گیلام گروپ، سودآورترین استارتاپ کانادا

0

گیلام گروپ، یک استارتاپ مدیریت ساخت‌و‌ساز کانادایی است که در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده و اگرچه در صنعتی فعالیت می‌کند که با نوآوری‌های متنوع شناخته نمی‌شود، ولی این شرکت موفق شده با سختکوشی و راه‌حل‌های خلاقانه‌‌ خود، به شهرت و اعتباری فوق‌العاده دست پیدا کند. گیلام گروپ در سال ۲۰۱۷، عنوان سریع‌ترین رشد استارتاپی کانادا را از آن خود کرد. 

 سوابق حرفه‌ای بنیانگذار شرکت

مارکوس گیلام، هم‌بنیانگذار گیلام گروپ، به‌واسطه‌‌ شغل پدر و پدربزرگش که هر دو معمار بودند، پیش از ورود به دانشگاه تجارب مفیدی درزمینه‌‌ ساخت‌وساز به دست آورده بود. درواقع مارکوس از ۱۶ سالگی و هنگامی‌که به‌عنوان یک کارگر برای شرکت پدرش کار می‌کرد، حرفه‌‌ خود را شروع کرده بود. او در دوران دانشگاه، مدرک کارشناسی خود را در رشته‌‌ مهندسی شهرسازی از دانشگاه کوئین کانادا و کارشناسی ارشد خود را در رشته‌‌ MBA از دانشگاه روتردام دریافت کرد. 

مارکوس گیلام پس از اتمام تحصیلاتش به‌عنوان ناظر مالی شرکت املاک ونبوتس مشغول به کار شد و در این مدت دانش و تجربیاتی درزمینه قراردادها و مناقصات زمین و املاک به دست آورد. در این زمان کانادا هنوز تحت تأثیر رکود اقتصادی جهانی قرار داشت و به‌تبع، صنعت املاک هم پویایی خود را ازدست‌داده بود. به همین دلیل مارکوس به انگلستان سفر کرد و به مدت ۳ سال در یک کارخانه‌ اتومبیل‌سازی کار کرد؛ حرفه‌ای که مهارت‌های او را درزمینه مدیریت افزایش داد. پس‌ازآن نیز ۲ سال دیگر را به‌عنوان مدیر پروژه‌‌ شرکت سرمایه‌گذاری بارکلی کپیتال در لندن گذراند. 

گیلام در سال ۲۰۰۵ به کانادا بازگشت و همکاری خود را به‌عنوان مدیر ارشد پروژه با شرکت ونبوتس از سر گرفت. عملکرد درخشان او در ونبوتس، باعث شد نرخ رشد این شرکت در عرض ۳ سال دو‌برابر شود. ونبوتس در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی بزرگ کاریلیون خریداری شد. پس‌ازآن مارکوس دفتر شخصی خود را در نورتلاین رود، منطقه‌‌ صنعتی ایست‌یورک راه‌اندازی کرد. 

 شناخت نیازها

در سال ۲۰۱۰، صنعت ساخت‌وساز کانادا تازه از رکود طولانی بیرون آمده بود و کسب‌وکارهای زیادی به این بازار وارد شده بودند، اما اکثر شرکت‌ها نقطه‌ضعف بزرگی داشتند؛ مدیریت پروژه. حتی بزرگ‌ترین کمپانی‌های ساخت‌وساز نیز در زمان‌بندی تحویل کارها و همچنین برون‌سپاری وظایف به پیمانکاران حرفه‌ای، با مشکل مواجه می‌شدند. به‌علاوه مشتریان نیز از اینکه سرمایه‌ آنها با ریسک بالایی روبه‌رو بود، ناخشنود بودند. به عبارتی، زیرساخت‌های مدیریتی و ارتباطی پیمانکاران و مشتریان بسیار ضعیف بود.

مارکوس گیلام که هم اصول ساخت‌وساز را به‌خوبی می‌شناخت و هم سوابق ارزشمندی درزمینه مدیریت پروژه به دست آورده بود، ایده‌‌ تأسیس شرکتی را مطرح کرد که با یک رویکرد استاندارد، به‌تمامی این مشکلات پایان می‌داد. یک سال بعد او و جوئل پارک، استارتاپ گیلام را تأسیس کردند و طرح کسب‌وکار خود را با تمرکز بر برنامه‌ریزی، مدیریت و تحویل پروژه‌های متوسط​​ ساختمانی بخش‌های صنعتی، تجاری و سازمانی، تنظیم کردند. 

 توسعه‌‌ کسب‌وکار 

مهم‌ترین وجه تمایز گیلام گروپ با سایر شرکت‌های ساخت‌وساز، تیم رهبری خوبی بود که مشتریان را دلگرم نگه می‌داشت و با کنار هم قراردادن بهترین مشاوران و پیمانکاران، منافع مشتریان را حفظ می‌کرد و ریسک پروسه‌ها را به‌شدت کاهش می‌داد. مارکوس معتقد بود آنها باید روابط بلندمدت  با مشتریان را در اولویت قرار دهند. این هدف در صورتی امکان‌پذیر می‌شد که کیفیت بالای خدمات، شایستگی آنها را اثبات کند. در همین راستا گیلام گروپ به مشتریان اعلام کرد که آنها می‌توانند در هرلحظه، روی اجرای پروژه‌ها نظارت داشته باشند. مارکوس می‌گوید: «هنگامی‌که یک استارتاپ نوپا هستید، باید برای کسب اعتبار به رابطه‌ای که با تک‌تک مخاطبان دارید، دقت کنید. شما باید برای همه‌‌ قدم‌هایی که برمی‌دارید، برنامه داشته باشید، در غیر این صورت خیلی زود از هدف اصلی منحرف می‌شوید.» مارکوس می‌دانست که موفقیت کسب‌وکارش، به تشکیل یک تیم فوق ستاره بستگی دارد. به همین دلیل در انتخاب و استخدام کارمندان، بسیار سنجیده و گزینشی عمل کرد. در پایان سال اول، او ۱۲ کارمند و ۲ ناظر ساخت‌وساز داشت که طیف وسیعی از خدمات را ازجمله مدیریت پروژه، مدیریت ساخت‌وساز، برنامه‌ریزی، مشاوره هزینه، تضمین و کنترل کیفیت، مدیریت ریسک و ممیزی پروژه، ارائه می‌دادند. پروژه‌های هدف آنها، بین یک‌میلیون تا ۵۰ میلیون دلار متغیر بودند. تیم گیلام گروپ موفق شد در عرض ۳ سال، یعنی تا سال ۲۰۱۴، عنوان معتبرترین شرکت مدیریت ساختمانی کانادا را از آن خود کند. یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که نام گیلام گروپ را در سطح کلان مطرح کرد، پروژه‌‌ بازسازی یکی از مدارس تاریخی تورنتو بود. مارکوس می‌دانست که تکمیل بهینه‌ این ساختمان نقطه‌ عطفی در کارنامه‌ او خواهد بود، اما کنار آمدن با استرس قدم‌های بزرگی نظیر این پروژه، کار آسانی نبود. او پس از اتمام موفقیت‌آمیز این کار گفت: «‌مدیریت یک هنر جهانی است. بسیار مهم است بدانیم که با کارمندانمان چگونه برخورد کنیم و چطور عوامل مختلف اجرایی را به همکاری با یکدیگر تشویق کنیم.» در سال ۲۰۱۴، شرکت دلوکس بازسازی داخلی یک ساختمان اداری ۳ طبقه را به گیلام سپرد. زمین این ساختمان ۶ هزار فوت مربع مساحت داشت و پروژه چند سالن آمفی‌تئاتر و یک فضای اداری را شامل می‌شد. گرچه همه‌ سالن‌ها در یک ساختمان واقع می‌شدند، اما توجه و تأکید زیادی بر آگوستیک بودن آنها وجود داشت و درواقع گیلام گروپ با چالش‌های معماری، مکانیکی و الکتریکی بسیار زیادی مواجه بود. آنها مجبور بودند تمام تجهیزات اصلی را روی سقف ساختمان نصب کنند و کل ساخت‌و‌ساز را در طول ساعات اداری انجام دهند. مدیریت صحیح ریسک این چالش‌های خاص بود که امتیازی انحصاری به گیلام گروپ بخشید؛ چنان‌که در سال ۲۰۱۵، شرکت‌های مطرحی نظیر هوندا طراحی و ساخت چندین مرکز تجاری و صنعتی را به گیلام گروپ سپردند.  تیم گیلام سال گذشته، معماری، مهندسی و ساخت دانشکده‌‌ جدید Lassonde دانشگاه یورک تورنتو را به پایان رساند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این ساختمان، جالب‌ترین معماری را در بین دانشگاه‌های کانادا دارد. 

همان‌طور که مارکوس پیش‌ازاین گفته بود، کیفیت بالای کار و زمان‌بندی مناسب، اعتباری واقعی برای این شرکت به همراه آورده بود. آنها ماه جولای سال جاری بازسازی هتل شرایتون تورنتو با ۱.۳۷۷ اتاق را آغاز کردند و قرار است پس از اتمام این پروژه، به ساخت دانشکده‌‌ جدید دانشگاه اسقفی تورنتو مشغول شوند. 

  ارزش‌های سازمانی

گیلام گروپ به‌عنوان یک شرکت مدیریت ساخت‌وساز، مقاطعه‌کاران فرعی زیادی را به همکاری فرامی‌خواند. کارشناسان کسب‌وکار کانادا معتقدند که توانایی مارکوس گیلام در برقراری ارتباطات عالی با پیمانکاران و مقاطعه‌کاران، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت این شرکت به شمار می‌رود. مارکوس گیلام نیز در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «ما سعی می‌کنیم انتظارات پیمانکارانمان را به‌خوبی برآورده کنیم، چراکه اجرای نهایی ما به اهتمام آنها بستگی دارد. این همکاری و درک متقابل است که یک نتیجه‌ فوق‌العاده را خلق می‌کند. ارتباطات مؤثر، یکی از الزامات پیشرفت هر کسب‌وکار است. در سطح مدیریت، شما باید هم با اعضای تیمتان روابط صادقانه‌ای داشته باشید، هم با مشتریان و هم سایر دپارتمان‌های اجرایی خارج از شرکت.» مارکوس گیلام معتقد است که با فرهنگ‌سازمانی مبتنی بر شفافیت ارتباطات و اطلاعات و همچنین کار تیمی و اعتماد درون‌سازمانی، می‌توان پیچیده‌ترین چالش‌ها را نیز پشت سر گذاشت؛ چنان‌که گیلام گروپ از نخستین سال شروع فعالیت‌های خود، ۵اصل را به‌عنوان چارچوب حرکتی خود تعریف کرده است. این ارزش‌ها عبارتند از: «توجه همیشگی به خواسته‌های مشتریان»، «توسعه روابط بلندمدت با تمام شرکای تجاری»، «ثبات، کار‌آیی و سازگاری در همه‌‌ زوایای کسب‌وکار»، «حفظ ایمنی محیط کار»، «همکاری و مشارکت تیمی».

 برنامه‌ها و اهداف آینده 

در سال ۲۰۱۷ استارتاپ ۶‌ساله‌ گیلام گروپ در رده‌ اول فهرست ۵۰۰ استارتاپ برتر کانادا (به لحاظ سرعت رشد و سودآوری) قرار گرفت. بااین‌حال، بنیانگذاران این استارتاپ در مصاحبه‌‌ اخیرشان گفتند: «خیلی لذتبخش است که کارتان را عالی انجام دهید و خشنودی مشتریان را ببینید، ولی رشد شرکت، نخستین اولویت کاری ما نیست. ما می‌خواهیم بازیگران بلندمدت این صنعت باشیم و هدف اصلی‌مان تحویل پروژه‌های عالی‌تر در آینده است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.