گفتگو با سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ فود: سفارش آنلاین غذا و مسیری روشن در پیش‌رو

0

سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ‌فود، از موفقیت‌ها و چالش‌های این سرویس آنلاین سفارش غذا می‌گوید. سرویسی که دیگر محدود به سفارش از رستوران‌ها نیست. سعید لطفی از آمار و موفقیت‌های اسنپ‌فود می‌گوید.

اولین و بزرگ‌ترین سامانه سفارش آنلاین غذا

سعید لطفی از آماری می‌گوید که تاکنون جایی عنوان نشده‌اند: «در حال حاضر، رقم بیش از ۷۰ هزار سفارش در روز در سرتاسرایران را رد کرده‌ایم؛ عددی که بسیار قابل توجه است و رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد».

لطفی در پاسخ به ادعای اولین و بزرگ‌ترین بودن اسنپ فود در حوزه سفارش آنلاین غذا می‌گوید:

« در حقیقت این ادعا نیازمند رفرنس است. با اندکی بررسی به‌راحتی متوجه خواهید شد که زودفود یا همان اسنپ‌فود اولین سامانه سفارش غذا در ایران است که سال ۸۸ کارش را آغاز کرده است، برای بررسی بزرگ‌ترین بودن باید از چند منظر این مسئله را بررسی کرد. از نظر تعداد تراکنش، اسنپ فود جزو ۵ تجارت الکترونیکی برتر ایران محسوب می‌شود.
همچنین اسنپ‌فود با ثبت بیش از ۱۳۵۰۰ رستوران، که بیش از نیمی از این تعداد در تهران هستند، بیشترین تعداد سرویس‌دهنده در سامانه سفارش آنلاین غذا را در اختیار دارد و از سوی دیگر با سرویس‌دهی در بیش از ۷۰ نقطه از کشور، بیشترین پوشش را در میان سرویس های مشابه ارائه می‌دهد».

سفارش آنلاین در برابر سفارش تلفنی

مهم‌ترین چالشی که اسنپ‌فود با آن روبرو بوده است، مبارزه با رقیب سنتی خود، سفارش تلفنی و جایگزین کردن آن با فرهنگ سفارش غذا به صورت آنلاین است،

«احتمالا همه یک تجربه بد از یک غذا در سفارش از رستوران‌ها داشتند. ما باید به رستوران‌ها این فرهنگ را انتقال می‌دادیم که مشتری اسنپ فود، مشتری خود آن‌ها است و آن‌ها باید غذا را با کیفیت مناسب، در بسته‌بندی مناسب و در زمان مناسب به دست مشتری برسانند.
حالا مدیران رستوران هر روز سیستم فروش و کامنت‌های مشتریان را چک می‌کنند و تلاش می‌کنند تا سرویس بهتری ارائه دهند».

برندها و رستوران‌های برتر، فقط در اسنپ فود

در نگاهی کلی به لیست رستوران‌های اسنپ‌فود، به نام رستوران‌هایی برمی‌خورید که آن‌ها را در سرویس‌های مشابه ندیده‌اید. سعید در مورد این رستوران‌ها، که اغلب برندهایی شناخته شده و مطرح هستند، این‌گونه می‌گوید:

«باعث افتخار و غررو ماست که رستوران‌های شاخص و برندی مانند پرپروک، نایب، رفتاری، فارسی، باروژ، پیتزا سیب، برگرلند و بسیاری دیگر از برندهای بزرگ و کوچک محلی، تمام ظرفیت فروش آنلاین خود را تنها به اسنپ فود داده‌اند. قطعا این موضوع ساده‌ای نیست؛ اما ما تلاش کرده‌ایم بهترین خودمان را برای متقاعد کردن این بزرگان به کار بگیریم».

این رشد است که برای اسنپ فود اهمیت دارد، نه سود

در دنیای کسب‌و‌کارهای آنلاین و استارتاپ‌های بزرگ، در سال‌های اول سودآوری چندان مسئله حیاتی محسوب نمی‌شود. لطفی با اشاره به وضعیت سوددهی اسنپ‌فود می‌گوید:

«ما از لحاظ عملیاتی می‌توانیم سودده باشیم؛ اما این مسئله اولویت ما نیست. درست است که ما ۸۰ درصد بازار را در اختیار داریم، اما بازار رقابتی است و رقبای قوی و قابل احترامی داریم. به همین دلیل، درآمد خود را صرف رشد کسب‌و‌کار خود می‌کنیم».

اسنپ فود، اشتغال زایی و تلاش برای شرایطی بهتر

در اسنپ‌فود، بیش از ۳۰۰۰ همکار بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند که این عدد شامل همکاران دفتری و همکاران ناوگان اکسپرس است. سعید از شرایط اشتغال‌زایی شرکت راضی است:

«اسنپ‌فود یا همان زودفود سابق، در طی ۹ سال فعالیت، تاکنون تعدیل نیرو نداشته است.
اگر کسب‌و‌کارهایی مانند کسب‌و‌کارهای ما نبود، بسیاری از نخبه‌ها مهاجرت می‌کردند؛ اما حالا فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر کشور، دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، خواجه‌نصیر و مانند این‌ها در اسنپ‌فود مشغول به کار هستند. ما در کنار یک‌دیگر و همدلانه رشد کردیم».

اکسپرس اسنپ فود، چالش‌ها و آینده

سرویس اکسپرس اسنپ‌فود، مسئول تحویل غذا به مشتریان در مدت زمانی کوتاه است. اکسپرس از چالش‌های در حال حاضر اسنپ‌فود است. سعید لطفی در مورد سرویس اکسپرس می‌گوید:

«سرویس حمل و نقل یا تحویل غذا، در کل دنیا فرایند و سرویس پیچیده‌ای محسوب می‌شود. راهکارها مشخص هستند؛ اما بومی‌سازی و پیاده‌سازی این سرویس در ایران چالش‌های خود را دارد.
جذب افراد و ملزم کردن آن‌ها به اجرای آموزش‌هایی که دریافت کرده‌اند، کار سختی است که امیدواریم امسال این مشکل به کلی حل شود».

مدیرعامل اسنپ‌فود به تعداد سفارش‌هایی که اکسپرس تحویل می‌دهد اشاره می‌کند و در مورد آینده این سرویس می‌گوید:

«روزانه بیش از ۳۰ هزار سفارش توسط سرویس اکسپرس اسنپ‌فود به مشتری تحویل داده می‌شود. در تلاشیم تا زمان تحویل سفارش‌ها زیر ۳۰ دقیقه باشد».

اسنپ فود، روز به روز بزرگ‌تر و نوآورانه‌تر

جا انداختن فرهنگ سفارش آنلاین غذا از مهم‌ترین دغدغه‌های اسنپ‌فود است:

«هدف ما رسیدن به جایی است که تنها و بهترین راه سفارش غذا، بصورت آنلاین از اسنپ‌فود باشد، تا هر کسی از هر جای ایران، تنها با چند کلیک، غذای خود را به راحتی از اسنپ‌فود سفارش دهد».

لطفی در مورد پیش‌بینی تعداد سفارش‌های روزانه در پایان امسال می‌گوید:

«با توجه به تمام صحبت‌هایی که کردم، باید اعتراف کنیم پیشرفت در حوزه سفارش غذا کار بسیار دشواری هست؛ هدف نهایی ما تا پایان امسال همانند سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی است ».

او در ادامه به سرویس های جدید اسنپ‌فود اشاره کرد:

«اسنپ‌فود، دیگر فقط برای سفارش غذای رستورانی نیست. سوپرمارکت یکی دیگر از اصلی‌ترین سرویس‌های اسنپ‌فود است. شما در کمتر از ۳۰ دقیقه، سفارش خود را از سوپرمارکت‌ها دریافت می‌کنید. همچنین بیش از یک سال‌ونیم است که شیرینی‌فروشی‌ها به ما پیوسته‌اند؛ علاوه بر این مغازه‌های آجیل و خشکبار، آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها و سوپر پروتئینی‌ها نیز به ما پیوسته‌اند. میوه‌فروشی‌ها نیز با ارائه محصولات خود در بسته‌بندی‌های باکیفیت، در اسنپ‌فود فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر ما سرویس جدید نانوایی‌ها را در اسنپ‌فود داریم. دیگر نیازی نیست برای خرید نان و در صف ایستادن وقت صرف کنید؛ کافی است با چند کلیک و با استفاده از اپلیکیشن اسنپ‌فود به راحتی از نانوایی‌ها نان بخرید». اسنپ‌فود با تیمی جوان و پر انگیزه روز به روز بیشتر پیشرفت می‌کند و به دنبال معرفی سرویس‌های جدید است. آماری که از این کسب‌و‌کار اینترنتی دریافت شده است، نوید آینده‌ای روشن‌تر را می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.