وزن ویدئوی خوب یعنی زمان مناسب × امکانات

0

در شماره‌های گذشته با شما گفتیم ساخت ویدئوهای تبلیغاتی به آن سختی که فکر می‌کنید، نیست. گفتیم که با چند عکس و چند ثانیه ویدئوی موبایلی می‌توانید خودتان را در صدر اتفاقات بنشانید و مخاطب بیشتری به دست آورید. هر قدم را جداگانه برای شما ترسیم کردیم و در این راه تمام تلاشمان این بود که به ساده‌ترین زبان برایتان توضیح دهیم که چطور می‌توانید ویدئویی جذاب بسازید و اشتباهات فاحش را مرتکب نشوید. حالا وقت آن رسیده از میان تصویرهای موجود، یک ویدئوی منسجم بسازید و آن را در زمان مناسب به مخاطبانتان عرضه کنید. دوباره به برگه از ایده تا اجرا نگاه بیندازید، تصویرهای موجود در پوشه ویدئو را وارسی کنید و روی برنامه‌ای که می‌خواهید برای کنار هم قرار دادن تصاویر از آن استفاده کنید، کلیک بفرمایید! این برنامه که باز شد، ثانیه‌ای نفس عمیق بکشید و مراحل بعدی را آغاز کنید.

  •   کنار هم قرار دادن تصاویر

ساده‌ترین برنامه‌ای که برای تدوین اثر می‌توانید از آن استفاده کنید، برنامه‌ای است که ویندوز برای ساخت ویدئو ارائه داده و به احتمال فراوان روی دستگاه‌های ویندوز نصب است. امکاناتی که در این برنامه در اختیار شماست، کار را برای شما آسان می‌کند، از شما می‌خواهد تا تصاویر و ویدئوها را به ترتیب در کنار هم قرار دهید و سپس موسیقی موردنظر را به آن اضافه کنید. ویدئوی خود را ببینید، آیا از نخستین نتیجه راضی هستید؟ آیا تصاویر کنار هم چیده‌شده، آنقدری که در ذهن شما توالی و ترتیب دارند، در تصویر هم همان حس را القا می‌کنند؟ سختگیرانه‌ترین نگاه زندگی‌تان را به این اتفاق داشته باشید و سعی کنید حس واقعی‌تان را به زبان بیاورید. اگر می‌بینید یک جای کار می‌لنگد، این ادیت اولیه را صدباره و هزار‌باره نگاه کنید. تغییر را انجام دهید و دوباره روی آن دکمه جذاب مثلثی‌شکل کلیک کنید. حالا مرحله بعدی را مدنظر قرار دهید، آیا می‌خواهید موسیقی در جایی متوقف شود یا می‌خواهید زمان این ویدئو را کم کنید؟ با اپلیکشین سروکله بزنید و در جایی که نیاز است، کات بزنید. حالا دوباره از سر، اگر جواب نگرفته‌اید یک مرحله به عقب برگردید و انتخابی دیگر انجام دهید. در برنامه‌های اینچنینی، می‌توانید زاویه ورود به عکس را مشخص کنید و می‌توانید قاب را تغییر دهید. این مرحله را هم با آرامش پی بگیرید. 

پیش از آنکه عملیات سیو را انجام دهید، از مقام مدیر یا مسئول فاصله بگیرید و سعی کنید به چشم مخاطب به آن نگاه بیندازید؛ مخاطبی که از همه چیز بی‌خبر است و برای نخستین مرتبه با این ویدئو با  شما آشنا می‌شود. آیا چنین تصویری را دوست دارید؟ به  مخاطبی که مدت‌هاست با شما آشنایی دارد هم فکر کنید، آیا او شما را متهم به دروغگویی نمی‌کند؟ گاهی وقت‌ها برای آنکه تاثیرگذار باشید، نباید هر حرفی را به زبان بیاورید. نباید هر تصویری را نشان دهید و نباید هر شعاری را انتخاب کنید. حواستان را به تمام مواردی که در بخش اول گفتیم هم جمع کنید. اجازه ندهید در هر مرحله، مراحل پیشین از یاد شما برود. 

حتی توصیه می‌شود تا ویدئوی نهایی را به نزدیکانتان نشان دهید و نظر آنها را بپرسید. با نظراتشان از روی مدارا برخورد کنید و سریع گارد نگیرید. ممکن است آن فرد ۱۰ دقیقه درباره این ویدئو با شما صحبت کند و فقط یک جمله از حرف‌هایش به کار شما بیاید اما آن یک جمله ارزش‌اش را داشته باشد. 

  •   انتشار یک ویدئو

برای انتشار یک ویدئوی یک‌دقیقه‌ای هم احتیاج به زمان‌بندی هست؟ لابد پیش خودتان می‌گویید دیگر یک دقیقه که این حرف‌ها را ندارد. شاید حتی بگویید:«‌به هر حال که پشت خبرها گم می‌شود.» متاسفیم اما این زمان‌بندی به هر قیمتی هست باید رعایت شود. در روزهای پرخبر، ممکن است ویدئوی شما گم شود و آدم‌ها علاقه‌ای برای کلیک‌کردن روی آن نشان ندهند؛ همان‌طور که ممکن است به دنبال خبرهای دیگر روی ویدئوی شما کلیک کنند. در این موقعیت باید خبرها را رصد کنید. آیا خبرها در راستای پیام نهایی ویدئوی شماست؟ یا آنکه کاملا بی‌ارتباط است؟ آیا خبرهای روز ناامیدکننده هستند و ویدئوی شما خوشحال‌كننده است؟ آیا خبرها به دیگران استرس می‌دهند و خبر شما این استرس را دوچندان می‌کند؟ احساسی را که در ویدئوی شما نهفته است، با واقعیت اطراف تطابق دهید و سپس به زمان انتشار آن فکر کنید؛ نه آنقدر کند و دیروقت و نه بسیار سریع و ناگهانی. 

گاهی وقت‌ها بهتر است ثانیه‌هایی از ویدئو را زودتر منتشر کنید و به بازخوردهای دیگران نگاه کنید. گاهی دیگر باید تمام ویدئو را به ناگهان روی اینستاگرام و تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت قرار دهید. در هر صورت این زمان‌بندی را رعایت کنید. نیمه‌شب این ویدئوها را منتشر نکنید، چون مخاطبی خارج از ایران به دست می‌آورید. سر ظهر هم زمان مناسبی برای اطلاعات جدید نیست، چون به سرعت ویدئوی شما در میان کانال‌های خبرگزاری‌ها گم می‌شود. باید زمانی را انتخاب کنید که خبرهای رسمی کمتری وجود دارد؛ صبح یا عصر. ریسکی که برای انتشار صبحگاهی وجود دارد، این است که نمی‌دانید روز پرخبری در انتظار شماست یا کم‌خبر و اگر نخواهید این ریسک را به جان بپذیرید، بهتر است که عصرهنگام ویدئو را منتشر کنید و اجازه بدهید که همان شب دست به دست شود. نظراتی که صبحگاه به دست شما می‌رسند، احتمالا نخستین بازخوردهاست و نباید ناامیدتان کند. حالا وقت آن است که صبر کنید و به کامنت‌ها توجه کنید. این کامنت‌ها تکلیف قدم‌های بعدی و ویدئوهای آینده را برایتان مشخص می‌کند. به شما کمک می‌کند تا واقعی‌تر به این عرصه قدم بگذارید. در ارتباط دوسویه میان مخاطب و شما، می‌توانید از کامنت‌های یکسان استفاده ببرید و تجربه‌ای به دست بیاورید که هیچ‌کدام از دوستان و آشنایان در اختیارتان نگذاشته‌اند. 

  •   ویدئوی دوم

به نظرتان تمام شد؟ ویدئو را ساختید و آن را منتشر کردید و دیگر تمام؟ هنوز یک مرحله دیگر وجود دارد. با توجه به کامنت‌های موجود، آیا می‌توانید دومین ویدئو را با تصویرهای گذشته و موسیقی انتخاب‌شده بسازید و به سرعت در اختیار مخاطب قرار دهید؟ چند تصویر جامانده را اضافه کنید تا تکراری به نظر نرسد و سپس تدوین مجددی روی تصاویر انجام دهید. این ویدئو را منتشر کنید و تجربه تازه را با مخاطب شریک شوید. مطمئن باشید ضرر نمی‌کنید و مخاطبی که کامنت تاثیرگذاری برای شما نوشته، ترغیب می‌شود تا ارتباط نزدیک‌تری با شما حفظ کند. فراموش نکنید؛ ما همه انسان هستیم و علاقه‌مندیم تا حرف‌های مهم و تاثیرگذار بزنیم. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.