ميانگين کار در گوگل؛ يک سال!

0

کارمندان شرکت گوگل به کارمندان افسانه‌اي شهرت دارند. چراکه در اين شرکت هرروز غذاي رايگان با بالاترين کيفيت سرو مي‌شود، کارمندان اين شرکت از بهترين بيمه سلامت برخوردارند، پنج ماه مرخصي به همراه حقوق براي زايمان (اين رقم در شرکت‌هاي مشابه حدود ۴ هفته است)، وجود کودکستان و باشگاه ورزشي در محل کار، اجازه انجام پروژه‌هاي شخصي به مدت ۲۰ درصد از زمان کار و حتي مزاياي زيادي براي مرگ! عجيب نيست که اين کمپاني هميشه در مجله‌هاي تکنولوژي از محبوب‌ترين شرکت‌ها و بهترين آن‌ها براي کار به حساب مي‌آيد.

پس با داشتن مزاياي بالا در يک رتبه‌بندي تازه بر اساس ميزان جايگزيني کارمندان (به معناي ترک کردن کارمند پيشين و استخدام کارمند تازه)، ميانگين مدتي که يک کارمند در اين شرکت مشغول به کار است چيزي بيشتر از يک سال است! گوگل از توضيح داده‌هاي اين‌چنيني امتناع ورزيده است.

کيتي باردارو، اقتصاددان، در يکي از مجلات اقتصاد اذعان داشته که در وهله اول گوگل در حال استخدام کارمندان جديد بوده است. درواقع اين شرکت از سال ۲۰۰۷ تاکنون تعداد کارمندان خود را از ۹۵۰۰ کارمند به ۲۸۵۰۰ رسانده است. اين نيروي کار تازه‌وارد شامل افراد جوان باسابقه کم و ميانگين سن ۲۹ سال است. به همين دليل اين افراد سابقه کار زيادي ندارند.

شرکت گوگل به برگزاري آزمون ورودي دشوار نيز مشهور است. اين شرکت با پرسيدن سوالات کليدي مثل: «چه تعداد توپ گلف در يک اتوبوس جا مي‌گيرد؟» افراد متقاضي را محک مي‌زنند. چراکه در سوي ديگر اين موضوع علاوه بر دستمزد و مزاياي بسيار خوب اين شرکت، افراد با همکاراني خوش‌برخورد و خوشحال همکار مي‌شوند. ۸۴ درصد از کارمندان گوگل رضايت بسيار بالايي از شغل خود دارند، يکي از بالاترين آمارها در مجله «فورچون ۵۰».

کمپاني‌هاي بزرگي مانند گوگل، که سرمايه‌گذاري خود را بر روي افراد جوان نخبه و خلاق از طريق دادن امکانات بسيار زياد مثل بهترين اتومبيل‌ها يا وعده‌هاي غذاي رايگان و… انجام مي‌دهند، همواره در خطر ترک کردن شرکت هستند. چراکه اين افراد جوان و جاه‌طلب همواره به دنبال پيشرفت هستند و در هرزمان و هرکجا که حس پيشرفت را به آنان القا کند مکان قبلي را ترک مي‌کنند.

اما کمپاني‌هاي قديمي‌تري مانند اينتل و مايکروسافت که پيشينه‌اي به قدمت اينترنت دارند، کارمنداني با ميانگين سني بالاتري دارند. براي مثال اين ميانگين براي مايکروسافت ۳۳ سال است. به همين ترتيب ميزان ترک کردن کارمندان براي اين‌گونه شرکت‌ها بسيار کمتر از کمپاني‌هاي ذکرشده در بالاست. اين رقم براي مايکروسافت ۴ و براي اينتل ۳/۴ سال است.

به طور کلي کمپاني‌هاي پيشرو در تکنولوژي مثل گوگل و همتايان آن اهميت ويژه‌اي به موضوع ترک کردن کارمندان نمي‌دهند چراکه اين موضوع تقريبا ثابت شده است که پيشرفت يک شرکت رابطه‌اي با ترک کارمندان ندارد. براي مثال در آماري از مجله «فرچون ۵۰۰»، بالاترين آمار وفاداري به شرکت مربوط به شرکت «ايستمن کوداک» با ۲۰ سال و ميانگين سني کارمندان ۵۰ سال است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.