کت وشلوار ۴۵ ساله ايراني

0

در يکي از روزهاي بهاري سال ۱۳۴۹ شرکت توليد پوشاک مردانه با امکانات و سرمايه بسيار اندک، ولي با روياهاي بزرگ و انديشه جهاني به‌عنوان يک مزون لباس بنا شد، که در کمتر از سه سال به شهرت رسيد و در رديف بهترين لباس‌هاي مردانه آن زمان قرار گرفت. اين روزها مردان ايراني به بهانه شادباش شب‌هاي ازدواجشان تنها به فروشگاه‌هاي اين برند سر مي‌زنند و ترجيح مي‌دهند پيش از هر برند ديگري هاکوپيان بپوشند. سومبات هاکوپيان صاحب برند هاکوپيان يکي از دانش‌آموختگان آکادمي مولر آلمان است. او که امروز در شمار يکي از موفق‌ترين کارآفرينان عرصه طراحي و پوشاک ايران به شمار مي‌رود، معتقد است که انسان‌ها بايد هنر بر تن کنند. هاکوپيان باور دارد که طراح و طراحي، موتور متحرکه هر صنعتي است، به‌خصوص در صنعت پوشاک طراحي کليد اوليه است. صنعت مد هرروز تغيير مي‌کند و جز طراحان کسي بر اين روند تغيير موثر نيست. او از همان ابتدا ارکان اصلي کسب‌وکار را به‌درستي شناخته بود و مي‌دانست آنچه کسب‌وکارها را از يکديگر متمايز مي‌کند خلاقيت، نوآوري، زيبايي‌شناسي، انتخاب صحيح نيروي انساني و آموزش مستمر آنان و درنهايت صداقت با مشتري است. امروز کليه اجناس توليدي اين واحد در داخل کشور با نصف قيمت‌هاي بين‌المللي کالاي مشابه از طريق فروشگاه‌هايش به بازار عرضه مي‌شود و در کمدهاي لباس مردانه جا خوش مي‌کند.

 

 کيفيت را فداي توليد نکرديم

برند هاکوپيان در عمر ۴۰ ساله خود از فراز و نشيب‌هاي فراواني عبور کرده، ولي به ادعاي خودش برنامه‌هاي بلندمدتي که براي مواجهه با بحران‌هاي بازار داشته، در تمام اين سال‌ها جانش را از رياضت‌هاي اقتصادي، سالم به در برده است. هاکوپيان در روزهاي اول کارش به صورت سفارشي کار مي‌کرد و به‌مرور توليد انبوه را سر گرفت. اوج ناکامي‌هاي هاکوپيان به دوران جنگ و وارد نشدن مواد اوليه توليد پوشاک بازمي‌گردد، زماني که اين برند خانوادگي مجبور بود استانداردهاي خود را فداي ادامه حياتش در بازار محدود داخلي کند. سومبات هاکوپيان درباره آن روزها مي‌گويد: «زمان جنگ بخش خصوصي با فشار زيادي روبه‌رو بود. زيرا مواد اوليه به‌سختي وارد کشور مي‌شد. البته من معتقدم که اگر به کاري ايمان داشته باشيد، مي‌توانيد آن را پيش ببريد. ضمن اينکه مشکلات پس از انقلاب تنها مختص ايران نيست بلکه اين اتفاق در کشور فرانسه نيز رخ داده است. با وجود مشکلات زيادي که در بخش تهيه مواد اوليه وجود داشت ما استانداردهاي لازم را تغيير نداديم.»

 

 حرکت به سمت توليدات محدود

هاکوپيان برندي خانوادگي است که تاکنون موفق به دريافت ۲۰ جايزه بين‌المللي از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹ و دو جايزه ملي در سال ۸۴ و ۸۵ شده است. اين برند هم‌اکنون با ايجاد زنجيره‌اي با سبک متفاوت در سراسر کشور، اولويت دادن به مشتري‌مداري، توسعه بخش‌هاي طراحي توليد و توزيع با ايجاد دو کارخانه توليد کت‌وشلوار کلاسيک و اسپرت نه‌تنها نام خود را در فهرست صد برند برتر ايراني ثبت کرده، که به عرصه صنعت اکتفا نکرده و با انتشار کتاب‌هاي حرفه‌اي طراحي پايش را به دانشگاه‌ها و آموزش عالي کشور هم باز شده است. در کنار آن، براي اينکه نام خانواده ۷۰۰ نفره‌اش به دنياي انسان‌دوستي و کارهاي خيريه باز شود، ساخت ۱۲ مدرسه دخترانه را در پيش گرفته، که اولين آن‌ها بعد از زلزله در بم ساخته شد.

حالا در آستانه دهه پنجم عمر هاکوپيان، اين برند به‌درستي مي‌داند که سليقه مشتريان در جهان سمت‌وسوي ديگري در پيش گرفته. بازار از توليدات انبوه صنعتي قرن بيستمي به‌شدت خسته شده و خواهان کالا و خدمات سفارشي است که روحي هنري در آن احساس شود و اين خواسته‌ها باعث به چالش کشيدن خلاق‌ترين شرکت‌ها در جهان شده‌اند. توليدات امروز هاکوپيان از حالت انبوه خارج شده است و بيشتر به سمت سفارشات محدود حرکت مي‌کند. اقدام ديگري که تاکنون جايش در رزومه توليد و صنعت هاکوپيان خالي مانده لباس‌هاي زنانه است، که به گفته سومبات هاکوپيان در آينده‌اي نه‌چندان دور اين برند بخشي از بازار پوشاک زنانه را هم در دست خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.