ماندن يا نماندن، مسئله کارکنان من اين است!

0

با اين چهار مولفه افراد کليدي تيمتان را حفظ کنيد

با در نظر داشتن چهار مولفه که در ادامه توضيح خواهيم داد از اين طريق تجارت خود را با حفظ افراد خبره و کارآزموده پيش ببريد. يک استراتژي و برنامه جامع در صورتي که شامل روش‌هاي کارآمد جهت حفظ افرادي که براي آن‌ها زحمت کشيده‌ايد نباشد، استراتژي جامعي به حساب نمي‌آيد. منطقي به نظر مي‌رسد. اما اگر نخواهيم از واژه «اغلب» استفاده کنيم، شرکت‌هاي کوچکي وجود دارند که اين مولفه بحراني و ضروري را در برنامه نيروي انساني خود قرار نداده‌اند. در يک نظرسنجي «ويستون وايات» اعلام کرد که بيش از ۵۰ درصد از اين قبيل شرکت‌ها هيچ‌گاه در زمان استخدام نيروي تازه به اين مقوله نينديشيده‌اند. علت چيست؟ فکر مي‌کنم دليل آن نداشتن باور و تصور صحيح از روش‌هاي ابقاي کارمندان باشد. اغلب صاحبان کسب‌وکار گمان مي‌کنند که حفظ کارمندان در گرو مسائلي از قبيل افزايش مزايا، ميزان حقوق و دستمزد و از طريق ايجاد انگيزه در کارمندان است. در حالي که واقعيت به گونه ديگري است. رفتارهايي که به ايجاد حس مفيد و باارزش بودن مي‌انجامد، رفتارهايي که نشان از قدرشناسي از آنان دارد و حس امنيت را براي آنان به ارمغان مي‌آورد. در اين استراتژي بايستي از لحاظ تکنيکي بر روي چهار مولفه اصلي تمرکز کنيم؛ عملکرد، برقراري ارتباط، وفاداري و برتري در رقابت.

 

عملکرد

مزاياي برخورداري از اهداف مشخص و ملموس بر هيچ‌يک از مديران و صاحبان تجارت پوشيده نيست. اما اين آگاهي، که از معيارهاي عملکردي مهم در ابقاي کارمندان است، معمولا اندکي پس از شروع کار متوقف مي‌شود. مطالعات پي‌درپي نشان داده است افراد نياز عميقي به احساس موفق و مفيد بودن دارند. احساسي که بيانگر استفاده از تلاش و ذکاوت افراد در جهت پيشرفت تجارت است. ثابت شده است که اين احساسات موجب ايجاد نوعي تعلق خاطر به آن تجارت مي‌شود. به طوري که تجارت شما تجارت آنان خواهد بود. خوشحال‌ترين زمان براي يک انسان هنگام دستيابي به اهداف است. در بياني ديگر، اهداف دست‌يافتني، آن‌هايي که عملکرد فرد و گروه را اندازه‌گيري مي‌کنند، باعث ايجاد بازخورد احساس موفقيت و پيروزي براي کارمندان مي‌شود.

 

برقراري ارتباط

دومين مولفه ضروري در اين استراتژي برقراري ارتباط با کارمندان است. با توجه به معيار قبل، عملکرد يک شرکت در گرو احساسات و عواطف کارمندان در مورد عملکرد خود است. پس سوال کليدي در رابطه با اين موضوع اين است که «شما به‌عنوان مدير چطور از احساسات و تفکرات کارمندانتان مطلع مي‌شويد؟» بر اين اساس ارتباط با کارمندان شما را در فضاي احساس کارمندان نسبت به کار خود و شرکت شما قرار مي‌دهد. آيا شما به طور مداوم با آن‌ها در ارتباط هستيد؟ آيا جلسات منظمي براي برقراري اين ارتباط برگزار مي‌کنيد؟ البته دو نوع ايجاد رابطه وجود دارد. آيا شما از راه بهتر، صميمانه و خالي از ترس به برقراري رابطه با افرادتان مي‌پردازيد؟ از نظرسنجي‌ها براي جمع‌آوري نظرات و ايده‌هاي آنان به طور آزاد استفاده مي‌کنيد؟ مديران شما شنونده‌هاي خوبي هستند؟ تهيه برنامه‌اي منظم و موثر براي ايجاد يک رابطه نزديک با کارمندان شما را به موفقيت در اين مهم نائل مي‌کند.

 

وفاداري

سومين عامل براي حفظ کارمندان وفاداري آن‌هاست. وفاداري يک نياز اجباري نيست، بلکه پاسخي قابل‌دستيابي توسط اعتماد، احترام و تعهدي است که شما براي افرادتان قائل مي‌شويد. زماني که وفاداري خود را به کارمندانتان نشان مي‌دهيد، آنان نيز اين مهم را در مقابل شما و تجارت شما قائل مي‌شوند. به خاطر داشته باشيد که افراد کار خود را با شرکت شما به‌عنوان يک کارمند وفادار آغاز نمي‌کنند بلکه آنان به‌مرور به کارمنداني وفادار تبديل مي‌شوند، به شرطي که از طرف شما مورد اعتماد، احترام و قدرداني قرار بگيرند.

 

برتري در رقابت

چهارمين و آخرين مولفه در استراتژي حفظ کارمندان برتري در رقابت است. لحظه‌اي به اين موضوع بينديشيد. کارمندان شما تمايل دارند براي يک شخص برنده و پيروز کار کنند؟ چه چيزي شرکت شما را از ديگر شرکت‌ها متمايز مي‌کند و شما را وارد رقابت مي‌کند؟ براي شناسايي و معرفي نقاط برتر و متمايز شرکت خود به کارمندان و مشتري‌هاي خود زمان صرف کنيد. در صورتي که محصولاتتان مشابه با محصولات شرکت‌هاي ديگر است تلاش کنيد در سرويس‌دهي و خدمات از آن‌ها پيشي بگيريد. فراموش نکنيد که درنهايت همه افراد دوست دارند براي يک برنده کار کنند. اين چهار مولفه با يکديگر مي‌توانند شما را در حفظ کارمندانتان ياري کنند. ممکن است شما هم‌اکنون در حال اجراي برخي از موارد باشيد؛ مانند معيارهاي عملکرد و يا برقراري ارتباط. اما به خاطر داشته باشيد که کليد اصلي در اين موفقيت اجراي هماهنگ اين چهار مورد به طور همزمان است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.