مدوتریپ تسهیل‌گر سفر و گردشگری سلامت

به‌دنبال تثبیت برند خود در بازارهای هدف هستیم

0

مدوتریپ تسهیلگر سفر است. خدمات ما شامل مترجم همراه، ترانسفر فرودگاهی، رزرو هتل و خدمات درمانی و زیبایی در ایران می‌شود. ما بابت خدماتی که ارائه می‌دهیم، درصدی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم. این درصد لزوما هزینه‌‌ بیمار را زیاد نمی‌کند و ما درصد حق مشارکتمان را از پزشک دریافت می‌کنیم.

استارتاپ مدوتریپ توسط محمدحسین ‌و محمدجواد قندی پایه‌گذاری شده است. محمدحسین ‌ ۳۶‌ساله و دانش‌آموخته‌ رشته‌‌ اقتصاد است. محمدجواد قندی نیز ۳۱‌ساله و فارغ‌التحصیل MBA از دانشگاه صنعتی شریف است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ما با محمدجواد قندی است.

ایده استارتاپ مدوتریپ چگونه شکل گرفت؟

ما مدتی در حوزه گردشگری آنلاین فعالیت داشتیم و به طورکلی با فضای گردشگری غریبه نبودیم. کم‌کم فضای این حوزه رقابتی شد و افراد بسیاری به آن وارد شدند. ما در این فکر بودیم که در شاخه‌ای از گردشگری فعالیت کنیم که بکر باشد.

با مطالعه در حوزه‌های مختلف گردشگری، به گردشگری سلامت رسیدیم که با توجه نرخ ارز، بازار خوبی ‌در این حوزه در کشور شکل گرفته است. همچنین متوجه شدیم که فعالیت گردشگری سلامت در کشور به صورت سنتی بوده و جای کار بسیار دارد. بنابراین با شناسایی بازار تصمیم گرفتیم که به این حوزه ورود پیدا کنیم. درحال حاضر برنامه‌ریزی ما ‌‌روی این دو زبان انگلیسی و عربی است.

مدوتریپ برای حضور در گردشگری سلامت کشور چه برنامه‌ و استراتژی را برای خود تعریف کرده است؟

ما می‌خواهیم در این حوزه هم بازاریابی برای جذب بیمار انجام دهیم و هم اینکه بیمار از کیفیت خدمات دریافتی چه در حوزه گردشگری چه در حوزه سلامت خاطر‌جمع باشد. در واقع از صفر تا صد خدمات گردشگری و سلامت را به آنها ارائه دهیم.

برای مثال به توریست درمانی که قرار است به ایران بیاید، پزشک متخصص و برند حوزه‌ای که می‌خواهد را معرفی می‌کنیم. همچنین برای او زودترین نوبت ویزیت را رزرو می‌کنیم.

آیا فعالیت مدوتریپ براساس رقابت با شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال حوزه گردشگری سلامت تعریف شده است؟

به هرحال ما باید با توجه به وضعیتی که سایر شرکت‌ها در این حوزه دارند و اینکه چه بخش‌هایی از بازار مدنظرشان است، تصمیم‌گیری کنیم. ممکن است قسمت‌هایی از این صنعت دست نخورده باشد و ما به آن قسمت‌ها ورود پیدا کنیم.

برای نمونه، در ایران روی بخش‌های مربوط به زیبایی فعالیت بسیاری شده است در حالی‌که در حوزه‌های درمانی چندان کار نشده است. ایران در حوزه‌های تخصصی مانند چشم، نازایی، جراحی قلب و… بسیار خوب عمل کرده است و متخصص‌های بسیار خوبی در کشور در این بخش‌ها کار می‌کنند.

[bs-quote quote=”ما از کشورهای مختلفی مثل انگلستان، اتریش، سوئد، آلمان، کویت، قطر، عمان و عراق بیمار داشته‌ایم که برای درمان‌هایی از جمله درمان چشم، عمل بینی، کاشت مو، پیکر‌تراشی، دندان و نازایی به ایران آمده‌اند‌” style=”style-2″ align=”left”][/bs-quote]

اما متاسفانه کار چندانی در این بخش‌ها برای جذب توریست درمانی نشده است. ما سعی کردیم که بیشتر در این بخش‌ها فعالیت کنیم. البته شاید جذب در این بخش‌ها کمی سخت‌تر باشد اما از نظر حاشیه سود جذاب‌تراست.

ما سعی کردیم ‌روی بازارهایی تمرکز کنیم که با خدمات ما همخوانی بیشتری دارد و برند خودمان را در آن بازارها ایجاد کنیم. برای نمونه مردم عراق و قطر عرب‌زبان هستند، اما رویکرد رفتاری هر دو کشور با یکدیگر متفاوت است.

اگر شرکتی می‌خواهد به مردم عراق خدمات دهد، باید ‌روی خدمات ارزان‌قیمت تمرکز کند. اما مردم قطر به دنبال خدمات لوکس هستند. با توجه به این موضوع ما در مدوتریپ استراتژی کاری خودمان را طراحی کردیم.

سرمایه اولیه‌تان برای آغاز کار چقدر بود؟

مدوتریپ تا به اینجای کار با سرمایه‌ شخصی بنیانگذارانش پیش رفته است. ما رشد قابل توجهی در درآمدمان داشته‌ایم و در ماه آخر فعالیتمان بیش از ۳۰ هزار دلار درآمد کسب کرده‌ایم. این رشد در شرایط بد ایران و در فصلی که برای توریست‌ها چندان مطلوب نیست(Low Season) رخ داده است. پیش‌بینی می‌کنیم که با آغاز فصل بهار بتوانیم نرخ رشد بیشتری داشته باشیم.

از چه زمانی استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید؟

نسخه انگلیسی وب‌سایت مدوتریپ در اسفند ۹۷ آغاز به کار کرد و نسخه عربی از اردیبهشت‌ماه سال۹۸ ایجاد شد.

از زمانی كه استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید چه تعداد كاربر از خدمات شما استفاده كردند؟

از مرداد ۹۸ پروسه‌‌ جذب بیمار در مدوتریپ شروع شده و تا به امروز با رشد همراه بوده است. در حال حاضر ماهانه بیش از ۴۰۰درخواست از کشورهای مختلف داریم. تا به امروز مدوتریپ از بیش از ۵۰کشور جهان درخواست داشته است.

ما از کشورهای مختلفی مثل انگلستان، اتریش، سوئد، آلمان، کویت، قطر، عمان، عراق و … بیمار داشته‌ایم. بیمارها برای درمان‌های مختلفی از جمله درمان چشم، عمل بینی، کاشت مو، پیکر‌تراشی، دندان و نازایی از طریق مدوتریپ به ایران آمده‌اند.

شیوه درآمدزایی‌تان چگونه است؟

مدوتریپ تسهیلگر سفر است. خدمات ما شامل مترجم همراه، ترانسفر فرودگاهی، رزرو هتل و خدمات درمانی و زیبایی در ایران می‌شود. ما بابت خدماتی که ارائه می‌دهیم، درصدی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم. این درصد لزوما هزینه‌‌ بیمار را زیاد نمی‌کند و ما درصد حق مشارکتمان را از پزشک دریافت می‌کنیم.

برای معرفی استارتاپ خود و اینکه بیشتر شناخته شوید، چه کارهایی انجام دادید؟

در حال حاضر تمرکز ما روی فعالیت‌های آنلاین است و معرفی کسب‌و‌کارمان از این طریق انجام می‌شود. انتشار ویدئو در یوتیوب، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا ‌روی وب‌سایت مهم‌ترین فعالیت‌های مدوتریپ در حال حاضر است.

مهم‌ترين چالش پیش‌روی شما از وقتي كه كارتان را شروع كرديد، چه چيزي بوده؟

در سالی که گذشت مهم‌ترین چالش کسب‌و‌کارهایی که در فضای گردشگری سلامت کار می‌کنند، چالش عدم ثبات در ایران و چالش‌های بین‌المللی ایران بوده است. اتفاق‌های مختلفی مثل قطعی اینترنت در ایران و سقوط هواپیمای پرواز تهران- اوکراین وقفه‌هایی در کار ما ایجاد کرد چراکه بعد از این اتفاق‌ها زمان لازم بود تا مجدد خارجی‌ها اعتماد کنند و برای خدمات سلامت به ایران سفر کنند.

مدوتریپ در آینده چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف ما این است که با گسترش مارکتینگ در کشورهای مبدأ، برندمان را ایجاد کنیم. همچنین می‌خواهیم شبکه‌ای از پزشکان برند ایرانی ایجاد کنیم که در جذب بیمار بسیار کمک‌کننده است. دیگر هدفمان این است که فعالیتمان را در شهرهای بیمارپذیر دیگر مانند مشهد و شیراز نیز گسترش دهیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.