ما سرمایه‌گذاری را ساده‌تر کرده‌ایم…

ورود به بازار فین‌تک ریسک بالایی می‌طلبید که آن را پذیرفتیم!

0

هدف ما این است که «نزدیک»، به یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ تبدیل شود و برنامه‌های ویژه‌ای برای استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در نظر داریم

«نزدیک»‌ یک پلتفرم سرمایه‌گذاری است که امکان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و کوچک را در سه حوزه طلا، سهام و اوراق مشارکت، برای عموم مردم فراهم می‌کند. علیرضا عطاریان، مدیرعامل مجموعه نزدیک، ۲۷‌ساله و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تهران است.

از تابستان سال گذشته، مجموعه «نزدیک» را راه‌اندازی کرده است و در حال حاضر با تیم ۹ نفره‌ای که دارد، فعالیت خود را در حوزه سرمایه‌گذاری ادامه می‌دهد. در ادامه، گفت‌وگوی شنبه را با مدیرعامل این مجموعه می‌خوانیم.

مجموعه «نزدیک» برای جلب اعتماد کاربران، چه ارزشی ایجاد کرده است؟

ارزش‌های مجموعه «نزدیک»، به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ یکی ارزشی است که مستقیما به خود فرد برمی‌گردد و دیگری ارزش‌هایی که بر اقتصاد کلان اثرگذارند. در مورد ارزش اخیر، یعنی تأثیر «نزدیک» در روند اقتصاد کلان، شما را به مقاله‌ای از Financial Times که درباره سرمایه‌گذاری در حوزه بازنشستگی کشور شیلی است، ارجاع می‌دهم. با بررسی این مقاله، متوجه خواهیم شد که کشور شیلی، از طریق خصوصی‌سازی صندوق‌های بازنشستگی، توانسته است ظرف مدت کوتاهی، از فقیرترین کشور منطقه به یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای جنوبی تبدیل شود.

به بیان بهتر، این کشور با هدایت سرمایه‌گذاری به بازارهای خالی از دلالان، توانسته‌ است به بهینه‌سازی اقتصاد خود بپردازد. تحقق این مهم در ایران، یکی از ارزش‌هایی است که پلتفرم نزدیک پیگیری می‌کند.
درخصوص ارزش نزدیک برای افراد هم‌ می‌توان به ساده‌تر‌شدن روند سرمایه‌گذاری و ایجاد سازوکاری برای حفظ ارزش پول کاربران و رشد سرمایه آنها اشاره کرد؛ روندی که «نزدیک»، حسابی برای آن تلاش کرده است.

صفرتاصد سرمایه‌گذاری در پلتفرم شما به صورت آنلاین است؟

«نزدیک» یک بیزینس کاملا آنلاین است. به همین دلیل، تمام تلاش تیم ما معطوف به استفاده‌ حداکثری از تکنولوژی در بازار سرمایه است. از این بابت، تلاش می‌کنیم نقاط آفلاین این حوزه را به حداقل برسانیم تا دسترسی عموم مردم به مشاوره‌های مالی و سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم.

در این فاصله یک‌ساله چه بازخوردهایی دریافت کرده‌اید؟

ما در این بازه یک‌ساله تقریبا همه توان، انرژی و وقت‌ خود را صرف توسعه اپلیکیشن و سایت کرده‌ایم. ازآنجایی‌که کار ما حالتی خلق‌گونه دارد و به‌نوعی چیزی را از اول خلق می‌کنیم و می‌سازیم، بیشتر انرژی خود را برای محصول و تولید گذاشته‌ایم.

در این چند ماهی که به‌صورت پایلوت وارد بازار شدیم، طرح‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌ایم؛ طرح‌هایی از جمله سرمایه‌گذاری برای سفر و سرمایه‌گذاری برای بازنشستگی، که خصوصا در این دو مورد بازخورد خوبی هم دریافت کرده‌ایم.

به طور کلی، می‌توانم بگویم بدون ورود جدی به بازار و شروع فعالیت‌های مارکتینگ، پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم. ضمن اینکه در اسفندماه سال گذشته نیز، یک رونمایی از MVP اپلیکیشن‌ انجام دادیم که بازخوردهای بسیار خوبی را در پی داشت.

به درآمدزایی هم رسیده‌اید؟

به درآمدزایی رسیدیم، ولی تا سوددهی کمی فاصله داریم.

رقیبی هم در ایران دارید؟

با توجه به جست‌وجوهایی که انجام داده‌ایم، نمونه‌ مشابهی با «نزدیک» در ایران نداریم. نکته قابل توجهی که پلتفرم ما بر آن بنا نهاده شده است، تمرکز بر حل یک مشکل واقعی و انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه ‌روی آن است.

بنابراین با توجه به شناختی که نسبت به بازار دارم، باید بگویم که ما هیچ‌گونه حساب یا پلتفرم سرمایه‌گذاری که مشابه «پلتفرم نزدیک» باشد، در بازار ایران نداریم.
البته در بخش دیگری از بازار، رقبای به‌خصوصی از قبیل بانک‌ها، بیمه‌ها و‌… را می‌توان به عنوان رقبای سنتی «نزدیک» در مدیریت و انباشت سرمایه معرفی کرد.

پتانسیل بازار ایران را در این زمینه چطور می‌بینید؟

بازار Wealth-tech که ترکیبی از تکنولوژی و سرمایه است، مارکت‌‌سایز بسیار بزرگی دارد؛ این بازار بازیگران مختلف و حوزه‌های گوناگونی را شامل می‌شود. با بررسی روند پیشرفت این صنعت در کشورهای خارجی هم، شاهد رشد خیره‌کننده‌ای خواهیم بود که نشان از پیشرفت روز‌افزون این بازار دارد.

از همین بابت و با توجه به مزیت‌هایی که برای مشتریان‌مان فراهم کرده‌ایم، به کسب بخش بزرگی از بازار ایران به‌شدت امیدواریم.

تصور من این است که ورود به این حوزه ریسک بالایی را می‌طلبید، چطور این ریسک را پذیرفتید؟

به قول یکی از دوستان، ما عادت داریم گاو را از شاخش بگیریم! به این معنا که برای حل یک مسئله، باید ریسک‌پذیری بالایی داشت تا بتوان به نتیجه‌‌ شگرفی رسید. اگر به دنبال این هستیم که مشکل سرمایه‌گذاری به صورت اصولی حل شود، باید کارهای سختی انجام دهیم و ریسک‌های بزرگ را بپذیریم وگرنه می‌توانستیم یک بیزینس آنلاین کوچک را راه‌اندازی کنیم؛ بیزینسی که شاید واقعا مسئله درستی را هم حل نکرده و نیازی را هم بر‌طرف نکند.

نکته‌ای که می‌توان از نمونه‌های خارجی و بازار داخل ایران برداشت کرد، این است که جلب اعتماد زمان‌بر است، اما زمانی که کاربران به سوی پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری آمده و بازخورد و عملکرد آنها را ببینند، جلب رضایت آنها بسیار محتمل است. بنابراین ریسک ورود به این بازار، می‌تواند به مرور زمان نتایج بسیار خوبی را برای ما به ارمغان بیاورد.

از طرفی، باید به این واقعیت اشاره کنم که یکی از ویژگی‌های «نزدیک»، سنجش ریسک‌پذیری کاربران و پس از آن کنترل ریسک آنهاست. پس با این ویژگی‌ها، ریسک ورود به این بازار، به نسبت ارزشی که می‌آفرینیم، قابل پذیرش بود.

مزیت اصلی«‌نزدیک» چیست؟

مزیت اصلی نزدیک، دسترسی آزادانه و ساده‌تر مردم به مشاوره‌های مالی و فرآهم‌آوری بسترهای ایمنی برای سرمایه‌گذاری افراد است؛ چرا‌که ما در ایران حساب سرمایه‌گذاری نداریم و با توجه به گران‌بودن مشاوره‌های مالی، دسترسی عموم افراد به بازار سرمایه ایران محدود شده است.

اگر برای مثال بازار آمریکا را در نظر بگیرید، نسبت دارایی‌های تحت مدیریت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تقریبا به میزان ۱۵۰درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکاست؛ در حالی که این مبلغ برای ایران، زیر یک درصد است. با همین نسبت به خوبی متوجه خواهیم شد که چه فرصتی پیش روی این بازار است و پیچیدگی و در دسترس‌نبودن این بازار برای عموم، چه سرمایه‌ای را از رشد باز‌داشته است.

راه‌حلی که ما به کاربرِ سرمایه‌گذارمان پیشنهاد می‌دهیم، یک ترکیب دارایی است که دقیقا برای همان فرد شخصی‌سازی شده است. از آنجایی که این برنامه برای عموم مردم نوشته شده است، کاربر می‌تواند با هر سطح از سواد و دانش مالی در آن فعالیت کرده و از همه مهم‌تر اینکه با هر مقدار پول می‌تواند کار خود را شروع کند، چراکه کف و سقفی برای سرمایه‌گذاری در نزدیک وجود ندارد.

استراتژی‌ ما فرهنگ‌سازی و شکل‌دهی به بازار خواهد بود

ارمغان ملک‌محمدی، دانش‌آموخته رشته IT از دانشگاه شریف و مدیر ارشد اجرایی مجموعه نزدیک، از سازوکار این پلتفرم و مزایای آن می‌گوید. ما در حوزه مدیریت دارایی هستیم و اپلیکیشن ما از یک فلسفه سه‌مرحله‌ای پیروی می‌کند؛ یعنی هدف‌گذاری، سرمایه‌گذاری و پیگیری هدف.

در ابتدا نیز سوالاتی درباره مدل سرمایه‌گذاری، مبلغ آن، مدت سرمایه‌گذاری و… از کاربر پرسیده می‌شود و بر اساس تمام این پارامترها، یک ترکیب دارایی شخصی‌سازی‌‌شده که دقیقا بر اساس میزان ریسک‌پذیری همان فرد است، به وی پیشنهاد می‌شود. این ترکیب دارایی، از سه کلاس دارایی صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی و صندوق طلا تشکیل می‌شود.

در واقع کاربر می‌تواند با این ترکیب دارایی، در تمام بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کند. در ایران تقریبا ۱۸۰صندوق سرمایه‌گذاری داریم؛ صندوق‌هایی که «نزدیک»، تعدادی از آنها را بر اساس پارامتر‌های مالی و فنی دسته‌بندی کرده و در نهایت بهترین صندوق را برای به‌کارگیری در هر کلاس دارایی به کاربر پیشنهاد می‌دهد؛ یعنی سرمایه‌گذاری کاربران ما در هر بخش، در بهترین و سودده‌ترین صندوق صورت می‌پذیرد.

هزینه‌ای هم از کاربر دریافت می‌کنید؟

کاربران هیچ‌گونه هزینه‌ای، نه برای دریافت مشاوره‌های مالی و نه سرمایه‌گذاری از طریق نزدیک متحمل نمی‌شوند. در واقع مدل درآمدی نزدیک، در ارتباط با صندوق‌هاست.

چه برنامه‌های توسعه‌ای برای آینده دارید؟

مهم‌ترین برنامه ما در حال حاضر فرهنگ‌سازی است. استراتژی‌مان هم در مرحله اول، فرهنگ‌سازی و شکل‌دهی به بازار خواهد بود. همینطور در توسعه کسب‌وکار و محصول نیز، به دنبال توسعه یک دستیار شخصی مالی هستیم.

با اینکه در حال حاضر برنامه‌هایی به عنوان Personal Assistant وجود دارند، هدف ما ایجادFinancial Personal Assistant برای دسترسی آزادانه همه‌‌ مردم به دستیار و مشاور مالی است؛ چراکه حوزه‌ مشاوره مالی در حال حاضر حوزه‌ای به‌شدت گران بوده و برای پول‌های کلان کار می‌کند. در نتیجه دسترسی به آن برای عموم امکان‌پذیر نیست. دستیار مالی پلتفرم «نزدیک»، عضوی از یک حوزه‌‌ مالی جدید به نام Robo Advisory محسوب می‌شود.

این حوزه، نوعی مشاوره‌‌ مالی است که به ارائه‌‌ توصیه‌های مالی و مدیریت سرمایه به صورت کاملا آنلاین می‌پردازد. در حقیقت، طی این نوع مشاوره، با کمک الگوریتم‌های مالی و فرمول‌های ریاضیاتی در حال اجرا در پس‌زمینه، فرآیندهای تخصیص، مدیریت و بهینه‌سازی‌ سرمایه افراد، توسط مشاوران حرفه‌ای و مجرب مالی انجام می‌پذیرند. هدف ما هم این است که «نزدیک»، به یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ تبدیل شود و برنامه‌های ویژه‌ای برای استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در نظر داریم.

و حرف آخرتان؟

حرف آخر اینکه بسیار خوشحال خواهیم شد جزئیات برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌مان را با علاقه‌مندان این حوزه مطرح کرده و دسترسی‌ آزادانه به مشاوره‌های مالی و حساب سرمایه‌گذاری را برایشان فراهم کنیم. از همین بابت، غرفه‌‌مان در سالن ۸-۹ نمایشگاه الکامپ، پذیرای همه‌‌ عزیزان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.