نیازمند استارتاپ‌های سبزیم

0

یلدای امسال پر بود از گپ‌و‌گفت‌های سازنده؛ چه در پنل‌ها و چه در وقت‌های پذیرایی و صحبت‌های حاشیه‌ای. اما یکی از موضوعاتی که خود من در حاشیه بحث‌های یکی از پنل‌ها مطرح کردم و با استقبال خوبی مواجه شد، موضوع آلودگی هوای شهر تهران و درخواست از استارتاپ‌ها برای چاره‌جویی برای این معضل زیست‌محیطی بود. درخواست مشخص من از اکوسیستم استارتاپی ایران و فعالان این اکوسیستم این بود و هست که به عنوان بازیگران فضایی که داعیه‌دار نوآوری و خلاقیت در حل مسئله هستند، برای یک معضل ملی که حال همه ما را ناخوش و چهره پایتخت را افسرده و خاکستری کرده، چاره‌ای بیندیشند. به‌عبارتی بخشی از مسئولیت اجتماعی و یا حتی ماموریت اصلی خود را برای حل این بحران ملی تعریف کنند. بحرانی که ابعاد آن فراتر از مسائل و دغدغه‌های سلامت مردم، به متغیری تاثیرگذار بر روان شهروندان این شهر تبدیل و به زیست ذهنی-روانی آنها حمله‌ور شده است.

استارتاپ‌ها و هاله نوآوری شکل‌گرفته در اطراف آنها که برای خلق ثروت و اشتغال‌زایی به یک موتور پیش‌برنده تبدیل شده‌اند، می‌توانند در مسیر خلق ارزش با هدف تحقق توسعه پایدار کشور هم به کار گرفته شوند. از جمله خلق ارزش‌های محیط زیستی با متوقف کردن روندهای خطرناک این حوزه و حتی جبران خسارت‌های ناشی از این روندها. یکی از این روندها که چندین سال است خرخره شهرهای بزرگ کشور و به‌تبع آن شهروندان این شهرها را گرفته، غول سیاه آلودگی هواست. با وجود تمام توصیه‌ها و راهکارهای فرهنگی که برای مهر کردن این «سیاهِ نفسگیرِ دودزده» مطرح می‌شود، شکی نیست که در کوتاه‌مدت نیازمند راهکارهای علمی و فناورانه برای کاهش این حجم از آلودگی هستیم. وقتی هم پای فناوری و خلاقیت و نوآوری به میان می‌آید بی‌اختیار به یاد استارتاپ‌ها می‌افتیم که این روزها نامشان مترادف و هم‌وزن این واژه‌ها شده است. از این روست که باید در کنار دستور کارهای روزانه به فکر این بحران اجتماعی هم بود. به‌ویژه استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های حمل‌و‌نقل، اینترنت اشیاء و هوشمندسازی شهرها که می‌توانند با راهکاریابی برای حل حتی بخش کوچکی از این معضل، نه‌تنها مسئولیتی خطیر در قبال شهر و شهروندان آن برعهده بگیرند بلکه گام‌هایی برای کشف زمینه‌های تازه راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین و البته پاک هم تعریف کنند.

از این‌روست که تلاش داریم با یاری یکایک فعالان این اکوسیستم پویا و با دلگرمی ناشی از بازخوردهای اولیه این پیشنهاد، کمپین زیست‌محیطی استارتاپ‌ها برای کاهش و رفع آلودگی هوای تهران را کلید بزنیم و در این راه پذیرای ایده‌ها و راهکارها و تلاش‌های مختلف خواهیم بود و این نوید را می‌دهیم که به عنوان رسانه‌ای که تلاش دارد اولویت‌های اطلاع‌رسانی این اکوسیستم را پوشش ‌دهد، پیشاپیش این حرکت اجتماعی گام برداریم و تا حصول نتایج ملموس با همراه‌کنندگان این کمپین همراه باشیم. و چه بسا که سال دیگر و در یلدای ۹۷ بتوانیم اولین جایزه استارتاپ سبز اکوسیستم استارتاپی کشور را هم اهدا کنیم. ما منتظر ایده‌ها و راهکارهای شما هستیم؛ ایده‌های سبزی که با همت استارتاپ‌ها و فعالان اکوسیستم، کمی فضای نفس کشیدن بیشتر به این شهر دودزده بدهد. 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.