میلکا؛طعم خوش بازاریابی

0

میلکا با داشتن بیش از یک قرن سابقه تولید، یکی از برندهای محبوب شکلات در جهان به شمار می‌رود که توانسته است جایگاه برجسته‌ای را در بازار شکلات برای خود پیدا کند و به یک برند معتبر تبدیل شود.  در ادامه به برخی از راهکارهای مهم بازاریابی این شرکت اشاره خواهیم کرد:

  •  میلکا: عنوانی که خود، تبلیغ است

شاید نخستین چیزی که در برخورد با برندی مانند میلکا به ذهن هر مخاطبی متبادر شود، توجه به نام این برند است که مطمئنا در وهله اول واژه Milk و شاید با کمی دقت واژه Kakao را یادآور شود، البته امروز‌ اکثر شکلات‌های جهان دو ماده اساسی شیر و کاکائو را دارند و عنوان میلکا به‌تنهایی نمی‌تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای این برند عمل کند، اما لوگوی این شرکت که روی همه بسته‌های شکلات آن نقش بسته است، می‌تواند در پررنگ‌تر‌کردن عنوان این برند نقشی بسزا داشته باشد: تصویری بنفش از یک گاو در کنار تصویری از کاکائوی تازه، عنوان میلکا را به صورت یک نشانه قابل توجه برجسته می‌کنند؛ چراکه دیدن تصویر یک گاو، شیر تازه را به ذهن متبادر کرده و به همین دلیل نقش واژه Milk را در عنوان این برند برجسته می‌کند؛ به این معنا که شکلات میلکا، یک شکلات با شیر تازه و کاکائوی مرغوب است. همچنین دیدن تصویری زنده ‌و پویا از گاو و کاکائو، به طور ناخودآگاه دوران کودکی هر انسانی را به او یادآور شده و از نظر بازاریابی عاطفی نیز درخور توجه است.

  •  آلپ: یک عنوان کلیدی در بازاریابی میلکا

تأکیدی که برند میلکا بر استفاده از شیر آلپ دارد، از همان آغاز شکل‌گیری این برند با آن همراه بوده و تاکنون نیز عنوان آلپ روی همه بسته‌های این شکلات وجود دارد. واژه آلپ به طور ناخودآگاه تصویری از طبیعت، سرسبزی، زیبایی و سلامتی را به ذهن متبادر کرده و هر مخاطبی این نکته را درک می‌کند که شکلات میلکا، یک شکلات سالم و مغذی است که از شیر گاوهایی که در طبیعت پاک آلپ هستند، تهیه شده است. لذا می‌توان گفت نوع بسته‌بندی شکلات‌های میلکا به‌تنهایی می‌تواند یک عامل کلیدی در بازاریابی این شرکت باشد که طی چندین دهه توانسته‌ است تصویری از سلامتی و تازه‌بودن را در ذهن مخاطبان این برند حک کند، به طوری که برای بسیاری از مخاطبان جهانی این نام تجاری، عنوان میلکا در قالب یک بسته شکلات تخته‌ای بنفش‌رنگ، با تصویری از گاوهای کوه آلپ تداعی می‌شود.

  •  میلکا: شکلاتی برای همه

انتخاب گروه مخاطبان یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی برای هر برند است، چراکه با انتخاب صحیح گروه مخاطبان است که می‌توان طرح‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی مناسب را به منصه ظهور رساند، برند میلکا نیز به‌درستی توانسته است گروه مخاطبان خود را به کودکان و نوجوانان محدود نکرده و گروه‌های بزرگسال و افراد میانسال را نیز به دایره مخاطبان خود اضافه کند. امروز‌ یکی از پرطرفدارترین گروه‌های مصرف‌کننده شکلات در جهان، بزرگسالان هستند که از آن به عنوان یک میان‌وعده استفاده می‌کنند، به همین منظور نیز گسترش دایره مخاطبان یکی از اهداف اساسی برند میلکا بوده که تاکنون ادامه داشته و برند مذکور در این روند موفق نیز بوده است، چراکه امروز طیف گسترده‌ای از طرفداران این شکلات، در گروه‌های سنی مختلف وجود دارند. در ادامه برای نشان‌دادن این نکته که میلکا خود را شکلاتی برای همه سنین معرفی کرده است، جا دارد یکی از آگهی‌های تلویزیونی این برند را به یاد آوریم که همین ایده در آن پررنگ شده  است؛ این کلیپ ۳۰ ثانیه‌ای که در سال ۱۹۹۸ تولید شده بود، افراد مختلفی را با سن، جنس و حتی رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد که در حال خوردن و لذت‌بردن از شکلات میلکا هستند؛ یک مادربزرگ دوست‌داشتنی، یک خانم جوان، یک دختربچه شاداب که هر کدام با در دست داشتن یکی از شکلات‌های این برند، شادابی، سرزندگی و سلامتی را به مخاطب انتقال می‌دهند.

  •  قیمت‌گذاری برای طبقه متوسط

انتخاب گروه بزرگی از مخاطبان مطمئنا بر استراتژی‌های قیمت‌گذاری یک برند نیز تأثیر می‌گذارد و در این میان، برند میلکا با اتخاذ استراتژی رقابتی در قیمت‌گذاری، سعی در ارائه محصولات خود با قیمتی مطابق با قدرت خرید درآمد طبقه متوسط دارد. از آنجایی که قشر با درآمد متوسط، بخش اعظمی از مردم جهان را به خود اختصاص داده است، این برند نیز با قیمت‌گذاری متناسب با قدرت خرید این قشر، طیف گسترده و متنوعی از مخاطبان جهان را به عنوان مصرف‌کننده خود انتخاب کرده است. در واقع انتخاب خانواده‌های طبقه متوسط، خط‌مشی قیمت‌گذاری این برند را تعیین کرده‌ که مبنی بر قيمت‌گذاری مناسب و حتی ارائه تخفیف‌های قابل توجه است. چنین رویکردی در نهایت منجر به ارائه یک قیمت مقرون‌به‌صرفه و در نتیجه افزایش فروش و سوددهی بیشتر برای شرکت خواهد شد.

  •  حضوری از جنس واقعیت

از جمله استراتژی‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه‌ای که برند میلکا در راستای فعالیت‌های بازاریابی خود در سال‌های اخیر اتخاذ کرده، حضور پررنگی است که در فضای عمومی و در بین مردم دارد. در دنیای امروز که بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی در حیطه فضای مجازی و دیجیتال اتفاق می‌افتند، برند میلکا در کنار فعالیت خود در فضای دیجیتال، به میان مردم و در خیابان‌ها رفته است و کمپین‌های واقعی متعددی را در سطح جهان به راه انداخته که توجه زیادی را نیز برانگیخته‌اند. به عنوان مثال، یکی از کمپین‌های این برند که در کشور آرژانتین اجرا شده، مردم را به تعامل با یکدیگر دعوت کرده و در صورت اینکه بتوانند با افراد غریبه وارد تعامل شوند، می‌توانند شکلات هدیه بگیرند. همچنین در کمپین مشابه دیگری در فرانسه نیز بسته‌های مختلفی را به عنوان جایزه در بین مردم قرار داده بودند که در صورت خریدن یک بسته از شکلات‌های میلکا، می‌توانستند صاحب یکی از آن هدایا شوند. می‌توان گفت خروج از محدوده دیجیتال و دعوت مردم برای اینکه لحظاتی سر خود را از روی گوشی‌های خود بالا بیاورند و به یکدیگر نگاه کنند و بتوانند با هم حرف بزنند، مهم‌ترین هدفی بوده ‌که کمپین‌های فوق در بازاریابی برند میلکا داشته‌اند، چرا‌که عشق، دوستی و محبت از مهم‌ترین خصایص انسانی هستند که از طریق هدیه‌دادن شکلات بین مردم معمول شده‌اند.

  •  میلکا: پیام‌آور دوستی

همانگونه که گفته شد، رفتن در بین مردم و برقراری ارتباط‌های دوستانه بین آنها، یکی از استراتژی‌های خاصی است که برند میلکا اتخاذ کرده است. در همین راستا می‌توان به یکی دیگر از کمپین‌های این برند اشاره کرد که در راستای ترویج مفاهیمی مانند عشق و محبت شکل گرفته است. این کمپین که در کشور اوکراین راه‌اندازی شده بود، از مردم می‌خواست که یک جمله محبت‌آمیز و یا یک پیام دوستانه را برای کسی که دوست دارند، بفرستند؛ این پیام‌ها که با استقبال زیاد مردم نیز روبه‌رو شده بودند، در نهایت روی بیلبوردها، شبکه‌های تلویزیونی و صفحات مجازی به نمایش درمی‌آمدند. در واقع می‌توان گفت که ارائه چنین طرح‌هایی از سوی برند میلکا بر این نکته تأکید دارد که نام تجاری میلکا، پیام‌آور صلح و دوستی بوده و راهی است برای برقراری ارتباطات و صمیمیت بیشتر؛ به بیان دیگر میلکا محصولی است که باعث نزدیک‌تر شدن قلب‌ها و عمیق‌تر‌شدن دوستی‌ها می‌شود. مطمئنا ارائه چنین محتواهایی در قالب کمپین‌های خلاقانه می‌تواند در بازاریابی عاطفی و تأثیرگذاری عاطفی بین مخاطبان بسیار مؤثر واقع شده و برند میلکا را به عنوان نشانه‌ای از دوستی و محبت در بین مخاطبان بشناساند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.