چرا و چه‌وقت پاداش بدهیم؟

0
  • آغاز یک کار جدید

درمراحل ابتدایی کار، پاداش‌ها تا ۱۵ درصد انگیزه کارکنان را برای ادامه، افزایش می‌دهد.

  •  اصرار ورزیدن بر ادامه کار

در این مرحله پاداش‌ها به‌عنوان حفاظت‌کننده از انگیزش‌های مرحله قبل عمل می‌کند و کارکنان را از حواس‌پرتی، چالش‌ها و رقابت‌های بی‌جا محافظت می‌کند. پاداش در این مرحله تا ۲۷ درصد برای افزایش انگیزه کارکنان برای ادامه روند کار موثر است.

  •  عملکرد دقیق‌تر

در این مرحله پاداش به افزایش کیفیت عملکرد کمک می‌کند. پاداش‌ها به کارکنان القا می‌کند که سرمایه ذهنی بیشتری به خرج دهند و روش‌های خلاقانه و استراتژی‌های موثرتری را به‌کار گیرند. در این مرحله اثرگذاری پاداش‌ها تا ۲۶ درصد است.

  •  اهداف یک سیستم خوب پاداش

شناسایی نتیجه مورد نظر از پاداش در توسعه برنامه‌های آتی شرکت ضروری است. اهداف یک سیستم پاداش‌دهی خوب باید چندوجهی باشد. این سیستم  باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که:

کارکنان مستعد را جذب کند: شرکت‌ها باید سالانه مقداری از سرمایه خود را به استخدام کارکنان با‌استعداد و باانگیزه اختصاص دهند. ایجاد انگیزه برای انجام بهینه کار: معمولا برنامه‌های پاداش‌دهی بر صورت انگیزشی پاداش تمرکز می‌کنند. شرکت‌ها از پاداش برای شکل دادن به رفتار کارکنان در جهت مورد نظر استفاده می‌کنند. این تغییر رفتار باید به‌دقت در هنگام طراحی یک برنامه پاداش‌دهی در نظر گرفته شود. 

رشد شخصی و توسعه: پاداش باید به‌منظور تشویق و ترویج رشد شخصی و توسعه حرفه‌ای استفاده شود. زمانی که پاداش‌دهی در یک شرکت برای تشویق کارکنان به تغییر رفتار مطلوب استفاده شود، در نهایت منجر به بهره‌مندی شرکت از نیروی کار ماهرتر می‌شود. افزایش رضایتمندی کارکنان از کار خود: پاداش می‌تواند با تشویق کارکنان به مواجهه با مشکلات و یافتن راه‌حل‌های خلاق، موجبات رضایتمندی آنان از کار و لذت بردن را فراهم کند.  نگه داشتن کارکنان مستعد: هنگامی که کارکنان کاری را که دوست دارند، انجام می‌دهند و برای کارشان پاداشی هم بگیرند، کمتر تمایلی برای ترک کار خود دارند. نگه داشتن کارکنان بااستعداد از اصولی است که باید در هیئت‌مدیره هر شرکتی لحاظ شود. بنابراین شرکت‌ها باید منابع لازم را برای پاداش‌های لازم به کارکنان بااستعداد اختصاص دهند که این امر مانع از ترک کار کارکنان مستعد می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.