چرا SAP مبتلایان به اوتیسم را برای تست نرم‌افزار انتخاب کرد؟

0

برنامه‌ای که به عنوان یک پروژه داوطلبانه برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم شروع به کار کرد به یک هدف بلندپروازانه بدل شد تا با کمک آن بتوان صدها نفر را آموزش داد و آنان را به استخدام درآورد.

در سال ۲۰۱۱ انجمن اوتیسم هند از موسسه SAP درخواست کمک کرد. این موسسه خیریه از SAP خواست تا نرم‌افزاری جهت آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی کند. آیا برنامه‌نویسان SAP موفق به طراحی چنین برنامه‌ای شدند؟

این درخواست منجر به تشکیل پروژه «تلاش برای هند» شد. این پروژه در واقع یک مجموعه برنامه قابل‌نصب روی سیستم‌عامل‌های اندروید و اپل بود که برای افزایش مهارت‌های ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شد.

اما در این مسیر تلاش‌ها به‌طور غیرمنتظره‌ای به همین‌جا ختم نشد. هیچ یک از اعضای تیم SAP تجربه‌ای شخصی در ارتباط با افراد مبتلا به اوتیسم نداشتند و همان‌طور که اعضای این شرکت مشغول به انجام کار داوطلبانه خود بودند، اطلاعات بیشتری در مورد اختلال اوتیسم به دست آوردند و این سوال برای آنها پیش آمد که چه اتفاقی برای کودکان مبتلا به اوتیسم در بزرگسالی روی خواهد داد. سریدرهام ساندرام یکی از کارکنان SAP که به هدایت پروژه کمک کرده است، می‌گوید:«ما متوجه شدیم که افراد مبتلا به اوتیسم ارزش فوق‌العاده‌ای برای نظم و انضباط کاری قائل‌اند. بنابراین از مهارت‌های منحصربه‌فرد افراد مبتلا به اوتیسم برای تست نرم‌افزارها کمک گرفتیم. هر یک از ما ارزش‌ها و قابلیت‌هایی داریم که از آنها سود می‌بریم و افراد مبتلا به اوتیسم نیز مهارت‌های خاص و بی‌همتایی دارند. برنامه‌ای که به عنوان یک پروژه داوطلبانه برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم شروع شد، به یک هدف بلندپروازانه تبدیل شد تا با کمک آن بتوان صدها نفر را آموزش داد و به استخدام درآورد.

  •  یک هدف بلندپروازانه

ابتدا برنامه با آزمون و خطا شروع به کار کرد. ساندرام بیان می‌کند:«ما باید بر کاری که آنها می‌توانستند انجام دهند متمرکز می‌شدیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این روش تنها برای تست کردن اولین دسته پنج‌نفره، که بیش از دو سال پیش به استخدام درآمده بودند، مناسب است. پس از آن سیستم پشتیبانی در دفتر مرکزی نیز به کمک ما آمد. کودکان مبتلا به اوتیسم با کمک والدین‌شان آماده همکاری شدند و سپس به تدریج اجازه دادند والدین‌شان محل را ترک کنند. کودکان دانش زیادی داشتند. تنها چیزی که نیاز داشتند تشویق کردن و تمجید از آنها بود.» ساندرام می‌گوید:«امروز تمام آن کودکان مستقل هستند. برای رفت و آمد به محل کار از وسایل حمل و نقل عمومی یا حمل و نقل شرکت استفاده می‌کنند.»

خبر این برنامه کاری از هند به تمام نقاط دنیا گسترش یافت و در ماه مارس ۲۰۱۳ این شرکت اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ یک درصد از کل نیروی کار در این شرکت (۷۰۰ نفر اگر تعداد کارمندان در سطح فعلی باقی بماند) از طیف افراد اوتیسم خواهد بود.

خوزه ولاسکو مدیر اجرایی SAP و پدر دو فرزند مبتلا به اوتیسم می‌گوید:«این تنها یک تلاش بشردوستانه نیست، بلکه استفاده از مهارتی است که فقط افراد طیف اوتیسم از آن بهرمند هستند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.