راه‌اندازی اولین فضای کار اشتراکی در گیلان

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان خبرداد

0

بعد از آنکه امکانات دنیای وب و نیز پلتفرم‌های امروزی، موجب کاهش هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی شد، حالا با وارد‌شدن فرهنگ «فضای کار اشتراکی» در اکوسیستم نوآوری کشور، هزینه‌های کسب‌و‌کار، بسیار بیشتر از گذشته کاهش یافته است.

فضای کاراشتراکی، راه‌حل بسیار مناسبی برای افزایش بهره‌وری هزینه‌های کسب‌وکارهای جدید است.

در این فضا، افراد با تخصص‌های گوناگون، در یک دفترکار بزرگ مشترک و در عین حال مستقل از یکدیگر، پشت میزهای کاری خود با تیم همکار خویش و یا به صورت انفرادی قرار می‌گیرند. این فضاها همراه با سرویس‌دهی مناسب و در اختیار قرار‌دادن مکان ارزان و امکانات و لوازم اداری، به‌طور کلی بیشتر مناسب کسب‌و‌کارهای جدید، فریلنسرها و تیم‌های استارتاپی و افراد دورکار است.

به‌علاوه قرارگرفتن در چنین محیط کاری مشترک، به خوبی می‌تواند امکان توسعه شبکه‌سازی را برای افراد داخل این مجموعه فراهم سازد. درحال حاضر فضاهای کاری اشتراکی مختلفی در تعدادی از استان‌های کشور از جمله گیلان راه‌اندازی شده و در حال ارائه خدمات است. فضای کار اشتراکی استان گیلان تحت عنوان «ایستگاه نوآوری»، با حمایت پارک علم و فناوری استان گیلان راه‌اندازی شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان با اشاره به راه‌اندازی اولین فضای کار اشتراکی در استان، تأکید کرد: این فضای کار اشتراکی، فاز نخست از یک پروژه بزرگ مربوط به کسب‌و‌کار است که پس از ارزیابی اکوسیستم نوآوری استان گیلان، در آینده گسترش یافته و تکمیل خواهد شد.

دکترعلی باستی در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم و فناوری استان گیلان دسترسی به امکانات پایه‌ای شروع کسب‌و‌کار مانند تجهیزات اداری فضای مدرن، قیمت ارزان‌تر نسبت به اجاره یا خرید دفترکاراختصاصی(بدون نیاز به پرداخت پول پیش)، دسترسی به شبکه بزرگی از متخصصان و رویدادها و کارگاه‌های آموزشی داخل مجموعه را‌ از جمله مزایای فضای کاراشتراکی عنوان کرد.

وی تبدیل استان گیلان به عنوان منطقه شاخص و توانمند در حوزه کسب‌وکارهای فاوا و تکنولوژی‌های نو و تبدیل‌کردن این فضا به هاب اکوسیستم ارزش‌آفرینی شمال کشور، ارتقا‌ و بهبود شاخص‌های سهولت راه‌اندازی کسب‌و‌کار، ارتقای سطح علمی و توانایی‌های فنی و دانش از طریق برنامه‌های مدون آموزشی‌، بهبود وضعیت تامین و تعلیم نیروی انسانی در سطح استانی از طریق برنامه کارآموزی و همچنین معرفی تیم‌های مستعد به مراکز رشد را ‌از جمله اهداف راه‌اندازی اولین فضای کار اشتراکی در استان‌ برشمرد.

این مقام مسئول با اشاره به خدمات و امکانات فضای کار اشتراکی، افزود: در این فضای کاری مشترک، سرویس‌های خدماتی اعم از میزکار، اینترنت، کمد شخصی، امکانات پذیرایی(چای و…) ارائه می‌شود و البته ارائه این سرویس‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان پارک استان، همراه با تخفیف خواهد بود.

وی ضمن اشاره به تخفیف خدمات منتورینگ اولین فضای کار اشتراکی استان گیلان، گفت: فضاهای اشتراکی، معمولا مناسب افرادی است که به یک محیط کاری ارزان‌قیمت با امکانات مناسب نیاز دارند.

این محیط‌ها فضایی را فراهم می‌کنند که افراد به‌تنهایی یا در کنار تیمشان‌،روی پروژه‌های شخصی کار کنند و همزمان، از مزایای بودن در یک گروه بزرگ از افراد و تعاملات اجتماعی، شبکه‌سازی و یادگیری از سایر افراد نیز بهره‌مند شوند.

به همین دلیل فضاهای اشتراکی، باعث افزایش انگیزه و بهره‌وری در کار می‌شود و این موضوع، فضای اشتراکی را به یک محیط ایده‌آل برای فریلنسرها و تیم‌های استارتاپی تبدیل می‌کند.
به گفته وی، این پروژه در ۴ فاز شامل ارزیابی و بررسی بازار، تثبیت و بهینه‌سازی مدل درآمدی اشتراک ماهیانه‌، توسعه و تبدیل‌شدن به هاب منطقه و برنامه پیش‌شتابدهی، در استان گیلان اجرایی شد.
رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان با اشاره به برنامه‌های جانبی و توانمندسازی فضای کار اشتراکی این استان، خاطرنشان کرد: فضای کار اشتراکی استان گیلان در زمینه برنامه‌هایی مانند آموزش و برگزاری ورکشاپ، برگزاری رویدادهای الهام‌‌بخش و ترویجی، برگزاری رویدادهای مهارتی و شناسایی استعداد، برگزاری رویدادهای ترویجی و شبکه‌سازی، برگزاری رویدادهای انتقال تجربه و همچنین تدوین برنامه‌های چندرسانه‌ای و تولید محتوا، فعالیت خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.