شرکت‌هایی که کارمندانشان پای‌کارند!

0

تعهد شغلی کارمندان (Employee Engagement)، کیفیتی است که نشان می‌دهد آنها چه درکی از نقش خود و اهداف سازمان دارند و تا چه حد خود را با مسیر اصلی شرکت، همراه می‌بینند. رابطه‌‌ مستقیم تعهد شغلی و بهبود کارایی منابع انسانی، این موضوع را به یکی از مهم‌ترین سوژه‌های مدیریت تیم تبدیل کرده است.

در این مطلب ما ۲ سازمان برتر جهان را که به‌واسطه‌‌ تعهد و اشتیاق شغلی کارمندانشان شناخته ‌شده‌اند معرفی می‌کنیم و استراتژی‌هایی را که این شرکت‌ها برای توسعه‌ فرهنگ مشارکتی درون تیمی به کار می‌گیرند، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  •  فول کانتکت

 این شرکت هرسال ۷.۵۰۰ دلار به کارمندانش پرداخت می‌کند تا تعطیلات خود را همان‌طور که دوست دارند، بگذرانند. فکر می‌کنید تنها شرط دریافت این پاداش چیست؟ کارمندان حتما باید به مسافرت بروند و هیچ کاری انجام ندهند! آنها حتی نباید به هیچ تماس یا پیام کاری پاسخ بدهند. کمپانی فول کانتکت بر این باور است که اگر کارمندانش یک تعطیلات کامل و خوب داشته باشند، در بازگشت به کار انرژی خود را کاملا بازیافته‌اند و با تعهد کامل برای اهداف شرکت تلاش می‌کنند. به‌علاوه یک تعطیلات خوب افق دید کارمندان را وسیع و ذهن آنها را باز می‌کند.

از طرف دیگر، این تعطیلات «پرداخت‌شده» به کارمندان کمک می‌کند از استرس ذهنیت «من تنها کسی هستم که باید این مشکل را حل کنم» رهایی یابند. هنگامی‌که کارمندان طی تعطیلات ذهنشان را آرام می‌کنند، فشار کمتری روی خود احساس می‌کنند و برای همکاری و مشارکت با سایر اعضای تیم آماده‌تر خواهند بود.

شاید شرکت شما نتواند بودجه‌ تعطیلات کارمندان را تأمین کند، ولی همیشه می‌توانید ۲ روز مرخصی با حقوق به کارمندانتان هدیه کنید و به آنها اجازه دهید گاهی تعطیلات آخر هفته‌‌ خود را کمی طولانی‌تر کنند. به‌این‌ترتیب آنها می‌توانند فشار مسئولیت‌های کاری را پشت سر بگذارند. کارمندان همیشه از اینکه ببینند تلاش‌هایشان دیده ‌شده و مورد قدردانی قرارگرفته، خوشحال می‌شوند و اگر فرصتی کوتاه برای یک استراحت واقعی به آنها بدهید، از شما سپاسگزار خواهند بود.

  •  ساوت‌وست ایرلاینز

 هواپیمایی ساوت‌وست، سال‌هاست که در فهرست بالاترین میزان مشارکت و تعهد کارمندان جهان، در رده‌های اول قرار می‌گیرد. کارمندان این شرکت همیشه شور و اشتیاق زیادی به تکمیل اهداف خود نشان می‌دهند و خود را به ارزش‌ها و ویژن شرکت، متعهد می‌دانند. شرکت ساوت‌وست به کارمندان دپارتمان‌های مختلف اجازه می‌دهد یونیفرم‌های ابتکاری خاص خود را طراحی کنند و در جوانب مختلف زندگی شغلی نیز به آنها اختیارات و استقلال زیادی می‌دهد. به همین دلیل بخش خدمات مشتریان این شرکت همیشه یک نمونه و الگوی درخشان از دیدگاه مخاطبان است. 

طراحی‌های جالب یونیفرم کارمندان، که شرکت هیچ محدودیتی برای آن قائل نمی‌شود، بیانگر هویت و فرهنگ دپارتمانی است که در آن کار می‌کنند.این ابتکار، تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای کارمندان و مشتریان فراهم کرده است. به‌علاوه شرکت همیشه کارمندان را تشویق می‌کند با استفاده  از روش‌های متفاوت، جدید و نوآورانه‌ای مسئولیت‌هایشان را انجام دهند.

 یکی دیگر از فاکتورهای موفقیت این شرکت، برنامه‌های شناخت و معرفی کارکنانی است که علاوه بر وظایف خود، گام‌های بیشتری نیز در راه تحقق اهداف شرکت برمی‌دارند.

هر هفته مدیرعامل ساوت‌وست همه‌‌ کارکنان را دورهم جمع می‌کند و افرادی را که عملکرد درخشان‌تری داشته‌اند، مورد تشویق قرار می‌دهد. همچنین بخشی از ماهنامه‌ این شرکت، مصاحبه با بهترین کارمندی است که در طول آن ماه، بیشترین مشارکت را در کارهای تیمی از خود نشان داده است.

این استراتژی‌ها باعث می‌شود کارمندان متوجه شوند که تلاش آنها ارزشمند است و شرکت شاهد و قدردان فعالیت آنهاست. به‌علاوه، تشویق کارمندان به همان اندازه‌ تبادل بازخورد، مفید و سازنده است و انگیزه‌های کارمندان را به‌شدت تقویت می‌کند.

هرب  کلهر، بنیانگذار ساوت‌وست می‌گوید: «رقبای ما نمی‌توانند به ‌سادگی به این سطح از تعامل و تعهد دست پیدا کنند. آنها می‌توانند تسهیلات فیزیکی مختلفی را خریداری کنند، ولی صمیمیت، عزت‌نفس و وفاداری کارکنان قابل خریداری نیست.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.