سبک زندگی استارتاپی:۱+۵ نکته ظریف برای مذاکره با مخالفان!

0

گیر افتادن در دام گفت‌و‌گوهای سخت، می‌تواند شما را از شروع مذاکرات منصرف کند. بی‌میلی شما به گفت‌و‌گو، باعث بله گفتنتان به خواسته‌های غیرمنطقی دیگران می‌شود، یااینکه رابطه‌تان را به گرداب سوء‌تفاهم‌هایی می‌اندازد که از درک نکردن خواسته‌های دیگران ناشی شده‌اند. 

شاید به جای سکوت در لحظه‌های سخت گفت‌و‌گو، یا به جنجال کشاندن بحث، بتوانید از میانبرهای دیگری برای مدیریت جریان بحث عبور کنید. ما برخی از راه‌هایی که برای تمام‌کردن گفت‌و‌گویی موفق و سالم به آن نیاز دارید را به شما نشان می‌دهیم.‌

  • روی بازخورد مثبت تمرکز کنید

تردیدی نیست که قرار نیست تمام گفت‌و‌گوی شما به قبول‌کردن نظرات فرد مقابل ختم شود، اما اگر می‌خواهید نظرات مخالفتان با واکنش منفی فرد مقابل روبه‌رو نشود، در نشان دادن بازخوردهای مثبت کوتاهی نکنید. شما برای اعلام موافقت‌تان با برخی از مواضع فرد مقابل یا اشاره کردن به توانمندی‌ها و نقاط مثبت شخصیت او، نه‌تنها از قدرت کلمات، که از زبان بدن هم می‌توانید کمک بگیرید.‌ محققان می‌گویند در جریان یک گفت‌و‌گوی مثبت و کم‌تنش، فرد مقابل آسان‌تر از مواضع خود عقب می‌کشد و به نظرات شما نزدیک‌تر می‌شود. پس برای قانع‌کردن او، به جای حمله‌کردن به حرف‌هایش، یک تعامل مثبت و صمیمانه را ادامه دهید و در میانه بحث، بعد از بیان نقاط مثبت، مخالفت‌هایتان را هم با آرامش ابزار کنید.‌

  •   روی مشترکات تمرکز کنید

تاکید بر شباهت و مشترکات شما با او، می‌تواند همدلی میان شما دو نفر را بیشتر کند و توان فرد مقابل برای تحمل نظرات منفی را هم بالا ببرد. بیان جملات و عباراتی مانند «چه جالب، من هم همینطور…» یا «دقیقا من هم همین احساس را دارم» و… می‌تواند کلیدهایی برای پیدا کردن زبان مشترک باشد. 

  •   به چهره‌ها نگاه کنید

وقت گفت‌و‌گو با فرد مقابل، به جای خیره شدن به میز، خط خطی کردن کاغذ یا رو برگرداندن، به چهره او نگاه کنید. اجازه دهید لبخندتان را ببیند و اگر تحملش پایین آمده، از چهره آرام شما آرامش بگیرد. 

گذشته از این، وقتی در جریان گفت‌و‌گو به چهره فرد مقابل نگاه می‌کنید، احساسات او را بهتر درک می‌کنید و می‌فهمید که در چه لحظه‌ای باید جدیت بیشتر و در چه زمانی لازم است آرامش بیشتری را به این گفت‌و‌گو تزریق کنید. یادتان نرود که چشم‌ها، ناجی مذاکره شما هستند. پس تماس چشمی را از فرد مقابل دریغ نکنید. 

  •   دست به سینه ننشینید

از نظر محققان، شیوه نشستن شما بر جریان گفت‌و‌گو تاثیر زیادی می‌گذارد. آنها می‌گویند اگر دست به سینه بنشینید، گفت‌و‌گویتان به مسیری دوستانه و آرام هدایت نمی‌شود و اگر قوز کنید هم به عنوان مغلوب گفت‌و‌گو شناخته می‌شوید. پس صاف بنشینید، دست‌هایتان را روی میز بگذارید، لبخند بزنید و در این نشان دادن قدرت‌تان با صاف نگه داشتن کمر و گذاشتن کف پا‌ها روی زمین، با چهره آرام و گشاده‌تان، احساس صمیمیت را به فرد مقابل منتقل کنید. 

  درست نفس بکشید

شیوه نفس‌کشیدن شما در لحظات سخت گفت‌و‌گو، می‌تواند از مضطرب، عصبانی و مستاصل بودن شما حکایت کند. سعی کنید در جریان بحث، آرام نفس بکشید چراکه در این حالت نه تنها آرامش را به فرد مقابلتان هدیه می‌کنید، بلکه خودتان هم کمتر از کوره در می‌روید و دچار نوسان احساسات نمی‌شوید. 

  •   کمالگرا نباشید

گفت‌و‌گوی موفق، مذاکره‌ای نیست که به عملی‌شدن خواسته شما منجر شود. پس از یک گفت‌و‌گوی اثربخش، ممکن است شما از برخی نظرات خود عقب‌نشینی کرده باشید، برخی از مواضع فرد مقابل را پذیرفته باشید و خواسته‌های خود را با توجه به محدودیت‌ها و توانایی‌های فرد مقابل و شرایطی که در آن به سر می‌برید، عملی کرده باشید. اگر بعد از یک گفت‌و‌گو احساس می‌کنید نادیده گرفته نشده‌اید، همراهی فرد مقابل را جلب کرده‌اید و چند قدم از قبل جلو‌تر آمده‌اید، معنایش این است که مکالمه‌ای اثربخش داشته‌اید. پس کمالگرایی را کنار بگذارید و فرد مقابلتان را ابزاری کر و کور برای اجرای خواسته‌هایتان تلقی نکنید. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.