چرا کره سالم ترين اکوسيستم استارتاپي آسيا را دارد!

0

کره اقتصاد خود را حول محور فناوري مي‌چرخاند. به لطف دولت و سرمايه‌گذاري خارجي در فناوري‌هاي جديد و نوآورانه، کره بهترين اکوسيستم براي استارتاپ‌هاي موجود و آتي در تمام آسيا شناخته شده است. برخي از افراد ادعا مي‌کنند که هند و چين در اين حوزه پيشرو هستند، با اين حال با نگاه دقيق‌تر مي‌توان فهميد که وقتي صحبت از شتاب‌دهندگان استارتاپ و انکوباتورها مي‌شود، کره سالم‌ترين اکوسيستم است که ساير کشورهاي آسيايي از آن به‌عنوان معيار استفاده مي‌کند.

آنچه کره را براي سرمايه‌گذاران به جاذبه‌اي سودزا تبديل کرده است، اندازه بازار و محيط کره است. بازار و محيط کره بسيار شبيه به بازارهاي اصلي مانند چين و ژاپن است و درواقع در مرکز بازار فناوري آسيا قرار دارد. کره‌اي‌ها بسيار تحصيل‌کرده و ماهر هستند و جمعيت اين کشور هرسال رو به افزايش است.

اقتصاد کره به لطف توسعه و رشد سامسونگ و ساير شرکت‌هاي فناوري مهم در دهه گذشته بسيار رشد کرده است. اين موفقيت توجه سرمايه‌گذاران خارجي و دولت کره را به خود جلب کرده است.President Park  در خط مقدم ايجاد انکوباتورهاي استارتاپي و شتاب‌دهندگان قرار گرفته است و وام‌هايي به SME ها و استارتاپ‌ها مي‌دهد که در حوزه فناوري فعاليت مي‌کنند. تعداد کمک‌هاي مالي براي استارتاپ‌ها هرسال در حال رشد است. اين نهاد حتي با کارآفرينان برتر در حوزه استارتاپ مانند مارک زاکربرگ ملاقات کرده است تا توجه شرکت‌ها در حوزه استارتاپ کره را به خود جلب کند.

کره در زمينه روش‌هاي پيشرفت فناوري بسيار خوب عمل کرده است. درحقيقت، اين کشور شبکه‌هاي اجتماعي و موتورهاي جستجوي خود را دارد. فيس‌بوک و گوگل دوره سختي را پشت سر گذاشته‌اند و سعي مي‌کنند وارد بازاري شوند که در آن Kakao و Naver پيشرو هستند. تنها نقطه‌ضعف کره کمبود توسعه جهاني است. با اين حال، يکبار ديگر اين اوضاع قرار است تغيير کند و استارتاپ‌هاي کره‌اي بيشتري با شرکاي جهاني وارد شراکت ‌شوند. وقتي استارتاپ‌هاي کره‌اي يک برنامه يا پلتفرم مي‌سازند، آن‌ها را فقط براي مردم کره توليد مي‌کنند، به طوري که برنامه يا پلتفرم فقط به زبان کره‌اي در دسترس افراد قرار مي‌گيرد. اگر آن‌ها چشم‌انداز وسيع‌تري داشتند، مي‌توانستند مرزها را بشکنند و به شرکتي يک ميليارد دلاري تبديل شوند. وقتي کره‌اي‌ها با ديدي جهاني شروع به توليد برنامه‌هاي کاربردي و پلتفرم‌ها ‌کنند، پتانسيل آن‌ها بدون حدومرز خواهد بود.

نسل بعدي کارآفرينان در کره اين تفکر جهاني را در ذهن دارد که مي‌تواند دنيا را احاطه کند. بسياري از آن‌ها حداقل يک شرکت کره-آمريکايي دارند که در آن زبان انگليسي زبان اول آن‌ها شناخته شده است. اين يک عامل مهم براي رسيدن به بازار آمريکا و نيز بازارهاي اروپايي است. موانع زباني به‌عنوان دليل اصلي عدم توانايي کره در توسعه جهاني فهرست شده است. شرکت‌هاي استارتاپي کره‌اي در حال حاضر تعداد بيشتري از افراد خارجي را استخدام مي‌کنند تا يک محيط کاري را به وجود آورند که در آن افراد به زبان انگليسي صحبت مي‌کنند.

يک نظرسنجي نشان داده است که از هر ۴ شرکت در کره، يک شرکت به زبان انگليسي تسلط ندارد. به تغييرات سال ۲۰۱۶ نگاهي بيندازيد. استارتاپ‌هاي جوان‌تر در کره متوجه پتانسيل بازارهاي جهاني شده‌اند و در حال حاضر بر زبان انگليسي تسلط دارند. دولت کره نيز يک قدم اساسي براي کمک به استارتاپ‌ها برداشته است؛ به اين صورت که سياست‌هاي اقتصادي خلاقانه را به کار گرفته است؛ از قبيل برنامه انکوباتور فناوري براي استارتاپ‌ها و تطبيق با دولت. آن را به بسياري از انکوباتورهاي استارتاپ در کره و نيز سرمايه‌گذاران جهاني مانند ۵۰۰ استارتاپ اضافه کنيد، در اين صورت به نظر خواهد رسيد که عرصه استارتاپ کره‌اي بيش از گذشته رشد مي‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.