آرژانتین، جهانی‌ترین مرکز فناوری آمریکای لاتین

0

از اواخر دهه ۱۹۸۰، آرژانتین با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه شده است. از زمانی که آرژانتین با بدترین رکود در تاریخ کشور دست و پنجه نرم کرد، طرح‌های بازسازی پرداخت، تورم بالا و سایر موارد مطرح شدند. اکنون این کشور با تلاش‌های زیاد به یک قدرت اقتصادی و جهانی تبدیل شده است.

آرژانتین یکی از ۳ کشور آمریکای لاتین است که در گروه جی۲۰ عضو است و اکوسیستم استارتاپی آن آینده خوبی دارد. با بر سر کار آمدن دولت جدید، این کشور روی بودجه‌های خطرپذیر و وضع قوانین جدید سرمایه‌گذاری می‌کند تا به تسهیل راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها کمک کند.

صحنه استارتاپی همچنان در حال رشد است و نسل جدیدی از شرکت‌ها هر ماه فعالیت خود را آغاز می‌کنند. این نسل شامل بلواسمارت، استارتاپ ماهواره‌ای ساتلاجیک، بازار کار آنلاین اگروفی، پلتفرم کراودفاندینگ کرادیوم و غیره می‌شود.

تاریخچه اقتصادی آرژانتین به جمعیت این کشور یاد داده است که در مواجهه با مصیبت‌ها اقدامات زیرکانه انجام دهند و امروز تعداد زیادی داستان موفقیت در حوزه بیت‌کوین و فین‌تک وجود دارند که این موضوع را ثابت می‌کنند. برای مثال، افلوئنتا، یک پلتفرم وام‌دهی نقطه به نقطه است که سال گذشته ۸‌میلیون دلار بودجه دریافت کرد. رگ‌تک نیز امروز به خوبی کار می‌کند.

بیشتر قدرت این کشور به سرمایه‌ انسانی آن مربوط می‌شود. در گذشته موفق‌ترین شرکت‌ها در آمریکای لاتین شرکت‌هایی بودند که از آرژانتین فعالیت خود را آغاز کرده بوده و کارآمدترین شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی بودند. فرهنگ اکوسیستم استارتاپی آرژانتین اکنون در حال تغییر است. لیزا بسرمن، بنیانگذار استارتاپ Buenos Aires می‌گوید که در گذشته همکاری‌های کمتری صورت می‌گرفت. موفقیت کسب‌و‌کارهایی مانند مرکادولیبر، دیجیتال ونچرز‌ و او‌ال‌ایکس به خوبی نشان می‌دهد که آرژانتین دارای اکوسیستم استارتاپی موفقی است اما هنوز ریسک‌هایی برای سرمایه‌گذاری روی این اکوسیستم وجود دارد. به همین دلیل، دولت آرژانتین به دنبال رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به تورم و نامشخص‌بودن وضعیت اقتصادی است. از سوی دیگر میزبانی WEF Latin America در این کشور و ریاست جی‌۲۰ موجب شده‌ مردم نسبت به آینده اکوسیستم استارتاپی آرژانتین خوش‌بین‌تر شوند. سابقه اکوسیستم استارتاپی در آرژانتین خیلی بیشتر از سایر کشورها در آمریکای لاتین است. پس از یک دهه بازیابی و اصلاح، استارتاپ‌های زیادی در سال ۱۹۹۹ به شکل پلتفرم تجارت الکترونیک فعالیت خود را آغاز کردند. یکی از موفق‌ترین داستان‌های استارتاپی مربوط به مرکادولیبر می‌شود که به عنوان یک بازار خریداران و فروشندگان را به هم وصل می‌کند. این استارتاپ در مدت کوتاهی خدمات خود را به سایر کشورها در آمریکای لاتین ارائه داد. هم‌بنیانگذاران این استارتاپ، کازا و گالپرین، هر دو از سرمایه‌گذاران و مربیان در جامعه فناوری آرژانتین هستند. پس از این استارتاپ، هر سال بازیکنان بیشتری وارد اکوسیستم استارتاپی آرژانتین شدند. در سال ۲۰۱۲، کواسار ونچرز، یک سازمان که کسب‌و‌کارها را راه‌اندازی می‌کند، بنیانگذاری شد. این شرکت یک صنعت را انتخاب کرده و سپس یک تیم می‌سازد و آنها را در طول مسیر به سوی موفقیت راهنمایی می‌کند. در سال ۲۰۱۳، یک سازمان به نام Startup Buenos Aires راه‌اندازی شد استارتاپ‌ها و کارآفرینی را در شهر تبلیغ می‌کرد. در سال ۲۰۱۱، وایرا، شتاب‌دهنده جهانی، اولین دفتر خود را در آرژانتین افتتاح کرد. در سال ۲۰۱۵، دولت شهر بوینس آیرس وارد این اکوسیستم شد و طراحی را برای آموزش ساخت شرکت و کسب‌و‌کار به شهروندان راه‌اندازی کرد. در همین سال، استارتاپ تجارت الکترونیک آونیدا ۳۰ میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذارانی مانند نسپرز و تایگر گلوبال کسب کرد. از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷، مسیر پیشرفت برای آرژانتین مسیر دشواری بود اما اکوسیستم استارتاپی این کشور شکوفا شد. امسال این کشور قانونی را تصویب کرد تا بیش از پیش کارآفرینی را در آرژانتین تقویت کنند. این قانون به انگیزه‌های مالیاتی، روند سریع ثبت شرکت، حمایت از شتاب‌دهندگان‌ و بودجه‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌گذاران خصوصی پرداخت تا پروژه‌های استارتاپی را تقویت کند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.