چهار دلیل احتیاج یک استارتاپ به اپ موبایل

0

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های استارتاپ‌های نوپا عدم به رسمیت شناخته شدن در مراحل ابتدایی فعالیتشان است. اگر شرکت شما نتواند خود را با استفاده از رسانه‌های مختلف و پروژه‌های خلاقانه از رقبایش متمایز کند، کم‌کم با خطر تامین بودجه کافی برای ادامه بقا مواجه خواهید شد که این موضوع شایع‌ترین بیماری در اکوسیستم کارآفرینی است. اگر موفقیت استارتاپ شما به فعالیت‌های مرتبط با برندینگ و شناخته شدن در فضای مجازی نیازمند است یک اپ یا نرم‌افزار موبایل باکیفیت بعد از داشتن وب‌سایت رسمی می‌تواند به این روند شتاب بیشتری بدهد. استارتاپ‌ها می‌توانند با طراحی اپ‌های موبایل کاربردی و جذاب که در عین حال پاسخگوی نیاز کاربران نیز باشد حضور خود را در بازار تقویت کنند. چهار دلیل عمده که باعث می‌شود یک استارتاپ به فکر تولید اپ موبایل اختصاصی بیفتد را با هم بررسی می‌کنیم.

 رصد بازار

هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به بازار اپلیکیشن‌های موبایل ورود کنید به اولین اپ موبایل برای استارتاپ خود احتیاج خواهید داشت تا بتوانید خود را به‌سرعت در بازار اپ‌های موبایل معرفی کنید. قبل از آنکه استارتاپ شما تصمیم بگیرد چه نوع محتوایی در قالب اپ موبایلش ارائه شود می‌بایست نمونه‌های موفق سایر کمپانی‌ها را بررسی کنید و با توجه به شخصیت برند خود به الگویی مناسب برسید. آمارها نشان می‌دهند که اپ‌هایی که در زمینه کتاب، بازی و سرگرمی تولید می‌شوند امکان موفقیت بیشتری در بازار دارند، همانطور که در حال حاضر نیز این دسته از اپ‌ها بازارها را تسخیر کرده‌اند. بنابراین باید برای موفقیت رقبای خود را شناسایی و تحلیل کنید و متناسب با عملکرد آن‌ها استراتژی تولید و ترویج محتوای خود را تبیین کنید.

 وفاداری به برند

هر زمانی که یکی از مصرف‌کنندگان از اپ موبایل شما استفاده می‌کند به نوعی وفاداری‌اش به برند شما را نشان می‌دهد، بنابراین باید دلیل خوبی به او بدهید تا حاضر باشد برای بار دیگر هم این کار را تکرار کند. این امر می‌تواند از طریق مشوق‌های تبلیغاتی، اخبار پشت صحنه شما مانند فرآیند تولید محصولات و نیز سایر موارد منحصربه‌فرد برند شما باشد.

از طرفی نرم‌افزارهای موبایلی که بتوانند به نوعی کاربر را با خود درگیر و همراه سازند از شانس بیشتری برای موفقیت در بازار برخوردار خواهند بود. Gamification یکی از راه‌های دستیابی به چنین موفقیتی است. این واژه بیانگر مفهومی قدیمی است که چند سالی می‌شود دیدگاهی علمی و منسجم به خود گرفته، به طوری که چندین دانشگاه مطرح جهان دروسی را با این مضمون در بین واحدهای درسی‌شان گنجانده‌اند. مفهوم اولیه این واژه را می‌توان این‌طور بیان کرد: «استفاده از انگیزاننده‌های طبیعی برای به حرکت درآوردن مخاطب.» در این میان نیز مهم‌ترین انگیزاننده برای انسان را می‌توان تفریح و بازی دانست. یکی از نمونه‌های موفقی که توانسته از این مفهوم به‌خوبی در طراحی‌اش استفاده کند اپ موبایل Nike+ است.

 ارتباطات

یک اپ موبایل می‌تواند به مراتب بهتر، بیشتر و صمیمی‌تر از یک وب‌سایت که در اندازه موبایل نمایش داده می‌شود عمل کند، زیرا در این حالت لازم نیست کاربر برای دریافت اطلاعات بیشتر از مرورگر اینترنت تلفن همراهش استفاده کند و به سایت شما سر بزند. از طرفیPush Notification ها یا اعلان‌هایی که اپ موبایل شما براساس موقعیت‌های مختلف صادر می‌کند دسترسی مستقیم شما را به تمامی کاربرانی که این اپ را نصب کرده‌اند فراهم می‌آورد. از Push Notificationها برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان و مصرف‌کنندگان خود در خصوص اطلاعیه‌های مهم، تغییرات اساسی و تخفیفات آنی محصولات استفاده کنید. هنگامی‌که قرار شد از این قابلیت برای اطلاع‌رسانی استفاده کنید می‌توانید از روش‌هایی مانند ارتباطات تعاملی، تصاویر گرافیکی باکیفیت، اینفوگرافی و تایپوگرافی‌های انگیزشی و … بهره گیرید.

 اطلاعات مخاطبان

وقتی استارتاپ شما دارای یک اپ موبایل شد، قادر خواهید بود تا از روی داده‌هایی مانند تعداد موارد نصب‌شده در بازارها و نیز داده‌هایی که خود نرم‌افزار و بازخوردهای آن به شما می‌دهد به میزان علاقه کاربران نسبت به برندتان دست یابید. این اطلاعات و تحلیل‌ها می‌توانند به سازمان شما کمک کنند تا به فهم بهتری از جامعه مخاطبان خود برسید، زیرا حالا شما مالک داده‌های ارزشمندی از کاربران و دستگاه‌های آن‌ها هستید. تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده می‌تواند در تبیین استراتژی و برنامه‌های وفاداری نیز مناسب باشد، همچنین با استفاده از این بازخوردها می‌توانید میزان موفقیت کمپین‌های مختلف (تخفیفات، تبلیغات و…) خود را بسنجید. این‌ها تنها موارد محدودی از قابلیت‌هایی است که یک اپ موبایل باکیفیت می‌تواند به استارتاپ شما اضافه کند. اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند به شکل چشمگیری بر روی برندینگ و اطلاع‌رسانی خدمات و کارکرد استارتاپ شما تاثیرگذار باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.