پلتفرم امن احراز هویت دیجیتال یوآیدی (e-KYC)

0

فضای دوستانه یوآیدی به‌گونه‌ای است که ندیده و نشناخته می‌‌توان حدس زد که گرد هم آمده‌اند تا راه و روش جدیدی را به دنیا نشان دهند؛ دنیای جدیدی که بخشی از آن در فضای مجازی می‌چرخد و چهره‌های مبهم و تاریکی از ناشناخته‌ها نشان می‌دهد. از طرفی جهان دیجیتال هر‌روز‌ نیاز مراجعه حضوری به شعب بانک و سازمان‌های دیگر را کمتر کرده است.

UID حالا امنیت را در فضای مجازی تضمین می‌کند و این امکان را فراهم آورده که افراد بدون مراجعه حضوری برای ثبت هویت حقیقی خود در فضای آنلاین اقدام کنند. پیشرفت تکنولوژی سبب شده از جهتی نیاز به فضای مجازی بیشتر شود و از جهت دیگر نقاب‌های تاریک مجازی هم رشد کند.

همت و تلاش بسیاری دنیا را به سمت امنیت می‌برد؛ امنیتی که تضمین شده و بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. این مشکلات از ترافیک‌های هرروزه، صف‌‌های طولانی، مراجعه به شهر‌های دیگر و… است.

راهکاری برای غیر حضوری کردن فرآیندها

پلتفرم امن احراز هویت دیجیتال UID اولین پلتفرم رگ‌تک و احراز هویت غیرحضوری (e-KYC) در کشور بوده که در عین حفظ حریم شخصی کاربران و بهبود تجربه کاربری آنها، زیرساخت لازم برای افزایش سطح خدمات غیرحضوری را برای مجموعه‌هایی که برای افزایش امنیت مبادلات خود نیاز به احراز هویت کاربران دارند، فراهم می‌آورد.

در حقیقت این پلتفرم با استفاده از فناوری‌های پیشرفته پردازش متن‌(OCR)،ا Liveness Check و پردازش تصویر (Digital Image Processing)، امکان احراز هویت و صحت‌سنجی اطلاعات را برای سازمان‌ها بر بستر آنلاین فراهم می‌کند.

یوآیدی برای چه به وجود آمده است؟

به گفته اعضای این استارتاپ، یوآیدی برای این متولد شده ‌که هویت منحصربه‌فردی که دولت برای همه ما تشکیل داده، مثل کارت ملی و شناسنامه، دیگر پاسخگوی نیازهای عصر دیجیتال و دنیای جدید بانکداری و تراکنش مالی بر بستر اینترنت نیست.

در حال حاضر کشور های پیشرو در زمینه‌ بانکداری برای پاسخگویی به این فضای جدید به سمت هویت دیجیتال منحصربه‌فرد (Unique Identity) و راهکارهای شناسایی مشتری به صورت الکترونیکی مشتری خودت را بشناس (e-KYC)‌‌ حرکت کرده‌اند.

ضرورت چنین چارچوبی را زمانی بیشتر درک می‌کنیم که طبق آمار، بانک‌ها در خارج از ایران با توجه به هزینه‌های زیاد بانکداری سنتی، از سال ۱۹۹۵ تاکنون بیش از ۵۰ درصد شعب فیزیکی خود را تعطیل کرده و بانکداری بر بستر اینترنت را جایگزین آن کرده‌اند. در حالی‌که در ایران هنوز این زیرساخت فراهم نیست و نیاز به حضور فیزیکی مشتریان است.

پلتفرم UID در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

ما در حال حاضر دو سرویس داریم که توسط API وSDK‌هایی که توسعه دادیم، قابل ارائه به کسب‌وکارهاست. سرویس اول احراز هویت آنلاین (e-KYC) است که برای اولین‌بار در کشور ارائه می‌شود. سرویس بعدی که SSO یا Single Sign On است که به صورت رایگان در اختیار همه کسب‌وکارها قرار می‌گیرد.

از طریق این سرویس کاربران کافی است که یک‌بار در یوآیدی ثبت‌نام کنند و بعد از آن در شبکه پذیرندگان یوآیدی دیگر نیاز به واردکردن اطلاعات نخواهند داشت و کلیه فرآیندها از طریق اسکن یک QR Code یا دکمه ورود با یوآیدی صورت می‌گیرد؛ مشابه آن چیزی که در ورود با گوگل اتفاق می‌افتد.

راجع به فرآیند احراز هویت آنلاین (e-KYC) بیشتر توضیح می‌دهید؟

در بحث احراز هویت، ابتدا باید مشخصات و اطلاعات فردی را ببینیم و بعد خود فرد را ببینیم و تایید کنیم. بخش اول اطلاعات روی کارت ملی است و از فرد می‌خواهیم از کارت ملی خود عکس ارسال کند. سیستم ما با بازشناسی رقمی حروف یا همانOCR اطلاعات را استخراج می‌کند. این دقیقا همان فرآیندی است که متصدی بانک انجام می‌دهد.

همچنین، روش یادگیری ژرف یا Deep Learning به ما کمک می‌کند که ویدئوی آنلاین را با تصویر کارت ملی انطباق دهیم و حتی مطمئن شویم که شخص ویدئو را خودش ضبط کرده یا نه. پردازش سریع سیستم یعنی همان Image Processing به ما می‌گوید که آیا تصویر و اطلاعات کارت ملی با تصویر ویدئو مطابقت دارد یا نه.

این پردازش بسیار سریع و دقیق است؛ به گونه‌ای که انسان نمی‌تواند با این دقت و سرعت آن را تشخیص دهد و تایید کند. از طرفی خطای سیستم بسیار کمتر از خطای انسانی است. احراز هویت آنلاین محدودیتی ندارد و عکس افراد را با کلاه، عینک و… نیز تشخیص می‌دهد.

UID امنیت را چگونه برای کاربران خود تضمین می‌کند؟

امنیت در یوآیدی به سه قسمت تقسیم می‌شود؛

  1.  ذخیره اطلاعات کاربران
  2.  ذخیره فایل‌های کاربران
  3.  انتقال اطلاعات بین سیستم یوآیدی و پذیرنده

تمام این اطلاعات توسط روش‌های رمزگذاری (‌symmetric و asymmetric‌) کد‌گذاری شده و کلید آنها در مکان مجزا ذخیره می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که در صورت دسترسی غیر‌مجاز به این اطلاعات، امکان مشاهده آنها وجود نداشته باشد.

در ضمن تمام ارتباطات با سیستم یوآیدی توسط پروتکل‌های امنیتی (‌نظیر SSL و Authentication protocols‌) کد‌گذاری شده است. بدین معنی که برای ارتباط با یوآیدی نیاز به دریافت کلید معتبر از مرجع رسمی باشد.

تیم شما چندنفره است؟

تیم یوآیدی در حال حاضر ۱۸ نفره است.

این تکنولوژی چه جاهایی می‌تواند حضور داشته باشد؟

مهم‌ترین ارزش‌آفرینی یوآیدی در زمینه KYC‌ است. بسیاری از کسب‌و‌کارها هستند که امروز‌ نیازمند یک بازیگر دومی هستند برای ارائه خدمات KYC تا فرایند احراز هویت را با حفظ امنیت تسهیل کنند. به عنوان مثال، تپ‌سی یا اسنپ برای احراز هویت رانندگان خود می‌توانند از یوآیدی استفاده کنند تا از جعل هویت رانندگان نیز جلوگیری به عمل آید. همچنین کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه بانک‌ها و فین‌تک برای مبارزه با سودجویان نیاز به KYC‌ دارند که یوآیدی می‌تواند برای آنها عهده‌دار این وظیفه مهم باشد.

دیگر کاربرد یوآیدی در زمینه اقتصاد مشارکتی است؛ جایی که کاربران همچنان از ترس مورد سوء‌قصد قرارگرفتن، به دلیل نشناختن طرف مقابل، فعالیت‌های خود را در آن محدود کرده‌اند. به عنوان مثال، افراد حاضر نیستند در زودروم یا اتاقک، خانه خود را به شخصی اجاره دهند که او را نمی‌شناسند و یا کاربران دیوار بسیاری از داد‌و‌ستدهای خود را انجام نمی‌دهند، چراکه همیشه ترس از افراد سودجو که نقاب به چهره دارند، در فضای آنلاین وجود دارد.

با این‌حال یوآیدی این فرصت را برای اقتصاد پلتفرمی فراهم آورده است تا کاربران با به اشتراک گذاشتن یک سطحی از اطلاعات پایه بتوانند زمینه کلاهبرداری را بیش از پیش کاهش دهند. به طور کلی یوآیدی احراز هویت را با هوش مصنوعی بدون نیاز به حضور افراد فراهم آورده است.

یوآیدی به‌منزله کارت ملی دنیای دیجیتال بسیاری از فرایندهای طاقت‌فرسا را حذف کرده است. افراد دیگر برای درگاه گرفتن نیاز به عکس سلفی به همراه کارت ملی خود ندارند. کسب‌و‌کارهای بزرگ می‌توانند با احراز هویت کاربران خود تجربه کاربری خوشایندی را برای کاربران خود رقم بزنند، چراکه تنها فرآیند احراز هویت گرفتن عکس زنده از چهره خواهد بود.

UID اکنون چه جاهایی فعالیت می‌کند؟

تفاهمنامه‌ای با پردیس منابع طبیعی دانشگاه تهران داریم که دانشجوها را شناسایی کردیم و می‌خواهیم آنها را به استارتاپ‌ها وصل کنیم. مثال دیگر این است که دانشجوها می‌توانند بروند داخل نرم‌افزاری مثل «پاساژ» و با اسکن

QR-Code هویت خود را احراز کنند و با تخفیف محصولات مختلف را بخرند. ضمنا با دانشگاه فنی حرفه‌ای قرارداد داریم که قرار است به آموزش از راه دور و حضور و غیاب دانشجویان کمک کنیم و دیگر نیازی نباشد دانشجو حضور فیزیکی داشته باشد.

تکنولوژی UID چه درهای جدیدی را باز کرده است؟

تاکنون در نظام بانکی و مالی بازکردن حساب به صورت آنلاین وجود نداشته است و بر اساس قوانین کشور حتما باید برای بازکردن حساب به صورت فیزیکی در بانک حضور داشته باشیم تا بشناسند و تایید کنند. قراردادهایی با صندوق بیمه روستاییان و عشایر داریم و هدف ما این است که به استارتاپ‌هایی که در این حوزه هستند، کمک کنیم و از طرفی باعث توانمندتر شدن روستاییان شویم.

ما از همه استارتاپ‌ها دعوت می‌کنیم که اگر در این حوزه فعالیت می‌کنند، با هم همکاری کنیم تا بتوانیم به روستاییان و عشایر کمک کنیم. هر استارتاپی که برایش مهم است در عین حفظ تجربه کاربری امنیت را افزایش دهد، ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

تحلیل شما از بازار چگونه بود؟

ابتدا سراغ کسانی رفتیم که می‌توانند از ما استفاده کنند. کسانی که به سراغ ما آمدند و می‌خواهند از ما استفاده کنند، در حوزه مالی، بانک‌ها، بورسی‌ها، بیمه و اپراتورها بودند. ما این ارزیابی‌ها را انجام دادیم. در سال‌های اخیر KYC رشد بسیاری در نقاط مختلف جهان داشته و این نشان می‌دهد که نیاز بشر است و ناگزیر باید به سمت آن حرکت کرد.

اینطور بود که بازار را شناسایی کردیم. البته جذابیت دیگر این است که با توجه به روند درخواست‌های احراز هویت در کشور با حجم بازاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت سالانه روبه‌رو هستیم.

اگر رقیبی برای شما پیدا شود، چه چیزی فناوری شما را متمایز می‌کند؟

اصلی‌ترین مزیت رقابتی ما این است که توانستیم تکنولوژی پردازش تصویر،OCR و Liveness را داخلی داشته باشیم. اولین‌بودن را باید برای جذب کاربران بیشتری استفاده کنیم. این بازاری است که می‌تواند رقبای دیگری نیز داشته باشد که البته رقیب داشتن بد نیست و ما می‌توانیم چیزهای زیادی از آنها یاد بگیریم.

رویای تیم برای آینده چیست؟

از اینترنت اشیاء گرفته تا شهرهای هوشمند آینده! چشم‌انداز ما این است که در اقتصاد دیجیتال آینده مهم‌ترین بازیگر باشیم؛ چراکه پلتفرم امن یوآیدی این قابلیت را دارد که همه خدماتی که نیاز به حضور فیزیکی دارند را حذف کند.

استفاده از یوآیدی کمک می‌کند که در عین افزایش سهولت بسیاری از جابه‌جایی‌های درون‌شهری نیز حذف شود. آنلاین‌شدن چیزهایی که نیاز به حضور فیزیکی دارد، باعث می‌شود مردم راحت‌تر بتوانند به کارهایشان برسند. دیگر اینکه در فضای آنلاین احساس امنیت کنند و بدون ترس خرید کنند و این نگرانی وجود نداشته باشد که از چه کسی خرید می‌کنند و طرف مقابل کیست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.