گرافن – مواد اولیه معجزه‌آسا برای دستگاه‌های پوشیدنی پیشرفته

0

اول بیایید به این موضوع بپردازیم که گرافن چیست و چرا به آن ماده فوق جدید می‌گویند؟

گرافن به زبان ساده یک لایه نازک از کربن خالص است؛ این یک لایه فشرده از اتم‌های کربن است که در یک شبکه لانه‌زنبوری شش ضلعی در کنار هم قرار گرفته اند. این نازک‌ترین ترکیب با ضخامت یک اتم، سبک‌ترین ماده و محکم‌ترین ترکیب کشف شده، بهترین رسانای گرما در دمای اتاق و نیز بهترین رسانای برق است. سایر خصوصیات گرافن عبارتند از سطوح منحصر به فرد جذب نور. تمام این خصوصیات موجب شده است که گرافن یک ماده فوق العاده برای پیشرفت در اصول علمی مختلف به ویژه در حوزه الکترونیک و بیوتکنولوژی باشد.

البته، دستگا‌ه‌های پوشیدنی از این ماده استثنائی بی‌بهره نیستند و برخی از شرکت‌ها شروع کرده اند به بررسی توانایی‌های گرافن مورد استفاده در دستگاه‌های پوشیدنی. Bonbouton شرکتی است که در بخش لباس‌های هوشمند، برنده جام جهانی نوآوری فناوری‌های پوشیدنی ۲۰۱۶/۲۰۱۷ است. آنها یک پلتفرم لباس‌های هوشند ایجاد کردند که به کاربر امکان می‌دهد تا علائم حیاتی و نیز فعالیت را به شیوه‌ای آسان و بدون مزاحمت اندازه‌گیری و پیگیری کند. این امر به لطف وجود یک حسگر حرارتی گرافن که برای لباس‌ها مناسب است، امکان‌پذیر می‌باشد. دستگاه‌های الکترونیکی یک دکمه دارند. این دکمه به کاربران امکان می‌دهد تا لباس‌های هوشمند مختلف را از کمد لباس خود تعویض کنند و امکان استانداردسازی را برای شرکای برند فراهم می‌کند تا لباس‌ها متناسب با سلیقه و سبک شخصی شما شوند.

یکی دیگر کشفیات اخیر در طول رویداد MWC در بارسلونا در سالن شماره ۸ که در آنجا خبری از تراکم جمعیت نبود، معرفی شد. در یک فضای کوچک و بدون وجود توجه زیاد، ما می‌توانیم شرکت‌های مختلف با کاربردهای مختلفی را پیدا کنیم که همگی یک چیز مشترک دارند و آن گرافن است. موسسه علوم فوتونیک یک حسگر سلامت پوشیدنی را به شکل یک بسته شفاف ارائه داده است. این بسته می‌تواند شاخص UV و نوردهی، اکسیژنه خون، نرخ تنفس و سایر پارامترهای سلامت را مدیریت کند. از آنجا که نیازی به چراغ ال ای دی نیست، مصرف برق آن پایین است. این بسته یکبار مصرف است و قیمت پایینی دارد زیرا مواد اولیه آن نیز ارزان هستند. هنوز این بسته در مراحل اولیه ساخت است و انتظار می‌رود تا حدود یک سال دیگر آماده شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.