محققان زباله مواد غذایی را به لاستیک ماشین تبدیل می‌کنند

0

پوست گوجه فرنگی، پوست تخم مرغ و سایر مواد غذایی که دور انداخته می‌شوند، می‌توانند به نوعی لاستیک با دوام تبدیل شوند و از آن در ساخت لاستیک ماشین استفاده گردد.

محققان دریافته‌اند که ماده مبنی بر نفت که به عنوان پرکننده لاستیک‌های ماشین از آن استفاده می‌شود، می‌تواند از زباله مواد غذایی و سایر زباله‌ها ساخته شود و یک جایگزین نفتی در تولید لاستیک ماشین ارائه دهد. علاوه بر لاستیک ماشین، دانشمندان فکر می‌کنند استفاده از زباله مواد غذایی به عنوان پرکننده می‌تواند کاربردهای بالقوه لاستیک را توسعه دهد.

سیندی باررا، یکی از محققان در دانشگاه ایالت اوهایو و هم-بنیانگذار تحقیق، می‌گوید که پرکننده‌های معمولی می‌توانند لاستیک را محکم‌تر کنند اما انعطاف‌پذیری آنها کمتر خواهد شد.

باررا می‌گوید: “ما دریافته‌ایم که جایگزین‌ کردن بخش‌های مختلف پرکننده کربنی با پوست تخم مرغ و گوجه فرنگی موجب اثرات هم‌افزایی شده است – برای مثال لاستیک محکم توانسته است انعطاف‌پذیری خود را حفظ کند.”

حدود سی درصد از یک لاستیک ماشین از کربن سیاه تشکیل شده است، یک پرکننده مبتنی بر نفت که معمولاً از خارج از کشور تامین می‌شود. این ماده با ادامه و افزایش تولید لاستیک ماشین، کم کم نادر خواهد شد و محققان می‌گویند که دیگر مازاد پرکننده کربن سیاه وجود ندارد. به علاوه دانشمندان متوجه شده اند از آنجا که کربن سیاه یک محصول نفتی است، پرکننده یک گزینه پایدار نخواهد بود.

از سوی دیگر، زباله مواد غذایی مانند پوست تخم مرغ و پوست گوجه فرنگی بسیار فراوان است. طبق وزارت کشاورزی آمریکا، مردم آمریکا در سال تقریباً ۱۰۰ میلیون تخم مرغ مصرف می‌کنند. نیمی از آنها در کارخانجات مواد غذایی مصرف می‌شوند که در آنجا چندین تن پوست تخم مرغ به زباله تبدیل می‌شوند.

کاترینا کورنیش، یکی از محققان مواد زیستی، می‌گوید: “ما توصیه نمی‌کنیم که پوست تخم مرغ را از صبحانه خود جمع کنید. منظور ما استفاده از بزرگترین منابع است.”

زیرساخت‌های متخلخل در پوست تخم مرغ یک ناحیه سطحی بزرگتری را ارائه می‌دهد که می‌تواند با لاستیک ترکیب شود. در نتیجه پایداری افزایش می‌یابد. پوست گوجه فرنگی در دماهای بالا مقاوم است و بنابراین به عملکرد بهتر لاستیک ماشین کمک می‌کند. گوجه فرنگی نیز دومین سبزیجات محبوب در آمریکا است و طبق آمار هر سال حدود ۱۳ میلیون تن گوجه فرنگی مصرف می‌شود. در نتیجه مقدار بسیار زیادی پوست گوجه فرنگی و تخم مرغ برای مصرف در حوزه فناوری وجود دارد.

محققان در حال حاضر ترکیب‌های مختلفی از این زباله‌ها را آزمایش می‌کنند تا بادوام‌ترین و انعطاف‌پذیرترین لاستیک را تولید کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.