وقتی کارمندانتان هوادار برند شما هستند چه اتفاقی می افتد

0

در دوره‌ای که شرکت‌های دنیا در جستجوی بهترین روش‌ها برای تبلیغ محصولات خود هستند، این نکته که کارمندان یک شرکت می‌توانند بهترین مبلغان محصولات(ویا مخرب آن) باشند، بسیار حائز اهمیت است. 

تحقیقات نشان داده‌اند که برنامه‌های موفق حمایت از کارمندان، در دل خود این باور اساسی را می‌پرورانند که کارمندان موفق، پرتلاش و موثر پیش از هر عامل دیگری از هواداران اصلی سازمان خود هستند. چنانچه کارمندان یک شرکت به طور حقیقی مشتاق وعلاقه‌مند به آن سازمان نباشند و در دل نیز به اهداف آن ایمان نداشته باشند، پس بدون شک یک طرفدار به شمار نمی‌روند. این گونه از کارمندان به طور ارادی یک مبلّغ برای آن شرکت خاص نخواهند بود. برای ایجاد این نوع از شور و شوق جهت به اشتراک‌گذاری و تبلیغ محتوای یک  شرکت، سازمان باید تلاش خود را در دو حوزه متمرکز کند؛ ارائه محتوای صحیح به کارکنان و ایجاد شرایط لازم برای انتشار آن .

 محتوای مناسب را در اختیار کارمندان قرار دهید

بگذارید تا در ابتدا با اطلاعاتی شروع کنیم که کارکنان طالب آن هستند. کارمندان یک سازمان زمانی به بیان و تبلیغ یک محتوا(برای نمونه در شبکه‌های اجتماعی) می‌پردازند که این محتوا را عمیقا با پوست و گوشت خود درک کرده باشند. کارمندان اولین و آخرین سرمایه هر شرکتی هستند. این افراد زمانی که به محتوای  شرکت خود ایمان داشته باشند، تعریف و تبلیغ از محتوای این شرکت و ارائه آن در مقابل خانواده، دوستان و آشنایان برایشان بسیار جذاب خواهد بود(‌چرا که خود در این مکان جذاب در حال فعالیت هستند). در مقابل چنانچه این افراد نسبت به شرکت و کارهایی که در آن صورت می‌گیرد اشتیاقی نداشته باشند، خیلی ساده و بدون توجه به تاکتیک‌ها و محرک‌های رئیس شرکت، از هرگونه همکاری برای تبلیغ شرکت اجتناب می‌ورزند.

در شرکت لنوو، یک برنامه جذب حمایت کارمندان، برای تسهیل به اشتراک‌گذاری محتوای شرکت از سوی این افراد و همچنین تشویق آنان به این کار در حال اجراست. بدین گونه که نظرات شخصی کارمندان، آنهایی که بیشتر مورد تاکید اکثریت قرار گرفته‌اند، توسط شرکت و با تخصیص اعتبار به آنها به طریقی در محیط سازمان به اشتراک گذاشته می‌شود. زمانی که کارمندان، محتوای ارزشمند از نگاه خود را در این جایگاه می‌بینند به‌سادگی هرچه تمام‌تر این مطالب را از طریق شبکه‌های اجتماعی و راه‌های دیگر به اشتراک قرار خواهند داد. 

کارمندان یک شرکت با مشاهده این شواهد احساس می‌کنند که توسط شرکت و رؤسایشان دیده می‌شوند و در جریان امور قرار می‌گیرند. از این رو میل و انگیزه آنان برای تبلیغ و به اشتراک‌گذاری محتوای در حال اجرا، افزایش می‌یابد. همچنین در این روند، سرمایه اجتماعی‌، وسعت دید و اعتبار این افراد توسعه می‌یابد و رشد می‌کند. پس نقطه شروع شما بایستی اطمینان از توسعه و الهام‌بخشی محتوای درست باشد؛ اگر این مرحله را به درستی به انجام برسانید، بدون تردید ۷۵درصد از مسیر دستیابی به کارمندانی حامی شرکت را پیموده‌اید. 

 تشویق به اشتراک‌گذاری با سهل‌کردن مسیر

حال که محتوای صحیح در اختیار کارمندان قرار گرفته است، ۲۵درصد باقیمانده در گرو هموار کردن مسیر اشتراک‌گذاری است. برای این کار دو راهبرد مهم را در ذهن داشته باشید:

 ارائه دستورالعمل‌ها و آموزش آن به صورت واضح: زمانی که افراد برای دهه‌ها از به اشتراک‌گذاری منع شده باشند، همواره بیم و هراسی غیر ارادی در این افراد برای انجام این قبیل امور وجود دارد. 

برای ایجاد اطمینان در کارکنان دستورالعمل‌ها و قوانین اشتراک‌گذاری در درون شرکت خود را به طور منظم برای افراد مرور کرده  و آنها را تا حد ممکن ساده کنید. بدین ترتیب موجبات افزایش اعتماد به نفس، آزادی عمل و توانایی کارکنانتان ‌هنگام به اشتراک‌گذاری محتوا را فراهم می‌آورید. زمانی که BMW برنامه تولید کارمندان طرفدار را به اجرا درآورد، به افراد این آزادی را داد تا در صورت تمایل در زمان کاری و در محیط کار به اشتراک گذاری محتوای شرکت بپردازند.

  استفاده از تلفن همراه: ممکن است برخی‌ کارکنان، مثلا کسانی که در کارخانه‌های تولیدی کار می‌کنند دسترسی به کامپیوتر نداشته باشند. در این حالت از آنها بخواهید با تلفن همراهشان از فرایندهای در حال وقوع در شرکت مطلع باشند و در صورت تمایل آنها را به اشتراک بگذارند.

این موضوع که راه‌اندازی یک کسب و کار و تخصیص حقوق کافی می‌تواند کارمندان شما را با انگیزه و مشتاق به کار بار بیاورد، تفکری ساده‌انگارانه است. همانطور که دو شرکت «ب‌‌ام‌و» و «لنوو» این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند؛ این کار محتاج به تفکر و برنامه‌ریزی ‌بسیار دقیقی است. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.