قیمت فلنج و کابردهای آن و آشنایی با انواع فلنج

0

امروزه با توجه به نیاز صنایع نفت، گاز و پالایشگاه ها به تجهیزات با کیفیت رقابت بین شرکت های ارائه کننده این تجهیزات بسیار بالا است. در این میان علاوه بر کیفیت عوامل دیگری همچون ارائه خدمات و مشاوره خرید از جانب شرکت فروشنده و مقرون به صرفه بودن تجهیزات نیز اهمیت ویژه ای پیدا می کنند.

شرکت فارس استیل با بیش از دو دهه تجربه در فراهم سازی تجهیزات فولادی برای صنایع نفت، گاز، پالایشگاه های پتروشیمی و آب و فاضلاب ساختمانی علاوه بر دارا بودن با کیفیت ترین محصولات از همکاری مجرب ترین متخصصان این صنایع نیز برخوردار است. کارشناسان ما در فارس استیل خریداران محترم را در تمام جنبه ها اعم از انتخاب درست محصول همراه با بکارگیری راهکارهای اقتصادی راهنمایی می کنند. بدیهی است رضایت خریداران فارس استیل چه در داخل و چه در خارج از کشور عامل پیشرفت چشمگیر و رشد و مقبولیت سریع این شرکت بوده است.

یکی از خدمات فارس استیل فروش فلنج ها در انواع و سایز های گوناگون و دارای بهترین کیفیت است. فلنج که از تجهیزات اتصال لوله ها و یا شیرآلات به یکدیگر و هم چنین تغییر دادن سایز یا مسیر لوله ها است، یکی از مهم ترین محصولات در بسیاری از صنایع محسوب می شود. در واقع فلنج صفحه ای است دایره شکل که در سر تا سر محیط خود دارای حفره هایی برای قرار گرفتن پیچ و مهره و اتصال به دیگر قطعات است و در دسته اتصالات قابل جداسازی جای می گیرد. فلنج ها اغلب از فولاد کربن استیل و یا استنلس استیل و برای دماهای پایین از فولاد آلیاژی ساخته می شوند. چدن و پلی اتیلن از دیگر مواد سازنده آن ها هستند که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. برای خرید فلنج اساسی ترین مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد، همسان بودن سایز لوله و شیرآلات با فلنج است و نباید هیچ تبدیلی دیگری برای هم سایز کردن بین آن ها قرار گیرد.

کلاس فلنج ها (Rating)

کلاس ها در واقع نشان دهنده دما و فشار قابل تحمل برای فلنج ها هستند. هرچه عدد مربوط به کلاس یک فلنج بالاتر باشد، تحمل آن در برابر دما و فشار نیز بالاتر است. طبیعتاً این بالا بودن سبب تاثیر گذاری بر قیمت فلنج ها نیز می شود. سایز و محل قرار گیری سوراخ ها بر روی فلنج ها با توجه به کلاس آن ها متفاوت است. پس تفاوت کلاس در این قطعات سبب تفاوت در سایز و محل جایگاه پیچ و مهره ها شده و قابلیت اتصال به هم را ندارند. دقت به عدد کلاس فلنج ها برای انتخاب مناسب با توجه به دما و فشار سیالی که در آن سیستم جریان دارد بسیار حائز اهمیت است. بی توجهی به این مسئله گاهاً سبب آسیب جدی به کل سیستم لوله کشی می گردد. استانداردهایی که کلاس فلنج ها را در بر می گیرد به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • استاندارد ASME B 16.5

مطابق این استاندارد، فلنج ها به کلاس های ۱۵۰، ۳۰۰، ۶۰۰، ۹۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ دسته بندی می شوند. همانطور که واضح است این اعداد نشان دهنده میزان تحمل در برابر فشار و دما بوده و در این استاندارد فشار بر حسب PSI بیان می شود. به طور کلی حداکثر فشار قابل تحمل ۴/۲ برابر عدد کلاس آن ها در این استاندارد است.

  • استاندارد DIN1092/1

این استاندارد که گاهاً برای فلنج ها استفاده می شود، فشار وارده با توجه به ابعادرا بر اساس PN بیان می کند. PN10، PN16، PN20 و PN40 از مهم ترین فشارهای این استاندارد هستند. میزان فشار در این استاندارد بر حسب BAR است.

  • استاندارد API BX6-B6-A6

فلنج هایی که در دسته بندی این استاندارد قرار می گیرند تحمل فشار بالاتری را دارا هستند. کلاس های این استاندارد شامل مقادیر ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰ و ۱۵۰۰۰ است.

انواع فلنج ها

فلنج ها با توجه به انواع گوناگون کاربرد و ویژگی های منحصر به فردی دارند. تخست باید با دو دسته مهم از لحاظ محل اتصال آن ها آشنا شویم. فلنج ها از سمتی که به لوله متصل می شوند با نام قسمت انتهایی (End) و از سمتی که به فلنج دیگر و یا اتصالاتی همچون انواع شیرآلات متصل می شوند، با نام قسمت ابتدایی (Face) شناخته می شوند. این تقسیم بندی مبنای دسته بندی های بعدی برای آن ها است.

انواع فلنج ها بر اساس Face به صورت زیر است:

  • سطح صاف (Flat Face)
  • سطح برجسته (Raised Face )
  • RTJ ( Ring-Type Joint)

 

انواع فلنج ها بر اساس End به صورت زیر است:

  • اسپیلون (Slip On Flange)
  • گلودار جوشی (Welding Neck Flange)
  • ساکت (Socket Weld Flange)
  • فلنج کور (Blind Flange)

برای انتخاب درست سایز و کلاس فلنج با توجه به کارکرد صنعت مورد نظر، مشاوره با متخصصان، اطلاع از آخرین قیمت فلنج و در نهایت ثبت سفارش و دریافت فاکتور رسمی با کارشناسان شرکت فارس استیل تماس حاصل فرمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.