوست نداری مردم با تو عمل کنند، تو نیز آن را انجام مده‌. معمولا کارمندان فرهنگ سازمانی و انتظارات یک مجموعه کاری را با دیدن رفتار مدیران می‌آموزند.

اگر رفتار و خواسته‌های شما با هم مغایرت داشته باشد‌، دستورات شما را به‌درستی انجام نمی‌دهند. برای اینکه نشان دهید که کار تیمی و اعتماد ارزش‌های اساسی در کار شما‌ست‌، باید به نمونه‌ای مثال‌زدنی برای کارمندانتان تبدیل شوید.

از کارمندانتان حمایت کنید

افزایش میزان اعتماد در محل کار، به‌سادگی آب خوردن است. اعتماد به رفتار و شخصیت شما بستگی دارد. از راه‌های اعتماد‌سازی می‌توان به احترام گذاشتن و حمایت تک‌تک اعضای تیم کاری‌تان اشاره کرد.

اگر شما پشت سر یکی از کارمندانتان با دیگر اعضای تیم کاری‌تان حرف بزنید‌‌، ناخودآگاه آنها را به این فکر می‌اندازید که پشت سر آنها چه گفته یا خواهید گفت. تنها در صورتی آنها به شما اعتماد می‌کنند که از حمایت شما، چه در حضور آنها، چه در غیابشان، اطمینان داشته باشند. تمامی حرکات و قدم‌های شما در محیط کار بر تصویری که از اعتماد در محل کار می‌سازید، تاثیر می‌گذارد.

سر قولتان بمانید

ساده‌ترین راه اعتمادسازی، خوش‌قولی همیشگی است. اگر برای انجام کاری قول می‌دهید، سر قول خود بمانید. هرگز به کسی نگویید که گزارشی را تمام خواهید کرد در حالی که مشغول انجام کار دیگری هستید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید به قول خود عمل کنید، راستگو باشید و به کارمندانتان حقیقت را بگویید. مردم شما را به خاطر مسائل اضطراری خانوادگی یا هر مشکل پیش‌بینی‌نشده‌ای خواهند بخشید، اما بهانه‌های دروغین شروع‌کننده ‌مشکلات و مسائل دیگری خواهد شد.

اطلاعات لازم را در اختیار کارمندانتان قرار دهید

اشتراک‌گذاری اطلاعات با کارمندان از جهات مختلفی حائز اهمیت است. شما با این کار، حس کار تیمی را تقویت کرده و ابزارهایی که کارمندانتان به آن نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌دهید. در نتیجه، آنها به این درک می‌رسند که چه کاری را باید یا نباید انجام دهند. ارائه دیتا با دیگر اعضای تیم به باورپذیری شما از سوی آنها کمک می‌کند.

زبان بدن را جدی بگیرید

زبان بدن شما، نشان‌دهنده این مهم است که آیا شما به حرف دیگر اشخاص گوش می‌دهید یا سخنانشان را قبول دارید. تماس چشمی مهم‌ترین و ساده‌ترین شیوه برای داشتن ارتباطی قوی است. وقتی کسی از تماس چشمی خودداری می‌کند‌، این احساس را در دیگران به وجود می‌آورد که شخصی معذب یا غیر‌قابل اعتماد است.

توجه همراه با تماس چشمی فاکتور مهم دیگری از زبان بدن است. همچنین با تکان‌دادن سر می‌توانید سخنور را قانع کنید که به صحبت‌هایش گوش می‌دهید. البته با کلمات کوتاه بین توقف‌های فردی که گفت‌وگو می‌کند نیز قادر به نشان‌دادن توجه خود هستید. با تماس چشمی و زبان بدن خود، به کارمندانتان کمک می‌کنید تا با آرامش مشکلات و مسائل مختلف را با شما در میان بگذارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.