چگونه از اپلیکیشن و وب سایت درآمد بیشتری کسب کنیم؟

نمایش تبلیغ در اپلیکیشن و وب سایت، راهی پردرآمد برای دولوپرها

0

نمایش تبلیغ در اپلیکیشن و وب سایت، یکی از راه‌های پر درآمد برای دولوپرها و صاحبان اپلیکیشن و وب سایت است. دولوپرها، زمان و انرژی زیادی را صرف توسعه یک وب سایت یا اپلیکیشن می‌کنند و به دنبال درآمد بیشتر هستند. اما چگونه می‌توان درآمد بیشتری کسب کرد؟

تبلیغ در اپلیکیشن و وب‌سایت یکی از گزینه‌هایی است که بسیاری از افراد به آن فکر می‌کنند؛ برندها به دنبال فضایی برای تبلیغ هستند و ناشران دیجیتال نیز به‌منظور کسب درآمد از اپلیکیشن و وب‌سایت خود به دنبال دریافت تبلیغات به‌گونه‌ای‌که هدفمند باشد و هر دو طرف راضی.

یکی از روش‌هایی که امروزه برای نمایش تبلیغات هدفمند از آن استفاده می‌شود، پلتفرم‌های مدیریت عرضه فضای نمایش یا Supply-Side Platform) SSP) است. در این روش، تبلیغاتی به کاربران نمایش داده می‌شود که موضوع مورد‌علاقه آن‌هاست، یعنی کاربران از دیدن این تبلیغات فرار نمی‌کنند و از طرفی برای ناشران دیجیتال، همان صاحبان وب‌سایت و اپلیکیشن، درآمد چشم‌گیری دارد.

کاربران تبلیغات هدفمند را دوست دارند

میزان استفاده از اینترنت و فضای دیجیتال روز به روز در حال افزایش است و کاربران بیشتری هر روز به این فضا وارد می‌شوند (نمودار زیر در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهد).

علاوه بر ورود به وب‌سایت‌ها و استفاده از مطالب آنها، اپلیکیشن‌ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این موضوع باعث شده تا تبلیغات دیجیتال به یکی از روش‌های اصلی درآمدزایی ناشران دیجیتال تبدیل شود.

علاوه‌بر‌این، حفظ تجربه کاربری در کنار درآمدزایی بیشتر از تبلیغات، به یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای ناشران تبدیل شده است. زیرا این امر وفاداری کاربران به اپلیکیشن‌ آن‌ها را تعیین می‌کند. توسعه‌دهندگان زمان زیادی را برای ساخت یک اپلیکیشن یا وب‌سایت با تجربه کاربری مناسب صرف می‌کنند، به‌همین‌دلیل، نکاتی وجود دارد که ناشران به آن‌ها اهمیت زیادی می‌دهند:

  • عدم نمایش تبلیغات تکراری و نامرتبط به کاربر
  • کنترل تعداد نمایش تبلیغ‌ها
  • کنترل بر قیمت و محتوای تبلیغ نمایش‌داده‌شده

در نتیجه، نارضایتی کاربران از تبلیغات مزاحم و غیرمرتبط و نگرانی ناشران دیجیتال نسبت به از‌دست‌دادن کاربران، باعث شد تا استفاده از پلتفرم‌های مدیریت عرضه فضای نمایش یا Supply-Side Platform تبدیل به یک نیاز ضروری شود.

پلتفرم مدیریت عرضه فضای نمایش (SSP) چیست؟

پلتفرم SSP یکی از تکنولوژی‌های اتوماسیون تبلیغات دیجیتال است. در این پلتفرم ناشران می‌توانند فضاهای نمایشی سایت یا اپلیکیشن خود را مدیریت کرده و آن‌ها را در مزایده لحظه‌ای به بهترین قیمت بفروشند. پلتفرم SSP یک سرویس تقریبا جدید برای مدیریت فضای تبلیغاتی ناشران است که نه تنها آن‌ها را متضرر نمی‌کند بلکه موجب درآمدزایی بیشتر برای ناشران می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی SSP امکان فروش فضای نمایش تبلیغاتی (Inventory) یک وب‌سایت یا اپلیکیشن به‌صورت مزایده لحظه‌ای (Real-Time Bidding) است. در مزایده لحظه‌ای با ایجاد رقابت بین تبلیغ‌دهندگان بر سر یک فضای نمایش، درآمد ناشر نیز افزایش می‌یابد. همچنین، علاوه‌بر افزایش درآمد، شانس نمایش تبلیغ مرتبط به کاربران نیز به شکل چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

تبلیغ در اپلیکیشن و وب‌سایت به این روش، هم صاحبان برند و مشتریانشان را راضی نگه‌ می‌دارد، هم ناشران و میزان درآمدشان را.

پلتفرم‌های SSP در ایران چگونه کار می‌کند؟

سابقه پیدایش SSP در ایران به اوایل دهه۹۰ شمسی برمی‌گردد اما ضعف فنی در کنار عدم اطمینان ناشران بزرگ به این پلتفرم‌ها، تا مدت‌ها باعث شد جلوی رشد این پلتفرم‌ گرفته شود.

در نهایت، کارایی بهتر SSP نسبت به روش‌های دیگر و همچنین رقابت بر سر ارائه خدمات بهتر به ناشران دیجیتال، سبب شد تا این افراد، به‌خصوص صاحبان اپلیکیشن‌های معروف، از این پلتفرم‌ها استفاده کنند و به فکر کسب درآمد بیشتر، از اپلیکیشن خود باشند.

تقریبا تمام فضای نمایش تبلیغات اپلیکیشن‌ها به‌صورت برنامه‌ریزی شده یا Programmatic و از طریق پلتفرم‌هایSSP‌ خریداری می‌شود. در حال حاضر، بیشتر فضاهای تبلیغاتی وب‌سایت‌ها نیز توسط SSP‌ها مدیریت می‌شود.

با این حال، نکته مهم در مورد اکثر SSP‌های ایران این است که هم‌زمان از انواع فرمت‌های تبلیغات (ویدئو، بنر و همسان) پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین عدم سرویس‌دهی هم‌زمان به اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها نیز از نقطه ضعف‌های این پلتفرم‌ها‌ محسوب می‌شود.

به کدام پلتفرم SSP در ایران می‌توان اعتماد کرد؟

در ایران پلتفرم‌هایی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان یک نمونه موفق و کارا نام برد. پلتفرم مدیریت عرضه فضای نمایش دیما جز معدود پلتفرم‌هایی است که انواع فرمت‌های تبلیغات بنر، همسان و ویدئو را به‌صورت هم‌زمان بر روی اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها پشتیبانی می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های پلتفرم SSP دیما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسویه حساب به موقع و منظم
  • محاسبه درآمد بر اساس نمایش تبلیغ (CPM) و نه به ازای کلیک (CPC)؛ درآمد ناشر به کیفیت طرح بنر یا خلاقه وابسته نیست.
  • امکان تعیین کف قیمت (Price Floor)؛ ناشر می‌تواند تعیین کند که یک فضای تبلیغاتی را کمتر از یک رقم مشخص نفروشد.
  • امکان اعمال محدودیت بر روی محتوای تبلیغ؛ محتوای متناسب با اپلیکیشن و کاربر تبلیغ شود.
  • پیاده‌سازی آسان از طریق SDK یا API
  • پشتیبانی قوی

علاقه‌مندان و صاحبان اپلیکیشن و وب‌سایت‌‌هایی که تمایل دارند از یک پلتفرم برای مدیریت عرضه فضای نمایش خود استفاده کنند، می‌توانند به وب‌سایت دیما مراجعه کنند و با کارشناسان در ارتباط باشند تا ضمن کسب اطلاعات بیشتر، فضای نمایش خود را به‌صورت رایگان در این پلتفرم ثبت کنند.

همچنین تیم دیما در نمایشگاه الکامپ، در سالن الکامپ استارز پاسخگوی شما خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.