کارمندان خوب‌تان را به شیوه بزرگان حفظ کنید

0
  •  کارماکس: حمایت از کارمندان در دوره‌های سخت
کارماکس، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی اتومبیل‌های دست‌دوم دنیاست. رکود جهانی اقتصادی که از سال ۲۰۰۸ آغاز شد، با واکنش‌های متفاوت و تصمیمات سخت کمپانی‌های بزرگ همراه بود. ولی شرکت کارماکس به‌جای اینکه با کاهش حقوق و پاداش و مزایا و حتی تعدیل کارمندان به فکر پایین آوردن هزینه‌های خود باشد، دقیقا جهت مخالف را برگزید. تام فولیارد، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل کارماکس تصمیم گرفت روی برنامه‌های پیشرفت کارمندانش، بیشتر سرمایه‌گذاری کند. به‌این‌ترتیب شرکت برنامه‌های آموزش و توسعه‌‌ کارمندان فعلی را ارتقا داد و آنها توانستند درآمد خود را افزایش دهند و به درجات بالاتری برسند. به‌علاوه این شرکت با تمرکز روی ایده‌های کارمندان، پروسه‌های بازخورد را بهبود داد و توانست تجربه‌های بهتری برای مشتریانش فراهم کند. در مرحله‌‌ بعد، کارماکس به کارمندانش بابت این پیشرفت پاداش قابل‌توجهی اهداکرد. در سال ۲۰۱۲، فولیارد در سخنرانی خود در کنفرانس «فوق‌العاده‌ترین محل کار» گفت: «به کارمندانتان بها بدهید تا آنها نیز با مشتریان ارتباط بهتری داشته باشند. پیرو همین روند بقیه‌‌ امور اصلاح خواهند شد.»
با همین استراتژی فروش شرکت کارماکس در عرض ۸ سال ۱۱۶ درصد افزایش پیدا کرد که معادل با رشد سالانه ۱۴.۵ درصد بود. 
 
  •  چارلز اسکواب: با کارمندانتان مثل مشتریانتان رفتار کنید!
چارلز اسکواب، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی و کارگزاری جهان، تنها به آینده‌ مالی مشتریانش فکر نمی‌کند، بلکه به همین میزان برای رفاه آتی کارمندانش هم ارزش قائل است. یکی از این برنامه‌ها، سیستم ۴۰۱ kاست که در آن، شرکت برای هریک از کارمندان یک حساب بانکی افتتاح می‌کند و درصدی از حقوق و البته پاداش، انعام و سود را به آن واریز می‌کند. این سیستم، یکی از کاراترین سیستم‌هاي کمک مالی بلندمدت آمریکاست. یکی از ویژگی‌های طرح ۴۰۱ k این است که کارمندان می‌توانند به همکارانشان کمک کنند‌ که خود یکی از مؤثرترین استراتژی‌های حفظ کارمندان است. به‌علاوه همه‌‌ پرسنل چارلز اسکواب از مشاوره‌‌ مالی همان متخصصانی بهره‌مند هستند که مشتریان به آنها رجوع می‌کنند. حمایت‌های دیگری مثل ورک‌شاپ‌های مالی، تخفیفات، پس‌اندازهای تجاری و پورتفلیو، از دیگر خدماتی است که چارلز اسکواب به کارمندانش ارائه می‌کند. 
برنامه‌های بعدی این شرکت برای حفظ کارمندان شامل تسهیلات و کمک‌هزینه‌های پزشکی، دندانپزشکی و چشم‌پزشکی است.
  •  مارس:اصول‌و ارزش‌هایتان را نهادینه کنید!
فکر می‌کنید کارمندان یکی از مشهورترین تولیدکنندگان شکلات دنیا، فقط محصولات باکیفیت این کارخانه را به‌رایگان مصرف می‌کنند؟ امپراتوری شکلات و اسنک مارس به‌خوبی می‌داند که چگونه باید از کارکنانش قدردانی کند. مارس یک شرکت کاملا خصوصی خانوادگی است، ولی این ویژگی برعکس آنچه تصور می‌شود، تعهد و کارایی فوق‌العاده‌ای به کارمندانش داده است. طبق تحقیقات نشریه‌‌ فورچون، ۹۵درصد از کارمندان این شرکت به‌هیچ‌وجه قصد رها‌کردن محل کار خود را ندارند و مارس می‌داند که این سطح از تعهد، قابل‌تقدیر است. ۵‌اصل ارزشی شرکت مارس عبارتند از: کیفیت محصولات، مسئولیت‌پذیری، تعهد متقابل، بهره‌وری و آزادی؛ اصولی که در تمامی شعب این کارخانه در ۷۳ کشور دنیا، اجرا می‌شوند.
در این‌باره ژویل ترنیپسید، یکی از کارمندان این شرکت می‌گوید: «ما هر روز این اصول را نفس می‌کشیم. شاید هم به‌نوعی به فرهنگ زندگی روزمره‌‌ ما تبدیل‌شده‌اند. فقط کارخانه آنها را روی تی‌شرت‌های ما چاپ نکرده است!»
مارس ارزش‌ها و اصولش را بسیار جدی می‌گیرد. مثلاً در موردکیفیت حساسیت بالایی از خود نشان می‌دهد و سالانه ۲ درصد از محصولات M&M به خاطر کوچک‌ترین مشکلات کیفی، به بازار عرضه نمی‌شوند.
 این شرکت آینده‌‌ تحصیلی و شغلی فرزندان کارمندان را تضمین می‌کند و درعین‌حال، ثابت کرده که در مشکلات مالی، حمایتگر آنهاست.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.