استارتاپی برای دیوانگان هری پاتر

0

امرسون جیمز اسپارتز (متولد ۱۷ فوریه ۱۹۸۷) مدیرعامل استارتاپ Dose در شیکاگو و بنیانگذار ماگل نت (MuggleNet)، یک سایت طرفداران هری پاتر است.

اسپارتز در لاپورته، ایندیانا، به دنیا آمده است. او بزرگترین فرزند خانواده است و دو برادر دارد. در سن دوازده سالگی او والدین خود را متقاعد کرد که به او اجازه دهند از مدرسه بیرون بیاد و خودش در خانه تحصیل کند. او برنامه درسی خود را تهیه کرد و والدینش از او خواستند تا هر روز زندگینامه یک صفحه‌ای چهار فرد معروف را مطالعه کند. برخی از موفقیت‌های اسپارتز در حوزه کارآفرینی به دلیل مطالعه همین زندگینامه‌های کوتاه بوده است.

با استفاده از ابزار ساخت سایت Homestead، اسپارتز وبسایت و تالار گفتگوی خبری هری پاتر را در دوازده سالگی و در سال ۱۹۹۹ با نام ماگل نتMuggleNet.com تاسیس کرد. در پاییز سال ۲۰۰۶، امرسون در تالیف یک کتاب به نام در هری پاتر ۷ چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ همکاری کرد. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌‌های حوزه کودکان شد و ۳۵۰.۰۰۰ نسخه از آن به فروش رسید. در ژوئن ۲۰۰۷، اسپارتز به سفری رفت تا کار خود را توسعه دهد.

دو سال بعد، او به همراه یکی دیگر از اعضای ماگل نت، بن شون، کتاب دیگری را تالیف کردند. تا سال ۲۰۰۷، اسپارتز شش کارمند با حقوق و ۱۲۰ کارمند داوطلب را در سایت خود استخدام کرده بود. او مالکیت سایت را در اختیار داشت اما از سال ۲۰۰۸ فعالیت او در این سایت کم شد. در سال ۲۰۱۵، او گفت: “اشتیاق من نسبت به کتاب کمتر شده است، و به همین اندازه به جنبه کارآفرینی ماگل نت علاقه‌مند شده ام.”

در سال ۲۰۰۹، اسپارتز شرکتی به نام Dose را راه‌اندازی کرد که در اصل محتوای وب را در سراسر سی وبسایت جمع‌سپاری می‌کرد. پس از آن او به همراه گبی مونترو یک وبسایت به نام GivesMeHope راه‌اندازی کردند که در آن شرکت‌کنندگان پاسخ به پرسش “چه چیزی شما را امیدوار می‌کند؟” را به اشتراک می‌گذارند.

در ژانویه ۲۰۱۰، اسپاترز OMG Facts را تاسیس کرد. در عرض دو سال، این استارتاپ هر ماه سی میلیون بازدید و ۵۰۰.۰۰۰ عضو در یوتیوب داشت.

او حداقل سی وبسایت را تحت برند Spartz Media راه‌اندازی کرده است که همه آنها برای ترافیک وب روی سایت‌های رسانه اجتماعی تکیه دارند. از آنجا که این سایت‌ها محتوای ویرالی را منتشر می‌کردند که قبلا منتشر شده بود، راهبرد محتوای اسپارتز نوعی آربیتراژ نامیده شد و این انتقاد از اسپارتز ایجاد شد که نتوانسته است مجوز رسانه‌های دارای حق تکثیر را اخذ کرده یا اسناد مربوطه را ارائه دهد.

در سال ۲۰۱۴ نیز این شرکت Dose.com را راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۱۵، نام خود را به Dose تغییر داد و ۲۵ میلیون دلار بودجه دریافت کرد و سرمایه کل آن به ۳۴.۵ میلیون دلار رسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.