چرا باید استخدام معلولان را جدی‌تر از گذشته درنظر داشته باشیم؟

0

جودی اوون یکی از نویسندگان حوزه تکنولوژی است که در حوزه مدیریت منابع انسانی تحلیل‌های جذابی ارائه ‌می‌دهد. او در این مطلب به معرفی یک تجربه جالب درخصوص اشتغال‌زایی برای معلولان پرداخته است.

فرصت کار(Opportunity Works) موسسه‌ای است که برای بهبود شرایط اشتغال افراد معلول تاسیس شده است. این موسسه بنیادی  خود‌کفاست که تمرکز خود را بر استخدام افراد معلول معطوف کرده است. هدف این بنیاد کمک به حل مشکل بیکاری در افراد معلول است. «فرصت کار» به این منظور از پیشرفت‌هایی که در حاشیه تصویب قوانین به‌کارگیری افراد معلول آمریکایی که در سال ۱۹۹۰ به تصویب رسیده، سود برده است‌ اما به نظر می‌رسد که سرعت این پیشرفت‌ها بسیار کند است.

ممکن است منطقی به نظر برسد که شرکت‌ها ترجیح دهند تا افرادی را استخدام کنند که مخارج کمتری روی دست آنها بگذارد. همچنین همواره پیش‌فرضی وجود دارد که افراد معلول مخارج زیادی را برای شرکت در‌بر‌خواهند داشت.

گزارشی از اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا، با عنوان«شیوه‌هایی پیشرو برای افراد معلول در ورود به بازار کار»،  نشان می‌دهد که تعداد استخدام افراد معلول در بازار کار کاملا زیر خط استاندارد است. ‌این گزارش شامل مطالعات موردی از شرکت‌هایی مانند ام۳(M3)، پپسی‌کو(PepsiCo)، مرک(Merck) و «ای‌تی‌اند‌تی» (AT & T) است. تمامی این شرکت‌ها در اسناد خود از اهمیت و منافع استخدام افراد معلول سخن گفته‌اند اما به وضوح از هزینه‌هایی که این استخدام برای شرکت در پی خواهد داشت مدارکی ارائه نکرده‌اند.

با توجه به گزارش سالانه وزارت کار ایالات متحده آمریکا در باب «اقامت در محل کار، هزینه کم و تاثیر‌گذاری زیاد»، تاکید شده است که اقامت کارکنان در محل کار نه‌تنها هزینه زیادی برای کارفرما ندارد، بلکه از جوانب بسیاری تاثیرات مثبتی را در پی خواهد داشت. این گزارش تاکید می‌کند که بیش از نیمی از درخواست‌هایی که کارکنان در مورد محل اقامت دارند، ‌تقریبا هیچ هزینه‌ای را برای کارفرما در‌بر‌نخواهد داشت. (درخواست اقامت در محل کار درخواستی است که معمولا افراد معلول از کارفرمایان دارند.)

کارفرمایان بیان می‌کنند که ارائه امکانات رفاهی‌، برای کسب‌وکار منافعی را نیز در‌بر‌خواهد داشت. این منافع عبارتند از حفظ کارکنان باارزش‌، افزایش بهره‌وری، افزایش روحیه همکاری در بین کارکنان و… این گزارش همچنین نشان می‌دهد که سایر امکانات رفاهی هزینه‌ای در حدود ۵۰۰ دلار در پی خواهد داشت. این هزینه در برابر هزینه‌های گردش مالی کارمندان بسیار ناچیز است.

در این زمینه تحقیق دیگری از دانشگاه  دپاول(DePaul University) با عنوان «بررسی خط قرمز: بررسی هزینه‌ها و مزایای کارگران معلول» انجام شده است. نتایج این بررسی در ۵ بخش خلاصه می‌شود؛

۱.اهمیت اشتغال معلولان.

۲.تداوم سوگیری‌های مدیران

۳. عدم ارتقای معلولان.

۴.هزینه‌های مرتبط با کارگران معلول 

۵. مزایای مرتبط با کارگران معلول

این بررسی ضمن تاکید بر اهمیت اشتغال معلولان بیان می‌کند که به‌کارگیری افراد معلول، هزینه زیادی را بر شرکت‌ها و کارفرمایان تحمیل نخواهد کرد بلکه عدم اشتغال معلولان است که هزینه‌های زیادی را برای کل جامعه خواهد داشت. این تحقیق پیشنهاد می‌کند که با انجام تحقیقات به‌روز و تبلیغات موثر در این حوزه، تلاش شود سوگیری‌های مدیران و کل افراد جامعه در باب کارا نبودن افراد معلول تصحیح شود. همچنین دولت می‌تواند با وضع قوانینی به‌کارگیری افراد معلول را تسهیل کند. پیام اصلی این تحقیق این است که در حقیقت «عدم اشتغال معلولان است که هزینه دارد و نه اشتغال آنان».

این مقاله همچنین پیشنهاد می‌کند تا با تاسیس بنگاه‌های کاریابی برای افراد معلول، این افراد با توانایی‌های خاص شناسایی شده و با به‌کارگیری آنان در حوزه‌های خاص از منافع حضور این افراد بهره‌برداری شود. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.