محرک‌ها و انگیزه‌ کُش‌ها را بشناسید

0

تلاش‌های بسیاری از محققان نشان داده است که از شش محرک زیر، سه مورد اول موجب افزایش بهره‌وری و راندمان کارمندان یک شرکت می‌شود، و سه مورد دیگر اثری معکوس در این افراد بر جا می‌گذارد. این تحقیقات نشان داده‌اند که شرکت‌های موفق، برای مثال از Southwest که از برترین شرکت‌های هواپیمایی در آمریکاست تا فروشگاه سبزیجات Trader Joe’s  که یکی از برترین‌ها در این رشته است، وجود یک فرهنگ سالم را از دلایل شهرت خود دانسته‌اند. این شرکت‌ها با رشد و توسعه محرک‌های مثبت فرهنگی و کاهش محرک‌های منفی مسیر پیشرفت خود را هموار کرده‌اند. این شش محرک فرهنگی به شرح زیر هستند:

 سرگرمی: برای زمانی است که شغل شما به‌خودی‌خود محرک شماست. شما کار می‌کنید چراکه شغلتان برای شما یک سرگرمی است. یک معلم در این وضعیت به فعالیت‌های جانبی مربوط به شغلش بسیار علاقه‌مند است. او برنامه‌های متنوع درسی را تدوین می‌کند و در طراحی سوال برای دانش‌آموزان خلاقیت به خرج می‌دهد.

 هدف: مواردی است که برآیند شغلتان به‌طور مستقیم در راستای هویت و علاقه‌مندی ذاتی شما قرار می‌گیرد. شما کار می‌کنید چراکه از نتیجه انجام این کار خشنود می‌شوید. برای مثال معلمی که هدفش تعلیم و تربیت بچه‌هاست در این دسته قرار می‌گیرد.

 پتانسیل: برای زمانی است که برآیند شغل شما به هویت و علاقه‌مندی شما کمک می‌کند. معلمی که شغلش را برای ترقی و تبدیل ‌شدن به مدیر مدرسه به بهترین نحو انجام می‌دهد در این زمره قرار می‌گیرد.

این‌گونه محرک‌ها که به طور مستقیم با شغل شما مرتبط هستند را محرک‌های مستقیم می‌نامند. این محرک‌ها راندمان افراد یک شرکت را به میزان زیادی ارتقا می‌بخشد. اما سه مورد دیگر که از عوامل کاهش راندمان سازمان‌اند و آن‌ها را محرک‌های غیرمستقیم می‌نامند از این قرارند:

 فشارهای روحی: هنگامی است که دلیل فعالیت شما در یک شغل خاص عاملی خارجی باشد که هویت شما را تهدید می‌کند. زمانی که شما فعالیتی را با هدف ناامید نکردن خود یا دیگران انجام می‌دهید در این وضعیت قرار گرفته‌اید.

 فشار اقتصادی: برای زمانی است که یک نیروی خارجی شما را مجبور به فعالیت می‌کند. زمانی که شما کار می‌کنید تا پاداش بگیرید یا اینکه تنبیه نشوید.

 اینرسی: برای زمانی است که هدف شما برای کار به طور کلی از زندگی شما حذف شده است. در این اوان شما نمی‌دانید چرا کار می‌کنید. زمانی که از کسی می‌پرسید چرا کار می‌کند، و او پاسخ می‌دهد: «نمی‌دانم! چون دیروز و روزهای قبل نیز همین کار را کرده‌ام.» از نشانه‌های اینرسی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.