طرح ایلان ماسک با هوش مصنوعی رقابت می‌کند؟

0

چگونه انسان‌ها می‌توانند در عصر هوش مصنوعی خود را به‌روز نگاه دارند؟ از نظر ایلان ماسک سیبورگ‌ها پاسخ این سوال هستند.

مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس در نشست دولت جهانی در دوبی درباره نیاز به یک «ادغام‌کننده هوش بیولوژیکی و هوش دیجیتال» صحبت کرده است.

یکی از مزایای اصلی کامپیوترها نسبت به انسان سرعتی است که با آن می‌توانند اطلاعات را منتقل کنند. در حالی‌که سرعت انسان در تایپ‌کردن محدود است، یک کامپیوتر می‌تواند با سرعت «یک تریلیون بیت در ثانیه» اطلاعات را ارسال کند. با پیشرفته‌تر شدن هوش مصنوعی، انسان‌ها نیز باید تکامل یابند تا بتوانند خود را به‌روز کنند.

ایلان درباره نیاز انسان به ادغام افکار خود با کامپیوتر صحبت کرد و گفت: «رابط با پهنای باند زیاد با مغز چیزی خواهد شد که به دستیابی به همزیستی بین انسان و هوش ماشین کمک خواهد کرد‌ و ممکن است مشکل کنترل و مشکل بی‌استفاده بودن را نیز حل کند.»

او در گذشته درباره سیستمی صحبت کرده بود که می‌توانست مغز انسان را به یک رابط کامپیوتری پیوند دهد. این مفهوم به اصطلاح «تور عصبی» که می‌تواند یک لایه دیجیتال از هوش را به مغز انسان اضافه کند، ابتدا در کنفرانس ریکد در سال گذشته مورد اشاره قرار گرفت. از زمان معرفی این ایده، ماسک به پیشرفت‌های این رابط اشاره کرده و نظرات خود را درباره آینده هوش مصنوعی اعلام کرده است.

به علاوه او از ترس خود نسبت به هوش مصنوعی عمیق گفته و توضیح داده است که یک هوش کلی مصنوعی «از باهوش‌ترین انسان روی زمین نیز باهوش‌تر» خواهد بود. این فناوری یک تهدید قریب‌الوقوع نیست‌ و ترکیب مغز انسان با هوش ماشینی تضمین‌کننده ارتباط مستمر انسانیت خواهد بود.

با این حال، یک جنبه از هوش مصنوعی که تهدید فوری به شمار می‌رود، از بین بردن مشاغل است. در طول نشست دولت جهانی، ماسک به طور خاص به این موضوع اشاره کرده که با خودروهای خودران، صنعتی که در آن تسلا پیشرو است، هوش مصنوعی جای افراد را در مشاغل مربوط به رانندگی می‌گیرد؛ از قبیل راننده کامیون، راننده پیک و راننده تاکسی.

او می‌گوید: «تاثیر فوری این فناوری را در خودروهای خودران خواهیم دید‌ اما افراد زیادی وجود دارند که شغل آنها رانندگی است. در واقع، به نظر من این می‌تواند بزرگ‌ترین کارفرمای انسان‌ها باشد.»

ماسک تخمین زده است که ۱۲ تا ۱۵ درصد از نیروی کار جهانی با روی کار آمدن وسایل نقلیه خودران بیکار خواهند شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.